پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پرسش:

1. من پسری سوسولم میخواستم بدونم من که زیر ابرو بر میدارم و موهام با اتو داغ میکنم صرفا برای زیبای و روی مد بودن و خوشتیپ وخوشگل بودن اینکار میکنم تا از دنیا عقب نموم ایا اون دنیا خدا بابت زیرابرو یا داغ کردن موها من را مورده ماخذه قرار میدهد؟

2. کسی که روزه میگیرد ولی نماز نمیخواند روزه ان چطور است؟

 3. اگر وضو بگیریم و به نامحرمی نگاه کنیم وضو باطل میشود؟

 4. اگر در حالت جنب وضو بگیرم و نماز بخوانیم نماز ما قبول است؟

پاسخ:
1)
لفظ سوسول را شايسته شما جوان مسلمان (كه سعي و تلاش براي انجام تكليف ديني داريد و واجبات و محرمات براي شما اهميت و ارزش دارد) نمي دانيم.
از نظر شرعي اصلاح ابرو و زينت كردن مردان حرام نيست , ولى اگر موجب تهييج شهوت شود ، يا باعث شبيه شدن به زنان شود, حرام است .(1)
با صرف نظر از حكم شرعي، براي شما جوان مومن و مسلمان شايسته است كه شخصيت و هويت خود را بيش از آن كه در نگاه ديگران طلب كند، در درون خودتان جستجو كنيد. كسي كه شخصيت و هويت دروني دارد(نه بيروني) سعي در زيبا جلوه دادن خود به ديگران و جلب نگاه و تحسين و تعجب ديگران نمي كند، اگر چه براي يك مرد زيبايي همراه با وقار و شخصيت است و شخصيت يك مرد پرهيز از كارهاي زنانه و... است. تيپ و زيبايي مرد، به هيكل و اندام طبيعي با رفتاري مردانه است كه مطمئنآً در زماني نه چندان دور به درك كامل از آن نائل خواهيد شد؛ بنابراين چه بهتر اكنون با فزايش درك و بالا بردن آگاهي به آنچه در آينده به درك ‌آن خواهيد رسيد، دريابيد. چه بسا در آينده از رفتارهاي امروزي خود شرمنده و خجل باشيد.
موفق و سربلند باشيد.
پي نوشت :
1.استفتا از دفتر مراجع.

پرسش 2:
کسس که روزه مي گيرد ولي نماز نمي خواند روزه چطور است؟
پاسخ:
نماز خواندن در هر حال بر مسلمان واجب است . در روايات متعددي به عنوان ستون دين معرفي شده است. اگر قبول شود، عبادات ديگر نيز مورد قبول خواهند بود . اگر قبول نشود، عبادات ديگر مورد قبول نخواهند بود.
آنچه در روايات آمده، در مورد قبولي عبادات ديگر مانند روزه است، اما از جهت صحيح و درست بودن عبادات، هر عبادتي جداگانه حساب مي شود. هر كدام داراي شرايط خاص خود هستند. بر اين اساس حتي اگر كسي نماز خود را نخواند، اما روزه را با شرايط صحت بگيرد و مبطلات روزه را انجام ندهد، روزه اش صحيح است . از چنين شخصي تكليف روزه واجب ساقط مي شود، اگر چه با توجه به مطلب اول، مورد قبول الهي واقع نمي شود.
بين صحت يك عمل و قبولي آن در نزد خدا تفاوت است. بسياري از اعمال ما صحيح هست و تكليف را از ما بر مي دارد و به جهت اداي تكليف مواخذه نخواهيم شد، اما عمل به گونه اي نيست كه مورد قبول الهي واقع شود . روزه بدون نماز از همين نوع است.
برخي از گناهان مانع قبولي اعمال نيك انسان مي شوند.

پرسش 3:
اگر وضو بگيريم و به نامحرمي نگاه کنيم وضو باطل مي شود؟
پاسخ:
نگاه به نامحرم با قصد شهوت و لذت حرام است، اما باعث باطل شدن روزه يا وضو نمي شود.
پرسش 4:
4اگر در حالت جنب وضو بگيرم و نماز بخوانيم نماز ما قبول است؟
پاسخ:
نماز در حالت جنابت صحيح نيست. تا زماني كه غسل جنابت انجام نشود، نمي توان نماز خواند، مگر اينكه آب در دسترس نباشد، يا آب ضرر داشته باشد، يا وقت تنگ باشد و نتوان غسل كرد. در اين حالت بايد ابتدا تيمم بدل از غسل جنابت كرد و سپس با پاك كردن بدن و لباس از نجاست، نماز خواند.