نذر

من نذر حضرت ابوالفضل دارم و اکنون به حاجتم رسیده ام و می دانم باید نذر خود را اداء کنم. مادرم می گوید که نذرت را اداء نکن تا خود به کربلا بروی و اداء کنی.

حالا سوال من این است که آیا اشکالی ندارد که من نذرم را اداء نکنم تا خود به کربلا بروم یا اینکه نه این دو مقوله ازهم جداست و من با ید نذرم را از طریق کسی دیگر اداء کنم و بعدا اگه توفیق زیارت کربلا نصیبم شد بروم؟

 

پاسخ:
اگر تاریخ معینی برای نذر خود در نظر گرفته اید، باید در همان تاریخ نذر را انجام دهید، هر چند در کربلا نباشد. اما اگر تاریخ معینی را در نظر نگرفته اید، در صورتی که عازم کربلا هستید، می توانید صبر کنید در کربلا نذر خود را انجام دهید.(1)

پی نوشت:
1. آیت الله فاضل،توضیح المسائل، مسأله 2772 و2783و 2785.

نذر کرده ام که پنج دور ختم قران داشته باشم.گفته اند که هرکس سه با سوره ی توحید را تلاوت کند همانند یک ختم قران است. حال اگر من پانزده بار سوره ی توحید را بخوانم نذرم را ادا کرده ام؟صیغه ی نذر را به جا اورده ام.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
با توجه به اينکه در هنگام نذر قصد کرده بوديد که پنج دوره قرآن را به صورت کامل و متعارف قرائت کنيد ،خواندن سوره توحيد کفايت نمي کند .(1)
مي توانيد به مرور زمان نذر خود را ادا کنيد .
پي نوشت :
1 . سوال تلفني از دفتر (7746666-0251) آيه الله خامنه اي.

پرسش: من نذرکردم اگرخانه دلخواهمان رارهن کنیم سفره ابوالفضل دران خانه بیاندازم حالامیخواهم نذرم رادرخانه مادرم انجام دهم ایا مانعی دارد؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مركز
1- اگر نذر با صيغه شرعي بوده است و با وجود شرايط آن، نذر کرده ايد ، نمي توانيد تغيير دهيد، بلکه بايد همان چيزي را که نذر کرده ايد، انجام دهيد. اما اگر با صيغه شرعي نذر نکرده ايد، يا يکي از شرايط نذر موجود نباشد، چيزي بر شما واجب نيست . مي توانيد اصلا نذر را انجام ندهيد و مي توانيد نذر را تغيير دهيد.
شرايط نذر شرعي:
عمل به نذر در صورتي واجب است که :
ا) با صيغه شرعي نذر صورت بگيرد مثلاً نذر كننده بگويد: براي خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم.
اگر اين لفظ و صيغه را نخواند، نذر شرعي محقق نمي شود.
ب) نذر كننده بالغ و عاقل باشد.
ج) نذر كننده با اختيار خود نذر کرده و کسي اورا مجبور نکرده يا به واسطه عصبانيت بي‌اختيار نذر نكرده باشد،
د) انجام نذر در توان نذر کننده باشد. اگر قدرت برانجام کاري نداشته باشد و انجام آن را نذر کند، عمل به نذر واجب نيست.
ها) مورد نذر از نظر شرعي حرام يا مکروه نباشد.(1)
اگر با اين شرايط نذر کرده ايد ، عمل به نذر در همان موردي که نذر کرده ايد ، واجب است و نمي توانيد مورد نذر را تغيير بدهيد.
پي نوشت :
1. آيت الله مکارم شيرازي،توضيح المسائل، مسئله 2274 به بعد .

بسمه تعالي ،البته اين سوال داستاني دارد كه برايم اين سوال را پيش آورده.از يك ماه پيش يكي از دوستانم مرا به همراه خواهر شوهرم به مولودي (امام زمان) خواهرش دعوت كرد.من براي اطمينان بيشتر چند روز پيش با او تماس گرفتم و به او گفتم كه طبق دعوتش خواهر شوهرم هم با من مي آيد. اما ديروز با من تماس گرفت كه آدرس منزل خواهرش را بدهدبه من گفت كه تنها بروم حتي اين كار را با يكي ديگر از دوستانم نيز انجام داد و به او هم گفت كه تنها برود و خواهرش را باخودش نبرد چون جايشان تنگ است ( من ناراحت شدم چون يك يا دو نفر جايشان را تنگ نمي كنند و ما دعوت شدگان آن حضرت بوديم كه براي مولوديش دعوت شده بوديم و من و دوستم تصميم گرفتيم كه نرويم شايد واقعاً دعوت شدگان آن حضرت نبوديم). سوال: من براي آن مولودي يك بسته شكلات نذر داشتم حال كه به آنجا نمي روم مي توانم نذرم را ادا كنم و به مسجد محل يا زيارتگاهي بدهم؟ با تشكر از شما

