حق الناس

اگر بهداشت فردی رعایت نشود موجب حق النفس یا حق الناس است؟
مسئولین بهداشت دائماً توصیه به رعایت مسائل بهداشتی می کنند؛ اگر بهداشت فردی رعایت نشود موجب حق النفس یا حق الناس است؟ اگر حق الناس است حلالیت و جبرانش به چیست؟
حق، حقوق، حق الناس، حق الله، بهداشت فردی، رعایت بهداشت.

در این روزها که ویروسی خطرناک و مسری در جامعه شیوع پیداکرده و مسئولین بهداشت دائماً توصیه به رعایت مسائل بهداشتی می کنند؛ اگر بهداشت فردی رعایت نشود موجب حق النفس یا حق الناس است؟ اگر حق الناس است حلالیت و جبرانش به چیست؟ چگونه باید توبه نمود؟

پاسخ اجمالی:

حقوق در اسلام، به سه دسته تقسیم می‌شود و آن عبارت است از: حق‌الله، حق النفس و حق‌الناس. از میان حقوق ذکرشده، حق‌الناس در اولویت قرار دارد. مؤمنین نسبت به یکدیگر مسئول هستند؛ لذا هر چیزی که حقى از مردم در آن باشد، در حیطه حق‌الناس قرار می‌گیرد و اگر فردی مراعات بهداشت فردی را نکند و هم خود و هم دیگران را در معرض خطر بیماری قرار دهد، حق‌الناس بر عهده‌اش می‌آید. اگر شخصی بهداشت فردی را رعایت نکند اولین کسی که آسیب می‌بیند، خودش است و اگر دچار بیماری شود حق‌الله نیز بر عهده او خواهد بود؛ چون این عمل، مصداق آسیب زدن به جسم است که شرعاً و اخلاقاً از آن نهی شده است. ابتدا باید در برابر خداوند توبه نماید سپس از صاحبان حق رضایت گیرد. درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه امکان جبران نداشته باشد، توبه واقعی نماید، از طرف صاحبان حق، صدقه داده، در کارهای خیر خود، آن‌ها را نیز شریک کند.

پاسخ تفصیلی:

حقوق در یک تقسیم‌بندی کلی به سه دسته‌ی حق‌الله، حق النفس و حق‌الناس تقسیم می‌شود. فطرت، دین و عرف ازجمله مبادی حق‌الناس یا منشأ ایجاد آن به شمار می‌آیند.

با مراجعه به احادیث و همچنین کلام عالمان دینی، به این نتیجه خواهیم رسید که حق‌الناس، وسعتی به گستره‌ی تمامی اعمال و رفتار بشری دارد. حق‌الناس یعنی حقی که مختص مردم بوده و جدای از حق‌الله است، رعایت این نوع حقوق در دین اسلام بسیار مورد تأکید قرارگرفته است، چون خداوند متعال اگر از حق خویش هم بگذرد از حق‌الناس و حقی که مربوط به مردم است نخواهد گذشت.

فلسفه حق‌الناس در اسلام:

انسان موجودی است که در مقایسه با دیگر موجودات هستی دارای کرامت ذاتی است. چنانکه در قرآن کریم ساختار وجودی انسان را بهترین ساختار وجودی دستگاه آفرینش می‌داند و می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسان فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ؛ که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم»(1) و از همین روی، در بین تمام آفریده‌های جهان، او را باکرامت خاص، مقام ویژه‌ای بخشیده است (2). همین امور، امتیاز یا حقوقی را برای او ایجاد می‌کند. از سوی دیگر انسان موجودی اجتماعی است یعنی بالطبع یا به‌ضرورت به‌صورت گروهی زندگی می‌کند. با توجه به تضاد و تزاحمی که معمولاً بین منافع انسان‌ها وجود دارد، برای جلوگیری از ستیز و نزاع و هرج‌ومرج در اجتماع، وجود قانون، امری ضروری و بدیهی است؛ ازاین‌رو انسان‌ها از جوانب مختلف دارای حقوقی هستند که از آن با عنوان حق‌الناس یاد می‌شود و دیگران مکلف‌اند آن را مراعات نمایند.

