پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام اين چندمين بار است كه در مورد ين سوال براي شما مطلب مي نويسم اما دريغ از يه جواب هرچند بي ربط قبلا خيلي فعال تر بوديد و سريع جواب سوالات را مي داديد بعد از گلايه و شكايت براي چندمين بار سوالم را مي نويسم اميد است اين بار با دفعات قبل تفاوت داشته باشد و شما جواب بدهيد انشالله در حدود 10 تا 15 سالگي عادت زشتي داشتم كه اموال دوستانم را بدون اجازه برميداشتم با اينكه از زشتي عمل خود آگاه بودم اما آن را انجام مي دادم بعد از آن توبه كرده و ديگر گرد اين گناه نرفتم اما از آنجا كه حق الناس بر گردنم هست مي خواهم بدانم چگونه بار گناهم ميريزد ؟من خيلي از آنها را ديگر نمي بينم و اصلا نمي دانم كجا هستند از طرفي چند تايي هم كه از احوالشان آگاهم خجالت مي كشم بخاطر گناهيي كه 12 سال پيش كردم پيش آنها اعتراف كنم آيا راهي وجود دارد كه من زير دين آنها نباشم ؟مي شود بدون اينكه آنها بفهمند مالشلا را برگ ردانم يا حتما بايد به آنها بگويم ؟آيا بايد عين مال را برگردانم يا ارزش مالي آن هم قبول است ؟شما را به خدا تا دير نشده جوابم را بدهيد نمي خواهم حقي از مردم بر گردنم باشد در مورد كساني كه از حالشان خبر دارم و ندارم كامل بگوييد چكار كنم به حق امام رضاي غريب اين بار جوابم را بدهيد التماس دعا

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
پيش از سوال حاضر تاكنون 8 سوال از شما به دست ما رسيده كه به همه‌آن ها پاسخ داده ايم . چنانچه سوالي پاسخ داده نشد، امكان دارد كه اصلاً به دست ما نرسيده باشد. لطفاً آن را دوباره ارسال نماييد.
اما پاسخ به سوال حاضر:

نسبت به وسايلي که ازدوستان خود بدون اجازه برداشته ايد، الآن اگر عين آن اموال موجود است ، خود آن و گرنه قيمت آن را از هر راهي که مي توانيد و با هر روش عاقلانه‏اى که امكان دارد،به صاحب آن ها بدهيد؛ لازم نيست صاحب آن متوجه شود.(1)
اما اگر صاحب آن اموال را نمي شناسيد يا دسترسي به آن ها نداريد، پول موارد مذکور را، بايد با اجازه از مرجع تقليد تان ، از طرف صاحبان آن اموال به فقير صدقه بدهيد.
پي نوشت :
1.آيت الله سيستاني،توضيح المسائل،م 2507.