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر نذر صحيح شرعي کرده ايد که شکلات ها را در آن مجلس خيرات کنيد ، بايد طبق نذرتان عمل کنيد . حال که خودتان نمي خواهيد برويد، مي توانيد به خانمي که به آن جا مي رود بدهيد و يا براي صاحبخانه بفرستيد که در آن مجلس خيرات کند . اگر نذر صحيح شرعي نکرده ايد بلکه همين طور نيت کرده ايد که در آن مجلس پخش کنيد، لزومي ندارد در آن جا بدهيد ،بلکه مي توانيد در مسجد محل تان يا در زيارتگاهي بين مومنان در راه امام زمان (ع) پخش و خيرات کنيد.(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله مکارم ، توضيح المسايل م 2274 .

با سلام. اینجانب چندین سال پیش نذر کردم که اگر حاجتم روا شد در منزل پدری ام که هر سال نیمه شعبان آش می پزند من هم یک دیگ آش بپزم و به ان اضافه کنم. اکنون که حاجتم روا شده ،با روحانی محل مشورت کردم ولی ایشان گفتند ممکن است مشکل داشته باشد . اگر خواهر و برادرهایت راضی نباشند. لازم به ذکر است پدر من در قید حیات نیست ولی مادرم در قید حیات می باشد. خواستم ببینم تکلیف چیست؟ ممنون از شما

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نذر شرعي شرايطي دارد، از جمله شرايط آن است که:
الف) با صيغه شرعي نذر صورت بگيرد مثلاً نذر كننده بگويد: براي خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم. اگر اين لفظ و صيغه را نخواند، نذر شرعي محقق نمي شود.
ب) نذر كننده بالغ و عاقل باشد.
ج) نذر كننده با اختيار خود نذر کرده باشد . کسي اورا مجبور نکرده يا به واسطه عصبانيت بي‌اختيار نذر نكرده باشد،
د) انجام نذر در توان نذر کننده باشد. اگر قدرت برانجام کاري نداشته باشد و انجام آن را نذر کند، عمل به نذر واجب نيست.
ها) مورد نذر از نظر شرعي حرام يا مکروه نباشد.(1)
اگر نذر شما با صيغه شرعي بوده است و با وجود شرايط آن، نذر کرده ايد و منزل پدري در اختيار شما باشد و خواهران و برادران مانع از انجام نذر در منزل پدري نباشند، واجب است که هر سال به نذر خود عمل کنيد.
چنانچه با صيغه شرعي نذر نکرده باشيد و يا انجام نذر در منزل پدري از جهت آن که در اختيار برادران و خواهران شما مي باشد ممکن نباشد، عمل به نذر واجب نيست.
پي نوشت:
1.آيت الله سيستاني، توضيح المسائل مسأله 2599 - 2605.

سلام من نذر کردم جهت برآورده شدن یک حاجت 50 شبانه روز نماز قضا برای مرده های بی وارث بخوانم مدت چندین ماه پس از برآورده شدن حاجت تنبلی کردم و نخواندم جهت جبران چه کاری یا دیر کردی باید انجام دهم ؟

پرسش: سلام من نذر کردم جهت برآورده شدن يک حاجت 50 شبانه روز نماز قضا براي مرده هاي بي وارث بخوانم مدت چندين ماه پس از برآورده شدن حاجت تنبلي کردم و نخواندم جهت جبران چه کاري يا دير کردي بايد انجام دهم ؟

پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر نذر با صيغه شرعي نبوده است، يعني صيغه شرعي نذر را نخوانده ايد و بدون صيغه شرعي گفته ايد 50 شبانه روز نماز قضا براي مرده هاي بي وارث بخوانم، چيزي بر شما واجب نيست.
صيغه شرعي نذر آن است که بگوييد: «براي خدا بر من است » كه مثلاً در صورت برآورده شدن فلان حاجت، 50 شبانه روز نماز قضا براي مرده هاي بي وارث بخوانم و اگر اين لفظ و صيغه را نگفته باشيد، نذر شرعي محقق نشده است.
اما اگر با صيغه شرعي نذر کرده ايد، در صورتي که براي انجام نذر خود زمان خاصي را معين نکرده باشيد هر زماني که بتوانيد به نذر خود عمل کنيد،
اگر وقت معيني را براي انجام نذر در نظر گرفته بوديد، و قدرت برخواندن نماز ها در آن زمان معيّن داشتيد و عمدا نماز ها را نخوانده ايد، بايد کفاره بدهيد.(1)
کفاره مخالفت عمدي با نذر، همان کفاره افطار عمدي روزه ماه مبارک رمضان است يعني يا دو ماه روزه بگيريد يا شصت فقير را سير طعام کنيد يا به هر يک از آنها يک مد طعام (750 گرم از گندم يا جو يا برنج بدهيد.(2).
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي‌نوشت‌ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 2641، 2654 و 2655.
2. همان، مسأله 2654.

با سلام و عرض ادب خدمت شما بنده حدود ده سال پیش نذری داشتم که دو سال بعد از آن برآورده شد ولی تا الان آنرا فراموش کرده بودم ادا نمایم. نذر کرده بودم چنانچه حاجتم برآورده شود اولین حقوق دریافتی خود را صرف خرید یک گوسفند جهت قربانی و مابقی پولم بماند برای چهار امامزاده گان حضرت عبدالعظیم الحسنی و حمزه بن الموسی الکاظم و طاهربن زین العابدین و حضرت معصومه سلام الله علیها. حال نمی دانم چکار کنم چون بر اثر فراموشی اولین حقوق خود را خرج نمودم. لطفا بنده را راهنمایی فرمایید با تشکر و سپاس فراوان

پرسش :
ده سال پيش نذري داشتم که دو سال بعد از آن برآورده شد ولي تا الان آن را فراموش کرده بودم ادا نمايم. نذر کرده بودم چنانچه حاجتم برآورده شود اولين حقوق دريافتي خود را صرف خريد يک گوسفند جهت قرباني و مابقي پولم بماند براي چهار امامزاده گان حضرت عبدالعظيم الحسني و حمزه بن الموسي الکاظم و طاهربن زين العابدين و حضرت معصومه سلام الله عليها. حال نمي دانم چکار کنم چون بر اثر فراموشي اولين حقوق خود را خرج نمودم.
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر نذر شما با صيغه شرعي نبوده است، يعني بدون خواندن صيغه شرعي ، نذر کرده بوديد که اولين حقوق دريافتي خود را صرف خريد يک گوسفند جهت قرباني نمائيد. چيزي بر شما واجب نيست.
صيغه شرعي نذر آن است که بگوييد: «براي خدا بر من است » كه مثلاً در صورت برآورده شدن فلان حاجت، اولين حقوق دريافتي خود را صرف خريد يک گوسفند جهت قرباني نمايم ؛ اگر اين لفظ و صيغه را نگفته باشيد، نذر شرعي محقق نشده است.
اما اگر با صيغه شرعي نذر کرده بوديد، و آن را فراموش کرديد، الآن که متوجه نذر خود شده ايد، احتياطا قضاي آن را به جا آوريد، يعني حقوق يک ماهه فعلي خود را در موردي که نذرکرده ايد مصرف نمائيد.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله بهجت، استفتائات ج 4، سؤال 5593 و سؤال تلفني(7743273-0251) از دفتر آيت الله بهجت.

نذر كرده ام روز ولادت حضرت علي علیه السلام روزه بگيرم. نظربه تعطيلات در تدارك مسافرت مي باشم چه كنم؟ حكم مسأله و تكليف بنده را لطفاً بيان فرماييد.

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر کسي نذر كرده باشد روز معينى را روزه بگيرد، مى‏ تواند در آن روز مسافرت نمايد و کفاره ندارد. بايد پس از مسافرت قضايش را به جا آورد.

پي نوشت :
1 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 988 ، م 1716 ؛ تحرير الوسيله ، ج 1 ، ص 115 ، م 14 .

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

صفحه‌ها