اهمیت حق‌الناس:

اسلام بر حقوق انسان‌ها و به‌ویژه افراد مسلمان نسبت به یکدیگر بسیار تأکید نموده است؛ درآیات و احادیث فراوانی اهمیت حقوق مردم اشاره‌شده است؛ حتی در مواردی، مقدم بودن این حقوق بر حق‌الله را نشان می‌دهد؛ تأکید اسلام بر رعایت حق‌الناس آن‌چنان مؤکد است که می‌گوید آنگاه‌که انسان از گناهان پیشین خود به درگاه الهى توبه می‌کند تا زمانى که حقوق ضایع کرده مردم را ادا نکند، توبه‌اش پذیرفته نخواهد بود (3) یعنى خدا حق خود را در کوتاهی‌ها در شرایطى که نشانه‌های ندامت واقعى در فرد مسلمان آشکار شود، می‌بخشد اما حق مردم را در هیچ شرایطى نخواهد بخشید.

عدم رعایت بهداشت عمومی از مصادیق حق‌الناس:

 با توجه به این نکات، همه مؤمنین نسبت به یکدیگر مسئول هستند و باید نسبت به مراعات حقوق همدیگر اهتمام بورزند؛ لذا هر چیزی که حقى از مردم در آن باشد، در حیطه حق‌الناس قرار می‌گیرد و اگر فردی با عدم مراعات آن مثلاً با مراعات نکردن بهداشت عمومی و فردی، هم خود و هم دیگران را در معرض خطر بیماری قرار دهد و باعث آسیب زدن به امنیت، آسایش و سلامتی مردم گردد، در این صورت حق‌الناس بر عهده‌اش قرار خواهد گرفت.

عدم رعایت بهداشت فردی از مصادیق حق‌الله:

اگر فردی، بهداشت را رعایت نکند خود او اولین کسی است که آسیب می‌بیند و با این رفتار، دچار آسیب جسمی خواهد شد، درنتیجه حق‌الله نیز به عهده‌اش می‌آید. چون تعالیم دین اسلام به‌گونه‌ای است که برای روح و جسم انسان ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده، انسان را از هرگونه واردکردن آسیب به جسم و جان خویش، نهی می‌کند: «وَ لا تُلْقُوا بِأَیدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَة»ِ؛(4) با دست خویش خود را به هلاکت نیفکنید.

روش توبه و جبران از حق‌الله و حق‌الناس:

اگر شخصی به خاطر عدم رعایت بهداشت فردی دچار بیماری شود در اینجا حق‌الله بر عهده‌اش قرارگرفته، برای توبه کردن و جبران گذشته فقط توبه لازم است، توبه و اظهار پشیمانی در پیشگاه الهی دستور خاصی ندارد. مهم عزم بر ترک گناه (که رعایت بهداشت فردی) و ندامت و پشیمانی درونی است اما اگر در ادامه، هم خود بیمار شود و هم مسبب عمدی انتقال بیماری به دیگران باشد، ( این هم به خاطر گوش ندادن عمدی به مسائل بهداشتی و توصیه‌های پزشکی باشد) برای جبران، در ابتدا باید در برابر خداوند توبه نماید چون هر حق‌الناسی، حق‌الله هم محسوب می‌شود. علتش هم این است که وقتی انسان (مثلاً) مال کسی را از بین ببرد یا به دیگران آسیب می‌رساند علاوه بر آن‌که آبروی دیگران را می‌ریزد، از دستور الهی هم سرپیچی کرده است و در ادامه باید به یکی از صورت‌های زیر عمل شود:

 الف- درصورتی‌که طرف و یا کسانی که به آن‌ها آسیب رسانده را می‏شناسد، رضایتشان را حاصل کند.

