کارگاه «جریان شناسی شبهات دینی» با حضور مدیر پشتیبانی علمی پژوهشی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در نمایندگی اصفهان برگزار شد.

مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان با ارتقاء سطح علمی و آشنایی کارشناسان این مرکز با جریان شناسی شبهات دینی، کارگاه «جریان شناسی شبهات دینی» را با حضور مدیر پشتیبانی علمی پژوهشی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی مدیر پشتیبانی علمی پژوهشی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: برای ارائه پاسخ قانع کننده و متناسب با هر شبهه، شناخت زمینه، پیشینه و اغراض نهفته در به وجود آمدن آن شبهه ضروری است.
 
وی افزود: بدون دانستن و توجه به جریان های تولید کننده شبهه، ریشه کن کردن آن در ذهن پرسشگر امکان پذیر نخواهد بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در سومین دوره آموزشی عنوان کرد: مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی  در رسالت خود که حاصل دسته بندی، رصد و بررسی آبشخور شبهات انجام داده و به هفت جریان فکری عمده دست پیدا کرده است.
 
وی با بیان این که این هفت گروه عبارتند از ملّی گرا، ضددین، مستشرقین، فمنیستی، ضدمذهب، درون شیعی و روشنفکر، اظهار داشت: ملی گراها با اختصاص دین به نژادعرب و پیش فرض گرفتن متمدن بودن ایرانیان و متحجر بودن اعراب در آئین، سعی دارند تا تقابلی بین ایرانیت و اسلام ایجاد نمایند.
 
مدیر پشتیبانی علمی پژوهشی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: معمولاً سؤالات و شبهه هایی که از سوی این افراد مطرح می شود این گونه است که چرا باید قرآن را عربی بخوانیم؟ چرا نماز باید عربی اقامه شود؟ و... .
 
وی در ادامه به گروه های ضد دین که «ریچارد داوکینز» به عنوان سردسته آن ها محسوب می شود اشاره کرد و گفت: ضد دین یعنی محوریت دادن به انسان در مسائل و خداستیزی که این گروه قصد دارند با ناکارآمد نشان دادن دین و جدای از مباحث اختلاف شیعه و سنی با اصل دین به ستیز برخواسته و ادیان را متهم به خرافه پرستی و خشونت در احکام دینی می کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی از فمنیست به عنوان یکی دیگر ازجریان های مطرح در جریان شبهه شناسی شبهه یاد کرد و عنوان داشت: این تفکر که مورد توجه بازیگران زن ایرانی و در آثار برخی از کارگردانان و نویسندگان نیز قابل مشاهده است، سعی دارند با حساسیت بر تبعیض جنسیتی و تمرکز محض بر حقوق زنان، قرآن را کتابی مردانه معرفی کنند که شبهات این گروه مانند نابرابری احکام، ضرب و شتم و چند همسرگزینی مردان است.
 
وی از گروه ضد مذهب شیعه به عنوان فعال ترین گروه شبهه افکن یاد کرد و عنوان داشت: این گروه سعی دارد با غیر قرآنی جلوه دادن اعتقادات و احکام شیعه و اصالت ندادن به عقاید شیعه و تمسک به بهانه هایی نظیر نبودن نام اهلبیت علیهم السلام در قرآن و این که بحث امامت ریشه قرآنی ندارد و همچنین زیر سؤال بردن بحث توسل و زیارت امام زادگان به تضاد بین شیعه و سنی دامن بزنند و در جامعه شبهه افکنی نماد.
 
استاد حوزه به شبهه افکنی توسط برخی از گروه های درون شیعی اشاره کرد و گفت: این عده با عاری دانستن روح قرآن و روایات از سیاست و نفی برتری ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین گروه های روشنفکر مانند آقایان عبدالکریم سروش، نصرحامد ابوزید و احمدالکاتب عراقی سعی دارند عقل گرایی افراطی را به دین نسبت دهند.