پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

در همه ی لعن های زیارت عاشورا نام هرکس یکبار آمده است.اما در لعن آخر نام پسر مرجانه دوبار به دو صورت ابن زیاد و ابن مرجانه آمده است.می خواهم بدانم چرا در این لعن خاص اسم این فرد دو بار آمده است؟در حالی که در همه ی لعن ها اسم همه یکبار آمده است و در لعن آخر هم همینطور است،ولی اسم ابن مرجانه دو یار در لعن آخر آمده.چرا؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
به تمام ریزه کاری ها علم و اطلاع نداریم. این زیارت بنا بر بعض روایات حدیث قدسی است و از خدا صادر شده ؛ بنا به روایات دیگر از امام باقر و امام صادق رسیده ، به این صورت است . خدا و اولیای خدا بهتر می دانند در لعن ، بر روی چه کسی بیش تر تکیه کنند.
اما ادعای شما درست هم نیست ،زیرا لعن های زیارت عاشورا که به اسم است، عبارتند از :
آل زیاد (2 بار)
آل مروان (2 بار)
بنی امیه
ابن مرجانه (2 بار)
عمر بن سعد (2 بار)
شمر (2 بار)
ابا سفیان
معاویه
یزید بن معاویه (2 بار)
عبید الله بن زیاد
آل ابی سفیان
در ضمن در جمله ای دارد :
اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنوامیه و ابن آکله الاکباد اللعین ابن اللعین علی لسانک و لسان نبیک... و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین اللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم.
البته از این که عبید الله ابن زیاد را به این نام و به نام "ابن مرجانه" لعن کرده ،به خاطر پلیدی فوق العاده و سهم عظیم او در جنایت کربلا است . شاید خواسته با عبارت "ابن مرجانه " بفهماند که عبید الله نه پسر زیاد و از آل اوست و نه از آل ابی سفیان (چنان که معاویه ادعا داشت و زیاد را پسر ابوسفیان خواند).
این نام به تولد پلید او و ولد زنا بودنش دلالت دارد.(1)
این ها احتمال هایی است که می دهیم اما وجه واقعی را فقط خدا و امامان می دانند.
پی نوشت :
1. میرزا ابو الفضل تهرانی، شفاء الصدور ،چ اول،تهران ، اسوه ، 1386 ش، ص 260.