 ب- اگر صاحبانش را نمی‏شناسد از طرف آن‌ها به فقرا صدقه بدهد.

 ج- اگر صاحب یا صاحبان حق فوت کرده به ورثه او رجوع نماید و از آن‌ها رضایت بطلبد.

 د- اگر فعلاً قدرت رضایت گرفتن را ندارد، هر وقت قدرت جبران را پیدا کرد در اولین فرصت حق آن‌ها را بدهد و یا رضایت آن‌ها را کسب نماید.

 ه- اگر نتوانست، وصیت کند تا بعد از مرگش ورثه رضایت صاحب‌مال را جلب کنند.

 و- درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه امکان جبران نداشته باشد یا آن افراد را نمی‌شناسد و یا ورثه‌ای نداشته باشد، توبه واقعی نماید و خیرات معنوی به صاحب حق هدیه کند ان‌شاءالله خداوند عالم او را ببخشد و صاحب حق را با لطف و کرم خود، راضی نماید.

اما اگر برای یک نفر به لحاظ شغل یا هر مسئله دیگر، رعایت تمام نکات بهداشتی بسیار سخت است و واقعاً نمی‌تواند، همیشه مراعات کند یا در نظر دیگران چنین به نظر می‌رسد که رعایت نمی‌کند، دیگر مرتکب گناه نشده است بنابراین نیازی به توبه و دیگر موضوعات نیست.

نتیجه:

 با توجه به این‌که همه افراد جامعه نسبت به یکدیگر مسئول هستند و باید نسبت به مراعات حقوق همدیگر حتی‌الامکان اهتمام بورزند، لذا هر چیزی که حقى از مردم در آن باشد، در حیطه حق‌الناس است و رعایت نکردن عمدی مسائل بهداشتی هم از مصادیق حق‌الله و حق‌الناس است، چون با مراعات نکردن عمدی مسائل بهداشتی باعث آسیب به جسم خود و دیگران می‌شود و برای جبران این عمل ابتدا در برابر حق‌تعالی توبه نماید و در ادامه باید از کسانی که او باعث بیماری آن‌ها شده رضایت بگیرد؛ اما اگر رضایت گرفتن امکان نداشته باشد، مثلاً صاحبان حق مشخص نباشد و ... باید توبه واقعی نماید و از طرف صاحبان حق صدقه داده و در کارهای خیر خود آن‌ها را شریک کند.

پی‌نوشت‌ها:

  1. سوره تین، آیه 4
  2. سوره اسراء، آیه 70
  3. شیخ رضی، نهج‌البلاغه، کلمات قصار؛417: أَنْ تُؤدّى الى المخلوقینَ حُقُوقهم حتّى‏ تَلقىَ اللَّهَ امْلس لیس علیک تَبَعَةٌ
  4. سوره بقره، آیه 195

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

  1. اخلاق معاشرت، جواد محدثی
  2. رساله حقوق امام سجاد (علیه‌السلام)
  3. مقالات درباره منشأ حقوق
  4. مفاتیح الحیات، عبدالله جوادی آملی
  5. گناهان کبیره، محمدحسین دستغیب
  6. مرآه الکمال، عبدالله مامقانی

 

کلمات کلیدی:

حق، حقوق، حق‌الناس، حق‌الله، بهداشت فردی، رعایت بهداشت.

فرآوری: زهرا اجلال
گناهان کوچک و بزرگی که در این دنیا انجام می ‌گیرد زندگی اخروی را با مشکل رو به ‌رو می ‌کند اما آنچه انسان را امیدوار نگه می ‌دارد، رحمت الهی است ...

