پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام. اینجانب چندین سال پیش نذر کردم که اگر حاجتم روا شد در منزل پدری ام که هر سال نیمه شعبان آش می پزند من هم یک دیگ آش بپزم و به ان اضافه کنم. اکنون که حاجتم روا شده ،با روحانی محل مشورت کردم ولی ایشان گفتند ممکن است مشکل داشته باشد . اگر خواهر و برادرهایت راضی نباشند. لازم به ذکر است پدر من در قید حیات نیست ولی مادرم در قید حیات می باشد. خواستم ببینم تکلیف چیست؟ ممنون از شما

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نذر شرعي شرايطي دارد، از جمله شرايط آن است که:
الف) با صيغه شرعي نذر صورت بگيرد مثلاً نذر كننده بگويد: براي خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم. اگر اين لفظ و صيغه را نخواند، نذر شرعي محقق نمي شود.
ب) نذر كننده بالغ و عاقل باشد.
ج) نذر كننده با اختيار خود نذر کرده باشد . کسي اورا مجبور نکرده يا به واسطه عصبانيت بي‌اختيار نذر نكرده باشد،
د) انجام نذر در توان نذر کننده باشد. اگر قدرت برانجام کاري نداشته باشد و انجام آن را نذر کند، عمل به نذر واجب نيست.
ها) مورد نذر از نظر شرعي حرام يا مکروه نباشد.(1)
اگر نذر شما با صيغه شرعي بوده است و با وجود شرايط آن، نذر کرده ايد و منزل پدري در اختيار شما باشد و خواهران و برادران مانع از انجام نذر در منزل پدري نباشند، واجب است که هر سال به نذر خود عمل کنيد.
چنانچه با صيغه شرعي نذر نکرده باشيد و يا انجام نذر در منزل پدري از جهت آن که در اختيار برادران و خواهران شما مي باشد ممکن نباشد، عمل به نذر واجب نيست.
پي نوشت:
1.آيت الله سيستاني، توضيح المسائل مسأله 2599 - 2605.