شما اینجا هستید
نقد نقد قرآن
تغییر برخی از احکام با توجه به تغییر شرایط مسلمانان پیش و پس از هجرت به مدینه، نهتنها با جاودانگی قرآن منافاتی ندارد، بلکه در راستای آن است. |
تغییر موضوع آیات ارتباطی به صحابه ندارد و در اثر نزول تدریجی قرآن و تعامل آن با مخاطبان، بهویژه در واکنش به اتفاقات جامعه و پاسخ به سؤالاتِ مختلف است. |
با قطعنظر از اینکه ادعای ابنمسعود درست باشد یا نه، هیچ آسیبی به تواتر و اعتبار قرآن وارد نمیشود؛ زیرا شرط تواتر یک خبر این نیست که هیچکس با آن مخالف نباشد؛ |
اگر معارضه با تحدی قرآن آسان بود، مشرکان مکه که در فصاحت و بلاغت در اوج بودند، پیش از دیگران بهآن پاسخ میدادند. |
منظور از تعابیری که برای خداوند بهکاررفته معانی آنها با قطعنظر از ویژگیهای جسمانی،زمانی و مکانی است. ازاینرو یدالله بهمعنای قدرت خداوند است نه جسمانیت او. |
هیچکدام از آیات قرآن حاکی از جسمانیت خداوند نیستند. آیاتی که گمان شده بر این امر دلالت میکنند مشتمل بر کنایه و مجاز هستند و معنای حقیقی آنها اراده نشده است. |
زبان در اصل برای ارتباط و گفتوگو پیرامون موضوعات انسانی شکل گرفته است. همچنین به دلیل عصمت پیامبران، رفتار و گفتار آنها بازتابدهنده رفتار وگفتار خداوند است. |
مترجمان و مفسران قرآن اغلب، جزئیاتی را به ترجمهها و تفاسیر خود اضافه میکنند. این کار، امکان بهرهمندی بهتر از آموزههای قرآن را فراهم میآورد. |
قرآن بهعنوان راهنمای سعادت،باید بر امور معنوی تمرکز میکرد،اما زبان انسان برای انتقال مفاهیم مادی مناسب بود وانتقال مفاهیم غیرمادی از طریق الفاظ مادی صورت گرفت |
اعجاز قرآن به ابعادی همچون محتوا، نظم، فصاحت و بلاغت، عدم اختلاف خلاصه نمیشود و دارای ابعاد دیگری از اعجاز همچون اعجاز علمی واخبار غیبی از گذشته و آینده است. |
میان دو آیه تعارضی وجود ندارد بلکه هر یک ناظر به مسئولیت گروهی خاص است.آیه نخست ناظر به تشویق جامعه برای رفع موانع ازدواج است و آیه دوم به وظیفه فردی تاکید دارد |
نولدکه از مستشرقینی است که قرآن را کتاب شعر دانسته و چون قواعد شعر در آیات آن مراعات نشده، مدعی شده که قرآن متن ادبی تراز اولی نیست! |
خاورشناسان با توجه به شناختی که از کتاب مقدس دارند، توقع دارند که قرآن نیز همچون آنها کتابی تاریخی باشد حالآنکه قرآن کتاب هدایت و انسانسازی است نه تاریخی. |
«هامان» در کتاب مقدس و داستان «اِسْتِر» به دوران خشایارشا نسبت داده شده است، اما قرآن او را فردی در زمان فرعون معرفی کرده است. |
قرآن و عهدین، درباره سازنده گوساله زرین با هم اختلاف دارند. مطابق عهدین حضرت هارون(ع) گوساله را ساخت؛ اما قرآن از ساخت آن توسط شخصی به نام سامری خبر داده است. |
برخی مدعی وجود خطاهای ادبی در قرآن هستند. در حالی که قرآن، فارغ از جنبه وحیانی، ریشه و بنیان ادبیات عربی است. |
ادعای اعتقاد شیعه به تحریف قرآن، کاملاً بیاساس است چون شیعه، قرآن را بهعنوان کتاب الهی کامل و مصون از هرگونه تغییر و تحریف میداند و به آن اعتماد کامل دارد. |
قرآن به نقل از یهودیان حضرت مریم، را با عنوان «خواهر هارون» خطاب قرار دادهاند. درباره چرایی کاربرد عنوان «اخت هارون» برای مادر عیسی وجوه متعددی بیان شده است. |
کتاب های مقدس یهودیان و مسیحیان همانند قرآن آسمانی است. با این تفاوت که قرآن برخلاف کتاب مقدس تحریف نشده است. |
مایکل کوک مدعی شکلگیری دیرهنگام قرآن شدهاند! یکی از ادله آنان مبنی بر این ادعا تغییر قرآن توسط حَجَّاج است. در حالی که در تاریخ چیزی در این باره ثبت نشده است. |