خداوند در آیات قرآن کریم در باب حق الناس می فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ»؛ ای كسانی كه ایمان آورده‌ اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید.» (نساء، 29)؛ یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.
در جایی دیگر می فرماید: «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ؛ اموالتان را میان خودتان به ناحق نخورید.» (بقره/188)
و به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می ‌فرماید: «...وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...؛ آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می ‌كردند. (همان، 161) (ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است.)
اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم. استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم. خیلی خوب است.
در جایی مى ‏فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ؛ واى به حال آن هایى كه كم فروشى  مى‏ كنند.» (مطففین/1) این کم کاری شامل همه ی انسان ها از آن طلبه و روحانی كه روی منبر می رود و وقت مردم را با حرف های بی اساسش می گیرد می شود تا کارمند اداره ای كه دیر مى ‏آید، کار مردم را راه نمی اندازد یا امروز و فردا می کند یا كارگر یا آن استاد دانشگاهی که بى مطالعه سر كلاس می رود و همه و همه مى‏ شود؛ حق الناس كار به روحانى و كارگر و كشاورز ندارد، همه ى ما مى ‏توانیم به نوعی گرفتار حق الناس بشویم.
یکی دیگر از مصادیق حق الناس حفظ آبروی افراد است که با غیبت از بین رفته و اعضا نسبت به هم بدبین خواهند شد.
خداوند در سوره حجرات صفاتی را به عنوان مقدمه غیبت برشمرده است. در آیه 11 از این سوره مبارکه می ‌خوانیم: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ‏ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‏ إِثْمٌ  وَ لَا تجَسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیحُبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ»؛ اى اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخى ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونى هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست مى ‏دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مَثل غیبت مومن به حقیقت، همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.
بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، کم کاری، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی كه فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، غیبت و ریختن آبروی مؤمن در تحت حق الناس و مصادیق آن قرار دارند.
بدترین نوع حق الناس
بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بکند: «إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (كافى، ج‏2، ص‏331) بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا.

تأثیر حق الناس در قیامت
روایت داریم: «مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ» (كافى، ج‏2، ص‏332) اگر كسى به گردنش حق الناس باشد، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى ‏گیرد، یا از خودش، یا از مالش، یا از بچه هایش.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» (فجر/14) خدا در كمین گاه است. در ادامه امام فرمود: در صراط جاىی است كه هیچ كس نمى ‏تواند عبور كند مگر این كه حق مردم را بدهد. (كافى، ج‏2، ص‏331)

تأثیر حق الناس در زندگی
روایت داریم: «مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ» (كافى، ج‏2، ص‏332) اگر كسى به گردنش حق الناس باشد، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى ‏گیرد، یا از خودش، یا از مالش، یا از بچه هایش. 
پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می فرمایند: در قیامت بنده‌ ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می ‌شود، ناگهان مردی می ‌رسد و می ‌گوید: خداوندا! این شخص در دنیا به من ظلم کرده است، پس، از کارهای نیک او گرفته می‌ شود و به آن مظلوم داده می‌ شود تا جایی که حسنه‌ ای باقی نمی ‌ماند و چون فرد دیگری می ‌آید و حقش را طلب می‌ کند، از گناهان او برداشته به بدهکار می ‌دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می ‌شود. (نهایه‌ البدایه، ج 2، ص 55)
امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: اول قطره من دم الشهید کفاره لذنوبه الا الدین فان کفارته قضاوه؛ اولین قطره از خون شهید کفاره همه گناهان اوست به جز دین و بدهی که کفاره و جبران آن پرداخت بدهی و دین است. (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 183)

