پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بسمه تعالي ،البته اين سوال داستاني دارد كه برايم اين سوال را پيش آورده.از يك ماه پيش يكي از دوستانم مرا به همراه خواهر شوهرم به مولودي (امام زمان) خواهرش دعوت كرد.من براي اطمينان بيشتر چند روز پيش با او تماس گرفتم و به او گفتم كه طبق دعوتش خواهر شوهرم هم با من مي آيد. اما ديروز با من تماس گرفت كه آدرس منزل خواهرش را بدهدبه من گفت كه تنها بروم حتي اين كار را با يكي ديگر از دوستانم نيز انجام داد و به او هم گفت كه تنها برود و خواهرش را باخودش نبرد چون جايشان تنگ است ( من ناراحت شدم چون يك يا دو نفر جايشان را تنگ نمي كنند و ما دعوت شدگان آن حضرت بوديم كه براي مولوديش دعوت شده بوديم و من و دوستم تصميم گرفتيم كه نرويم شايد واقعاً دعوت شدگان آن حضرت نبوديم). سوال: من براي آن مولودي يك بسته شكلات نذر داشتم حال كه به آنجا نمي روم مي توانم نذرم را ادا كنم و به مسجد محل يا زيارتگاهي بدهم؟ با تشكر از شما

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر نذر صحيح شرعي کرده ايد که شکلات ها را در آن مجلس خيرات کنيد ، بايد طبق نذرتان عمل کنيد . حال که خودتان نمي خواهيد برويد، مي توانيد به خانمي که به آن جا مي رود بدهيد و يا براي صاحبخانه بفرستيد که در آن مجلس خيرات کند . اگر نذر صحيح شرعي نکرده ايد بلکه همين طور نيت کرده ايد که در آن مجلس پخش کنيد، لزومي ندارد در آن جا بدهيد ،بلکه مي توانيد در مسجد محل تان يا در زيارتگاهي بين مومنان در راه امام زمان (ع) پخش و خيرات کنيد.(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله مکارم ، توضيح المسايل م 2274 .