پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
دعاي فرج 90 برکت دارد...اين دعا کدومه؟ همون الهم کل الوليک است؟
اينکه 90 اثر براي دعاکننده براي فرج امام زمان عليه‌السلام در نظر گرفته‌شده را مرحوم آيت‌الله سيد محمدتقي موسوي اصفهاني در کتاب گران‌سنگ مکيال المکارم ...

سلام

دعاي فرج 90 برکت دارد...اين دعا کدومه؟ همون اللهم کل الوليک است؟ تشکر

پاسخ:

ابتدا لازم است که توجه داشته باشيد که 90 اثر براي فردي است که براي فرج امام زمان دعا کند نه اينکه حتماً دعاي فرج را بخواند. اينکه 90 اثر براي دعاکننده براي فرج امام زمان عليه‌السلام در نظر گرفته‌شده را مرحوم آيت‌الله سيد محمدتقي موسوي اصفهاني در کتاب گران‌سنگ مکيال المکارم که خلاصه آثار و فوايد و ويژگي‌هايي را که بر دعا کردن براي تعجيل فرج مترتب است، متون روايي ادعيه و نمازهايي را با عنوان فرج بيان نمودند البته برخي از اين ادعيه براي گشايش کار خود فرد است و برخي ديگر مرتبط با بحث مهدويت هست که به ذکر چند نمونه در ذيل اشاره مي‌گردد:

1. دعايي از پيامبر اکرم ـ صلي‌الله‌عليه‌وآله ـ نقل‌شده که به آن «دعاي فَرَج» نيز گفته مي‌شود: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُکَ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا مَنْ عَلَا فَقَهَرَ... (1)

2. دعايي که به دعاي فرج امام زمان (عليه‌السلام) شهرت يافته و در آن عبارت فرجاً عاجلاً (2)

آمده است و با «أللٌهُمَ (إلهِي) عَظُمَ البَلاءُ وَبَرِحَ الخَفَاءُ...» آغاز مي‌شود. (3)

3. دعايي از امام صادق (عليه‌السلام) نقل‌شده است با مضامين فرج و گشايش که شيخ طوسي آن را در ضمن يکي از اعمال شبانه‌روز آورده است. (4)

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ الصَّادِقَ الْأَمِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ إِنَّکَ قُلْتَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‌ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ کَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَکْرَهُ مَسَاءَتَهُ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‌ لِوَلِيِّکَ‌ الْفَرَجَ‌ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْرَ وَ لَا تَسُؤْنِي فِي نَفْسِي‌ وَ لَا فِي أَحَدٍ مِنْ أَحِبَّتِي». (5)

خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست. خدايا! به‌راستي‌که حضرت صادق (عليه‌السلام) فرمود که تو فرموده‌اي من در هيچ کاري بسان تردد و دودلي‌اي که درگرفتن روح بنده مؤمن دارم، دودلي ندارم، او از مرگ بدش مي‌آيد و من از بدي رساندن به او بدم مي‌آيد. خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج و تندرستي و پيروزي ولي تعجيل فرما و به من و هيچ‌کدام از دوستانم بدي مرسان.

4. نماز فرج: نمازي که از امام علي (عليه‌السلام) نقل‌شده که «نماز فرج» نام دارد. (6)

5. دعاي امام زمان: اما دعاي «أللٌهُمَ کُن لِوَلِيٌکَ...» با توجه به معنايي که گفته شد، دعاي فَرَج ناميده نمي‌شود؛ بلکه از دعاهايي است که شيعيان در حق حضرت امام زمان ـ عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف ـ مي‌نمايند و از اعمال شب 23 ماه مبارک رمضان محسوب مي‌شود. البته، اين دعا را در هرزماني که يادي از آن حضرت شود، مي‌توان خواند. (7)(8) (9)

 

پي‌نوشت‌ها:

1. ابن طاووس، علي بن موسي، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 90، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411 ق.

2. شيخ حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل‌الشيعه، ج 8، ص 18، مؤسسه آل‌البيت (ع)، قم، چاپ اول، 1409 ق؛ البته در جاي ديگري اين دعا با اندک تفاوتي آمده است که پس از نماز امام زمان ـ عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف ـ خوانده مي‌شود.

3. عاملي کفعمي، ابراهيم بن علي، ‌المصباح ـ جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية، ‌ص 176، نشر دارالرضي، قم، چاپ دوم، 1405 ق.

4. شيخ طوسي، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج ‌1، ص 58، موسسه فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 ق.

5. قطب‌الدين راوندي، الدعوات، سلوات الحزين، ص 134، مدرسه امام مهدي، قم، چاپ اول، 1407 ق.

6. طبرسي، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 329، شريف رضي، قم، چاپ چهارم، 1412 ق.

7. شيخ طوسي، محمد بن الحسن، تهذيب الاحکام، محقق و مصحح: خرسان، حسن الموسوي، ج 3، ص 103، دارالکتب الاسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق.

8. مفاتيح‌الجنان، اعمال ماه مبارک رمضان، دعاي شب بيست و سوم.

9. برگرفته از: http://wikifeqh.ir/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%AC