ردّ مظالم برای حق الناس های مالی
بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بگند: «إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (كافى، ج‏2، ص‏331) بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا.
ما وقتی به کسی بدهکار هستیم، اگر طلبکارمان را می‌شناسیم که باید به خودش طلبمان را بپردازیم. اگر خودش از دنیا رفته و وارثانش هستند، باید به وارثش بپردازیم.
اما اگر به کسانی بدهکار هستیم که به آن‌ ها دسترسی نداریم و آنها را نمی‌ شناسیم و نمی ‌توانیم پیدا کنیم، در این صورت فرمودند انسان حتما باید با اجازه‌ی مجتهد رد مظالم بدهد. یعنی مبلغی که به آن شخص بدهکار است به فقیر صدقه بدهد به نیت صاحبش. حتما با اجازه ‌ی مجتهد مثل سهم امام و سهم سادات که باید با اجازه‌ ی مجتهدین باشد. چون آنها بیشتر به موارد نیاز اشراف دارند.
حتما باید به فقیر داده شود نه کارهای خیر. فقیر هم یعنی کسی که خرج درآمد یک سالش را نداشته باشد. هشتش گرو نهش باشد. این فقیر است.

رد مظالم غیبت
ما احیاناً غیبت کسی را کردیم می‌شود رد مظالم کرد یا نه؟ مشهور فقها می‌فرمایند مخصوصاً اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم. استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم. خیلی خوب است.

منابع:
برنامه سمت خدا؛ بیانات حجت الاسلام قمی
اندیشه قم
سایت حوزه

با سلام،

1- آیا حق الناس بر شهدا بخشیده می شود؟ یعنی خداوند از کریمی و بخشندگی خود می بخشد و کسی را که حق دارد راضی می کند یعنی شهید حق الناس داشته باشید و خدا طرف مقابل شهید را راضی کند و از او رضایت بگیرد؟

2- آیا درست است کسی که خفگی در آب را تجربه کند و اینگونه بمیرد گناهان حق الناس او بخشیده و پاک می شود؟

پاسخ1:
بر اساس برخی روایات با ریخته شدن اولین قطره خون شهید همه گناهان حق الله او پاک می شود، اما گناهان حق الناس معلوم نیست پاک شود؛ لذا در روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: «اولین قطره خون شهید کفاره گناهان اوست مگر بدهی ها (حقوق مردم)، که کفاره آن ادای آن است».(1)
البته ممکن است شدت رنج و سختی افراد در وقت شهادت در مقام و مرتبه آن ها تفاوتی ایجاد نماید؛ اما این به معنای بخشیده شدن حق الناس آنها نیست. ناگفته نماند چه بسا خداوند به نوعی در دنیا یا آخرت زمینه بخشش حق الناس افرادی مانند شهدا را فراهم آورد. مثلا در دل فرد صاحب حق بیندازد که آن شهید را ببخشد یا در قیامت با دادن اجر و ثواب به صاحب حق زمینه بخشش او را فراهم آورد، چه این که بر اساس نص قرآن، شهید مهمان خدا است و نزد او تا ابد روزی می خورد (2) ممکن است احتمال داده شود که مهمان خداوند باید از هرگونه آلودگی پاک شود و معقول نیست که مهمان خدا بر سر سفره او با آلودگی گناه مثلا بر عهده داشتن حق الناس حضور پیدا کند. ولی خداوند به طور مستقل و بدون رضایت صاحب حق چنین کاری را در حق هیچ بنده ای انجام نخواهد داد و یا لا اقل دلیلی قطعی در این باره در دست نیست.
پاسخ2:
گرچه در برخی احادیث آمده انسان غرق شده اجر شهید را دارد، از جمله از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نقل شده است، که فرموده‌: کسی که زیر آوار بمیرد یا کسی که در آب غرق شود، شهید است و گناهانش بخشیده می‌شود.(3) و در حدیث دیگر فرمود:
«شهدا پنج دسته‌اند: کسی که زیر آوار بمیرد. کسی که در آب غرق شود. کسی بر اثر قولنج بمیرد. زنی که در حال زاییدن از دنیا برود و... این چند گروه شهید به شمار می‌روند و تمامی گناهانشان بخشوده می‌شود».(4)
البته در این احادیث نسبت به مسأله حق الناس چیزی مطرح نشده و بعید نیست این مورد نیز مثل مورد پیشین باشد.

