اعتکاف فرصتی برای خودسازی و تقویت معنویت است که در آن عبادت فردی و خدمت اجتماعی مکملاند، اما اولویت با حفظ برنامه عبادی و محدود کردن خدمات به امور ضروری است.
در سامرا، ایشان از طریق سازمان وکالت به طوری مخفیانه و تشکیلاتی و نیز مناظرات علمی در حضور و بااطلاع متوکل عباسی به تبیین و ترویج مکتب شیعه میپرداختند.
حضرت زینب و حضرت معصومه (ع) افزون بر مقام معنوی، نقش حدیثی و روایی مؤثری دارند، در حالیکه حضرت مریم (ع) بیشتر با جایگاه قرآنی و طهارت الهی شناخته میشود.
قرآن بهشت را جایگاه رضایت و سعادت کامل انسان میداند و با بیانی عفیفانه و حکیمانه، تحقق همۀ خواستههای فطریِ پالایشیافته را بدون رنج و نارضایتی توصیف میکند.
«حبه» بهمعنای دانه است و آیه با تمثیل کاشت دانه، فزونی و برکت انفاق را تصویر میکند؛ اعداد «هفت» و «صد» نیز ناظر به کثرتاند، نه بیان علمی یا عددی دقیق
تدبر یعنی هماهنگکردن زندگی با قرآن، نه تحمیل سلیقه شخصی بر آیات؛ برداشت پذیرفتنی فقط برداشتی است که بر تفسیر معتبر و عقل و نقل استوار باشد.تدبر در قرآن
حمایت رهبری از دولتها، دفاع از مردمسالاری دینی و حفظ انسجام ملی است تا از شکاف ساختاری جلوگیری شود؛ این حمایت مشروط به حرکت صحیح و همراه با نقد سازنده است.
با وجود فشار گسترده «ناتوی اطلاعاتی»، نهادهای امنیتی ایران در مقابله با شبکههای جاسوسی موفق بودهاند و بزرگنماییِ نفوذ، بیشتر بخشی از جنگ ادراکی دشمن است.
اعتکاف فرصتی برای خودسازی و تقویت معنویت است که در آن عبادت فردی و خدمت اجتماعی مکملاند، اما اولویت با حفظ برنامه عبادی و محدود کردن خدمات به امور ضروری است.
رنج و بیماری با وجود نظام حکیمانه الهی، میتواند آزمونی برای رشد ایمان، پاکشدن گناهان باشد، در حالی که دعا همراه با بهرهگیری از درمان علمی معنا مییابد.
روایتِ ۱۲۰ سالگی امام زمان در آغاز غیبت کبری با وجود ضعف سند احتمالاً نمادِ مدت انتظار یا حکومت ایشان است وشیخ صدوق برای رفع تردید شیعیان کمالالدین را نوشت.
شهادت امام جواد (ع) نتیجهٔ توطئهٔ سیاسی معتصم عباسی و دستگاه خلافت بود که با نقشآفرینی امالفضل و عوامل درباری، از نفوذ علمی و محبوبیت ایشان بیم داشتند.