شما اینجا هستید
صفحه کلام
فیزیک نیوتن، نقش بسزایی در الهیات و فلسفه داشت. کانت این تأثیر را پذیرفت و سعی کرد روش نیوتن در فیزیک را، به فلسفه بسط دهد تا مشکلات آن را برطرف کند. |
در کتاب مقدس یهودیان (تَنَخ)، به جنبه پادشاهی افرادی مثل ابراهیم و سلیمان، بیشتر تأکید دارد. اما تلمود با تعمیم معنای نبوت، همه آنها را نبی میداند. |
خداوند خورشید و ماه را برای حساب زمان و نظم بخشیدن به زندگی بشر قرار داده است. منظر طبیعی و علمی، هم خورشید و هم ماه برای تعیین زمان کاربرد دارد |
عصر ظهور، اوج تحولات است. گسترش علوم و رشد عقول و معارف، تحول اخلاقی، امنیت اجتماعی، ارتقای تعلیم و تربیت و عدالت اجتماعی، جامعهای را در دوران ظهور شکل میدهد. |
به باور نیوتن، نظم و تعادل این جهان، برخاسته از طرح و فعل خدای آگاه و هوشمندی است که این جهان را ایجاد کرده و به پا داشته و در آن فعال و همیشهحاضر است. |
برای توصیف رابطه خدا و جهان از تمثیلهایی مانند «خدای ساعتساز» استفاده شده است. این مثالها نشان می دهد جهان در پیدایش و بقای خود به خدا وابسته است. |
اینگونه از نوشتهها، به جهت اطلاعات اندکی که از ماهیت دین و مسائل مربوط به آن دارند، بهراحتی فریب عبارتپردازی آن را خورده و در حفرهای از شک، سقوط می کنند |
گالیله و بسیاری از دانشمندان نامدار، مذهبی و خداباور بودند؛ اما مواجهه متعصبانه کلیسا با آنها سبب شد تا مردم گمان کنند که آنها مقابل دین هستند. |
شهید مطهری دین را امر فطری می داند و اگر کسی بنا به دلیلی به آن راه نیافت اگر جاهل قاصر است، نه جهنمی است و نه بهشتی. البته احتمال میرود به بهشت راه یابند. |
در زمینة پیروی احکام از مصالح و مفاسد، نظرات مختلفی من جمله نفی پیروی و لزوم پیروی مطرح است. |
مرگ پدیده جدایی ناپذیر از زندگی همه انسان هاست. در تمام ادیان به این موضوع پرداخته شده است در اسلام نیز به این مقوله نگاه متفاوتی شده است. |
سخن از عوالم غیرمادی که تجربهای از آنها نداریم، ناگزیر با محدودیتهای زبانی همراه است لذا نباید در فهم آنها همان مصادیق مرسوم دنیوی را در نظر گرفت. |
تناسخ و بازگشت ارواح مردگان به دنیا پس از مدتی، آن هم از طریق تولد جدید در بدن جدید،از آموزههای ادیان شرقی است که دلیل منطقی ندارد وعقل وقرآن آن را رد میکنند. |
واژه «پسر خدا» در مورد حضرت عیسی علیه السلام، یا واژه ای حقیقی است و یا واژه ای استعاره ای، که در هر دو صورت، اشکالات جدی به اطلاق این واژه برای ایشان وارد است. |
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مردم، مال و ثروتی برای خود نخواست و اختیاراتی که مثلا در مورد انفال، زکات، خمس و... داشتند همگی برای مصالح عمومی هزینه می شد. |