پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام در رابطه با حدیثی که می گویید کسی را که دوست داری به او بگو . می خواهم بدانم حدیث صراحت دارد در اینکه عبارت دوستت دارم را بگویی یا اینکه منظور این است که دوست داشتنت را ابراز کنی؟ من دیده ام مثلا اخبره یا فلیعلمه من ندیدم بگوید قل یا این جمله را بیان کن صحیح است.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
احاديثي زيادي در اين زمينه وجود دارد که وقتي کسي را دوست داري، به او خبر بده که جهت نمونه به چند مورد آن اشاره مي کنيم :
از رسول خدا(ص) روايت شده است ؛ اذا احبّ احدکم صاحبه او اخاه فليعلمه؛ (1)کسي از شما که همنشين يا برادرش را دوست دارد، او را از دوستي آگاه کن .
از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است؛ مرّ رجل في المسجد و ابو جعفر جالس و ابو عبدالله فقال له بعض جلسائه والله اني لاحبّ هذاالرجل قال له ابو جعفر :الا فاعلمه فانه ابقي للمودّه و خير في الالفه؛(2)
امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با جمعي در مسجد نشسته بودند که مردي گذر کرد . کسي از جمع گفت : به خدا من اين مرد را دوست دارم، امام باقر فرمود: اين را به او اعلام کن ، چرا که تداوم دوستي نيک در همدمي است.
پيداست که منظور اعلام دوست داشتن است به هر عبارت و اشارتي وگرنه لفظ دوستت دارم موضوعيتي ندارد .
پي نوشت ها:
1. المحاسن ، ج1 ، ص 166.
2. بحار الانوار ، ج 71 ص 181؛ کافي ، ج2 ، ص 644 .