شما اینجا هستید
نقد نقد قرآن
نسخ احکام الهی در قرآن یا ناشی از تغییر شرایط موضوع، یا برای آزمایش مردم و یا در مقام مجازات و کیفر آنان نازل شده بود و زمان آزمایش یا مجازات به پایان رسیده است |
تغییر برخی از احکام با توجه به تغییر شرایط مسلمانان پیش و پس از هجرت به مدینه، نهتنها با جاودانگی قرآن منافاتی ندارد، بلکه در راستای آن است. |
تغییر موضوع آیات ارتباطی به صحابه ندارد و در اثر نزول تدریجی قرآن و تعامل آن با مخاطبان، بهویژه در واکنش به اتفاقات جامعه و پاسخ به سؤالاتِ مختلف است. |
با قطعنظر از اینکه ادعای ابنمسعود درست باشد یا نه، هیچ آسیبی به تواتر و اعتبار قرآن وارد نمیشود؛ زیرا شرط تواتر یک خبر این نیست که هیچکس با آن مخالف نباشد؛ |
اگر معارضه با تحدی قرآن آسان بود، مشرکان مکه که در فصاحت و بلاغت در اوج بودند، پیش از دیگران بهآن پاسخ میدادند. |
منظور از تعابیری که برای خداوند بهکاررفته معانی آنها با قطعنظر از ویژگیهای جسمانی،زمانی و مکانی است. ازاینرو یدالله بهمعنای قدرت خداوند است نه جسمانیت او. |
هیچکدام از آیات قرآن حاکی از جسمانیت خداوند نیستند. آیاتی که گمان شده بر این امر دلالت میکنند مشتمل بر کنایه و مجاز هستند و معنای حقیقی آنها اراده نشده است. |
زبان در اصل برای ارتباط و گفتوگو پیرامون موضوعات انسانی شکل گرفته است. همچنین به دلیل عصمت پیامبران، رفتار و گفتار آنها بازتابدهنده رفتار وگفتار خداوند است. |
مترجمان و مفسران قرآن اغلب، جزئیاتی را به ترجمهها و تفاسیر خود اضافه میکنند. این کار، امکان بهرهمندی بهتر از آموزههای قرآن را فراهم میآورد. |
قرآن بهعنوان راهنمای سعادت،باید بر امور معنوی تمرکز میکرد،اما زبان انسان برای انتقال مفاهیم مادی مناسب بود وانتقال مفاهیم غیرمادی از طریق الفاظ مادی صورت گرفت |
اعجاز قرآن به ابعادی همچون محتوا، نظم، فصاحت و بلاغت، عدم اختلاف خلاصه نمیشود و دارای ابعاد دیگری از اعجاز همچون اعجاز علمی واخبار غیبی از گذشته و آینده است. |
میان دو آیه تعارضی وجود ندارد بلکه هر یک ناظر به مسئولیت گروهی خاص است.آیه نخست ناظر به تشویق جامعه برای رفع موانع ازدواج است و آیه دوم به وظیفه فردی تاکید دارد |
نولدکه از مستشرقینی است که قرآن را کتاب شعر دانسته و چون قواعد شعر در آیات آن مراعات نشده، مدعی شده که قرآن متن ادبی تراز اولی نیست! |
خاورشناسان با توجه به شناختی که از کتاب مقدس دارند، توقع دارند که قرآن نیز همچون آنها کتابی تاریخی باشد حالآنکه قرآن کتاب هدایت و انسانسازی است نه تاریخی. |
«هامان» در کتاب مقدس و داستان «اِسْتِر» به دوران خشایارشا نسبت داده شده است، اما قرآن او را فردی در زمان فرعون معرفی کرده است. |
قرآن و عهدین، درباره سازنده گوساله زرین با هم اختلاف دارند. مطابق عهدین حضرت هارون(ع) گوساله را ساخت؛ اما قرآن از ساخت آن توسط شخصی به نام سامری خبر داده است. |
برخی مدعی وجود خطاهای ادبی در قرآن هستند. در حالی که قرآن، فارغ از جنبه وحیانی، ریشه و بنیان ادبیات عربی است. |
ادعای اعتقاد شیعه به تحریف قرآن، کاملاً بیاساس است چون شیعه، قرآن را بهعنوان کتاب الهی کامل و مصون از هرگونه تغییر و تحریف میداند و به آن اعتماد کامل دارد. |
قرآن به نقل از یهودیان حضرت مریم، را با عنوان «خواهر هارون» خطاب قرار دادهاند. درباره چرایی کاربرد عنوان «اخت هارون» برای مادر عیسی وجوه متعددی بیان شده است. |
کتاب های مقدس یهودیان و مسیحیان همانند قرآن آسمانی است. با این تفاوت که قرآن برخلاف کتاب مقدس تحریف نشده است. |