پي نوشت ها:
1. حر عاملی، وسائل الشیعه، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1412 ق، ج13، ص85، حدیث 5.
2. آل عمران (3) آیه 139.
3. محمدی ری‌شهری، میزان الحکمه، نشر دار الحدیث، قم 1370 ش، ج3، ص 125، حدیث 9961
4. همان، ح 9960.

با سلام من دختری 19 ساله هستم که در دوره ی راهنماییم از کیف دوستانم بصورت پنهانی پول بر می داشتم ولی از دوره ای دبیرستان واقعا پشیمان شدم و دیگر از این کار دست کشیدم و الان نه میدانم که چقدر و از کیف کدوم یکی از دوستام پول برداشتم می خواستم بدونم اگه الان بخواهم این دین رو از رو دوشم بردارم باید چکار کنم با تشکر مرجع تقلیدم اول آقای فاضل بعد از فوتشان آقای بهجت و بعد از آقای بهجت الان آقای مکارم شیرازی هستن

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که آن ها را نمي شناسيد ، مي توانيد با اجازه از دفتر مرجع تقليد خود هر مقدار که يقين داريد که پول برداشته ايد ،از طرف صاحبان شان به فقرا صدقه بدهيد .(1)براي تماس با دفتر آيت الله مکارم براي اجازه باتلفن02517840001تماس بگيريد.
پي نوشت:
1. آيه الله مکارم ، استفتائات، ج3 ، س 1571 .

من چند سال پیش به اداره برق شهر خود خسارت وارد کردم. الان میخواهم ببینم چطوری میتونم بدون اینکه شناخته شوم جبران کنم. درضمن با سوالاتی که از یکی از کارکنان کردم فهمیدم شماره حسابی هست که هر کی میخواهد انشعاب جدید برق بخرد به آن شماره پول به حساب میریزد. میخوستم ببینم اگه میشه من مبلغی که ضرر زدم را به این شماره حساب بریزم و اشکالی نداشته باشه بهترین راه برای من است لطفا کمکم کنید از زیر این دین خلاص شوم بدون اینکه شناخته شوم

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
بايد به مقداري که خسارت زده اي ،به همان شماره حساب که مربوط به اداره برق است واريز کني.
البته از مسئولان اداره سوال کن که اگر کسي بخواهد جبران بکند ،مي تواند به اين شماره حساب واريز بکند يا شماره حساب ديگري هست ؟

با سلام اين چندمين بار است كه در مورد ين سوال براي شما مطلب مي نويسم اما دريغ از يه جواب هرچند بي ربط قبلا خيلي فعال تر بوديد و سريع جواب سوالات را مي داديد بعد از گلايه و شكايت براي چندمين بار سوالم را مي نويسم اميد است اين بار با دفعات قبل تفاوت داشته باشد و شما جواب بدهيد انشالله در حدود 10 تا 15 سالگي عادت زشتي داشتم كه اموال دوستانم را بدون اجازه برميداشتم با اينكه از زشتي عمل خود آگاه بودم اما آن را انجام مي دادم بعد از آن توبه كرده و ديگر گرد اين گناه نرفتم اما از آنجا كه حق الناس بر گردنم هست مي خواهم بدانم چگونه بار گناهم ميريزد ؟من خيلي از آنها را ديگر نمي بينم و اصلا نمي دانم كجا هستند از طرفي چند تايي هم كه از احوالشان آگاهم خجالت مي كشم بخاطر گناهيي كه 12 سال پيش كردم پيش آنها اعتراف كنم آيا راهي وجود دارد كه من زير دين آنها نباشم ؟مي شود بدون اينكه آنها بفهمند مالشلا را برگ ردانم يا حتما بايد به آنها بگويم ؟آيا بايد عين مال را برگردانم يا ارزش مالي آن هم قبول است ؟شما را به خدا تا دير نشده جوابم را بدهيد نمي خواهم حقي از مردم بر گردنم باشد در مورد كساني كه از حالشان خبر دارم و ندارم كامل بگوييد چكار كنم به حق امام رضاي غريب اين بار جوابم را بدهيد التماس دعا

