پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام می خواستم بدونم چطوری از دست افکار بد و گناه آلود رها بشم. خیلی مچکرم

پرسش: چطوري از دست افکار بد و گناه آلود رها بشم؟

پاسخ: با سلام و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
فکر گناه، گناه نيست. تا وقتي که انسان خود را به گناه آلوده نکند، حتي اگر مقدمات آن را فراهم کرده باشد، گناهي در نامه او ثبت نمي‏شود اما فکر و انديشه گناه، پاکي و صفاي قلب را از بين مي‌برد و انسان را به ارتکاب آن وا مي‌دارد. حضرت علي(ع) فرمود:
«من کثر فکره في المعاصي دعته إليها؛(1) کسي که در مورد گناهان زياد فکر کند، گناهان او را به سوي خود مي‌کشند».
نيز فرمود: «خوض النّاس في شيءٍٍ مقدّمة الکائن؛(2) فرو رفتن و تفکر در مورد چيزي، سرآغاز وجود و پيدايش آن است».
از اين رو حضرت مسيح به پيروان خود فرمود: «موسي بن عمران به شما دستور داد زنا نکنيد، اما من به شما سفارش مي‌کنم فکر زنا را هم نکنيد، زيرا کسي که به زنا بيانديشد، مانند کسي است که در اتاق زيبا و رنگ‌آميري شده‏اي، آتش روشن کند. در اين صورت هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد، لکن دست کم دود آن را سياه و خراب مي‌کند».(3)
نيازي به توبه نداريد اما با يادخدا و اذکاري مانند بسم الله الرحمن الرحيم ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم بايد از نتايج شوم افکاري شيطاني به خدا پناه برد .
براي بيرون آمدن از افكار در مورد صحنه هاي گناه و جنسي و كنترل غريزه جنسي به راهكارهاي ذيل توجه نماييد:
1. خود را از محيط ها و موقعيت هاي تحريك آميز دور نگه داشته و از خلوت گزيني اجتناب ورزيد. سعي کنيد در محيط جمعي مانند کتابخانه و سالن مدرسه و مانند آن مطالعه داشته باشيد.
2. ايجاد و تصور هدف عالي و ارزشمند براي خود در مطالعه درس ها تا اينکه فکر و ذهن شما بيش تر بر روي درس متمرکز شده و از افکار انحرافي کاسته شود.
3 تا زماني که خواب بر شما غلبه نکرد ، به رختخواب نرويد .اگر امکان داشت ، در رختخواب نيز مطالعه کنيد.;
4. در محيط هاي که احتمال تحريک مي دهيد ، يا با شخص و افراد مورد سوال برخورد مي کنيد، رفت و آمد نداشته باشيد.
5. رفت و آمد با دوستان خوب و مؤمن , نماز اول وقت , نماز با جماعت , پرهيز از دوستان و رفقاي بي بند وبار و منحرف ;
6. از شنيدن و بازگو كردن سخنان تحريك كننده يا داستان جنسي ديگران اجتباب كنيد . با كساني كه چنين سخناني دارند ، هم نشين نشويد.
7. اوقات فراغت را با مطالعه، تفريح، مسافرت و... پر کنيد.
8. ورزش و فعاليت بدني نيز داشته باشيد ؛ زيرا ورزش مقدار فراواني از انرژي هاي بدني و فكري انسان را به خود اختصاص مي دهد و از مسايل ديگر كم مي كند .
9.توجه بيش تر به پاداش اخروي و افزودن اطلاعات در اين موضوع . امام علي(ع) مي فرمايد: "كسي كه به بهشت علاقه دارد، خواهش هاي نفس و شهوات را فراموش كند".(4)
10. رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسيار سفارش مي كرد و مي فرمود: "زياد مرگ را ياد كنيد، زيرا ياد مرگ شكنندة لذات نفساني و مانع ميان تو و شهوات است".(5)
موفق باشيد.
پي نوشت‏ها:
1. غررالحكم،ج5،ص321.
2. همان،ج3،ص451.
3. بحارالانوار، ج 14، ص 331.
4. نهج البلاغه، قصار 30.
5. بحارالانوار، ج 74، ص 388.