شما اینجا هستید
نقد نقد قرآن
|
مفهوم زوجیت در قرآن فراتر از جنسیت است و هر دو پدیده با رابطه تشابه،تقارن،تضاد را دربرمیگیرد اندیشه در قانون زوجیت انسان را به سوی درک یگانگی خالق هدایت میکند |
|
آیات قرآن نشاندهندۀ کرویبودن زمین است تعابیری مانند: تعقیب وگریز شب و روز و وجود مشارق و مغارب متعدد، تنها در صورت کرویبودن زمین معنا مییابند. |
|
آیات مربوط به چگونگی آفرینش انسان و مراحل رشد جنین، نهتنها با یافتههای پزشکی مدرن مغایرتی ندارند، بلکه صحت آنها را دانشمندان تأیید کردهاند. |
|
آیات قرآن بر اساس نظریه زمینمرکزی بنا نشده است؛ بنابراین در موارد متعددی با آن مخالفت کرده است؛ برای نمونه، قرآن زمین را متحرک میداند، نه ثابت. |
|
ممکن است عدد هفت دال بر کثرت و منظور از «أرض» بخشی از زمین باشد. برفرض پذیرش این قول، آیه بدین معناست که زمین از بخشهای فراوانی تشکیل شده که کاملاً صحیح است. |
|
در آیات متعددی قرآن به کرویبودن زمین اشاره شده است؛همچنین روبهقبله ایستادن در نماز، با مسطحبودن زمین ملازمهای ندارد و با کرویبودن زمین نیز سازگار است. |
|
رجم شیاطین توسط شهابسنگ نه خلاف عقل است و نه با علم منافات دارد؛ زیرا: طبق قرآن، جنیان مادی هستند و ازاینرو، امکان برخورد فیزیکی شهابسنگ با آنها وجود دارد |
|
کاربرد واژه یوم در آیات آفرینش، به معنای روز معمولی که با چرخش زمین به دور خودش در مقابل خورشید پدید میآید، نیست؛ بلکه منظور از آن، دوران و زمانه است. |
|
قرآن کتاب هدایت است نه کتاب علم جانورشناسی تا در مقام ارائه طبقهبندی علمی جامع باشد. چنانکه هدف قرآن، نمایش قدرت و حکمت خالق از طریق تنوع آفرینش اوست . |
|
تغییر فواصل آیات در سورههای قرآن برای ایجاد تنوع و جلبتوجه مخاطب، امری نهادیک و مرسوم است. |
|
خداوند در قرآن به زنبورها فرمان داده از «ثمرات» تغذیه کنند. ثمره در زبان عربی فقط به معنای میوه نیست بلکه به حاصل، فرآورده و نتیجه هر چیزی ثمره گفته میشود. |
|
«طباق» بودن «هفتآسمان» یا به معنای برفرازهمقرارگرفتن آنهاست یا همانندی و مشابهت آنها باهم مقصود است. |
|
مطابق آیات قرآن، آفرینش خدا نقص ذاتی ندارد. اگر با مواردی از بلایای روبهرو میشویم، زیانباری اینها از اقدامات خواسته یا ناخواسته انسانی ناشی میشوند. |
|
سوره فلق انسجام معنایی، جامعیت در بیان شرور و روانی و فصاحتی طبیعی دارد؛ اما در مقابل، متن تحدّی، اولاً تقلیدی آشکار از قرآن و فاقد سخن تازهای است. |
|
نسبتدادن تعقل به قلب در قرآن با علم پزشکی امروز همسو است، اما حتی اگر نبود، دلیل بر غیر الهی بودن قرآن نبود؛ چراکه اولاً قرآن کتاب هدایت است، نه آناتومی. |
|
اختلاف مفسران نشاندهنده وجود اختلاف در خود قرآن نیست، بلکه اختلاف مفسران عمدتاً ریشه در دو عامل اصلی دارد: اخود مفسران و ماهیت متن و زبان. |
|
آیات قرآن نشان میدهند این کتاب بر پایه نظریه زمینمرکزی بنا نشده و لذا در موارد متعددی با آن مخالفت کرده است. برای نمونه، قرآن زمین را متحرک میداند، نه ثابت. |
|
آیه77سوره صافات نمی گوید؛ که فقط ذریه حضرت نوح باقی ماندند بلکه میگوید، در مقایسه با مؤمنان دیگری که وارد کشتی شدند، ذریه حضرت بیش از دیگران باقی ماندند. |
|
قرآن در توصیف مبدأ خلقت انسان،از واژه نطفه استفاده میکند و این واژه در عربی برای مطلق مایع به کار میرود که شامل آب زن نیز میشود و اختصاصی به اسپرم مرد ندارد. |
|
شب به معنای صرفاً نبود نور نیست؛ چراکه در خارج از جو زمین، حتی باوجود نور، به دلیل عدم جو و اتمسفر که نور را پراکنده و آشکار میکند، فضا در طول روز هم تاریک است |