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
پيش از سوال حاضر تاكنون 8 سوال از شما به دست ما رسيده كه به همه‌آن ها پاسخ داده ايم . چنانچه سوالي پاسخ داده نشد، امكان دارد كه اصلاً به دست ما نرسيده باشد. لطفاً آن را دوباره ارسال نماييد.
اما پاسخ به سوال حاضر:

نسبت به وسايلي که ازدوستان خود بدون اجازه برداشته ايد، الآن اگر عين آن اموال موجود است ، خود آن و گرنه قيمت آن را از هر راهي که مي توانيد و با هر روش عاقلانه‏اى که امكان دارد،به صاحب آن ها بدهيد؛ لازم نيست صاحب آن متوجه شود.(1)
اما اگر صاحب آن اموال را نمي شناسيد يا دسترسي به آن ها نداريد، پول موارد مذکور را، بايد با اجازه از مرجع تقليد تان ، از طرف صاحبان آن اموال به فقير صدقه بدهيد.
پي نوشت :
1.آيت الله سيستاني،توضيح المسائل،م 2507.

بسم الله الرّحمن الرّحیم سلام علیکم سوال: سن بنده 27 سال است و تقریبا بیست سال پیش قبل از رسیدن به سن تکلیف مسئله ای برایم پیش آمد و ناخواسته مرتکب اشتباهی شدم و هنگامی هم که در سن 7 – 8 سالگی مرتکب این اشتباه شدم واقعا شیطان وسوسه ام کرد چون چند بار منصرف شدم اما طمع ... همسایه ما یک سینی لواشک در گرمای تابستان درست کرده بود و روی پشت بام گذاشته بود و من با وسوسه و اینکه آن لواشک خوشمزه به نظر می رسید ناخنک زدم . البته تا جایی که یادم می آید همسایه ما که به خانه ما آمده بود این ماجرا را تعریف کرد ولی فکر می کنم متوجه نشد چه کسی انجام داده اما شاید هم متوجه شد ... نمیدانم... امروز صبح کارشناس مذهبی یکی از برنامه ها گفتند که درست است که ناخواسته بوده است البته مثال او دزدی و برگرداندن حق الناس پس از توبه و پشیمانی بود ولی من را لرزاند چون خود به حق الناس بسیار پایبندم و از طرفی در خانواده ای مذهبی هم متولد شده ام الحمدلله و پدرم و خانواده و خودم بسیار به کسب روزی حلال پایبندیم به امید خدا ... الغرض می خواستم بدانم تکلیف من چیست با اینکه بسیار از کارم هم در همان کودکی و هم در جوانی پشیمانم و برای همسایه مان هم همیشه دعا می کنم. از طرفی هم می ترسم اگر بعد از 20 سال از ایشان عذرخواهی کنم حرفم روی زبانها در محله مان بیفتد ... خواهش می کنم راهنمایی ام نمائید تا تصمیم درست بگیرم و نافرمانی خدا بیش از این بر گردنم نماند و نباشد. آیا همین پشیمانی از سویدای جان و عدم تکرار چون دیگر تکرار نشد و دعای برای همسایه کافی می باشد؟ آیا می توانم وجه آن را حساب کنم و برای سلامتی شان صدقه دهم و برایشان دعا کنم چون تا جایی که شناخت دارم ممکن است اسمم روی زبان ها بیفتد و نوعی آبرویم برود.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
قبلا پاسخ داديم.
چون به صاحب آن دسترسي داري، يا بايد حلاليت بطلبي و يا قيمت آن را به صاحب آن پرداخت كني . البته اگر مي ترسي که مفسده اي داشته باشد، مي تواني پول آن را حساب كني و به عنوان هديه به او بدهي،يا به حسابش بريزي، يا در جيبش بگذاري و يا به هر راهي که خود بلدي ،پول را به او برساني .لازم نيست متوجه موضوع شود و بداند که چه کسي پول را به او داده است . ( 1 )
پي نوشت:
1 . سؤال تلفني ( 7741850 ـ 0251 ) از دفتر آيت الله نوري .

با سلام من در دوران راهنمایی خودم مسئول فروشگاه مدرسه بودم و گاهی خورایی را بدون پرداختن پول آن برمی داشتم که این کار پنج شش دفعه بیشتر تکرار نشد و از کارم پشیمان شدم ولی خجالت کشیدم آن را با مدیر مدرسه درمیان بگذارم.ممنون می شوم اگر من را برای جبران و بخشش این گناهم راهنمایی کنید.

با سلام و تشكر از ارتباط تان با اين مركز :
به مدير ومسئول فروشگاه مراجعه نمائيد .هراندازه که برداشته ايد، قيمت را مسترد نمائيد (1 ) .اگر مراجعه به وي براي تان مشکل است ،فردي از دوستان تان را نزد او بفرستيد تا بدون ذکر نام شما مقدار قيمت را بررسي وتوسط او به مسئول فروشگاه داده شود .از کار خلافي که کرده ايد، توبه نمائيد .
پي نوشت:
1 . اجوبه الا ستفتاءات ،مساله 1252.

بسم الله الرّحمن الرّحیم سلام علیکم سوال: سن بنده 27 سال است و تقریبا بیست سال پیش قبل از رسیدن به سن تکلیف مسئله ای برایم پیش آمد و ناخواسته مرتکب اشتباهی شدم و هنگامی هم که در سن 7 – 8 سالگی مرتکب این اشتباه شدم واقعا شیطان وسوسه ام کرد چون چند بار منصرف شدم اما طمع ... همسایه ما یک سینی لواشک در گرمای تابستان درست کرده بود و روی پشت بام گذاشته بود و من با وسوسه و اینکه آن لواشک خوشمزه به نظر می رسید ناخنک زدم . البته تا جایی که یادم می آید همسایه ما که به خانه ما آمده بود این ماجرا را تعریف کرد ولی فکر می کنم متوجه نشد چه کسی انجام داده اما شاید هم متوجه شد ... نمیدانم... امروز صبح کارشناس مذهبی یکی از برنامه ها گفتند که درست است که ناخواسته بوده است البته مثال او دزدی و برگرداندن حق الناس پس از توبه و پشیمانی بود ولی من را لرزاند چون خود به حق الناس بسیار پایبندم و از طرفی در خانواده ای مذهبی هم متولد شده ام الحمدلله و پدرم و خانواده و خودم بسیار به کسب روزی حلال پایبندیم به امید خدا ... الغرض می خواستم بدانم تکلیف من چیست با اینکه بسیار از کارم هم در همان کودکی و هم در جوانی پشیمانم و برای همسایه مان هم همیشه دعا می کنم. از طرفی هم می ترسم اگر بعد از 20 سال از ایشان عذرخواهی کنم حرفم روی زبانها در محله مان بیفتد ... خواهش می کنم راهنمایی ام نمائید تا تصمیم درست بگیرم و نافرمانی خدا بیش از این بر گردنم نماند و نباشد. آیا همین پشیمانی از سویدای جان و عدم تکرار چون دیگر تکرار نشد و دعای برای همسایه کافی می باشد؟

با سلام و تشكر از ارتباطتان با اين مركز
چون به صاحب آن دسترسي داري يا بايد حلاليت بطلبي و يا قيمت آن را به صاحب آن پرداخت كني . البته اگر مي ترسي که مفسده اي داشته باشد مي تواني پول آن را حساب كني و به همسايه خود برساني به او بدهد و يا توسط پست براي او بفرستيد . لازم نيست متوجه موضوع شود . ( 1 )
پي نوشت:
1 . سؤال تلفني ( 7741850 ـ 0251 ) از دفتر آيت الله نوري .

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

صفحه‌ها