۱۴۰۴/۰۴/۱۱ ۱۵:۳۰ شناسه مطلب: 100363
پرسش:
فتح فلسطین در اسلام توسط چه کسی رخ داد و چه اقوام و ادیانی آن زمان زندگی و حکومت میکردند؟ چه برخوردی نسبت به آنان صورت گرفت؟
امروزه در مجامع بینالمللی تنها دو شهر نوار غزه و کرانه باختری بهعنوان «فلسطین» شناخته میشود و سایر سرزمینهای اشغالشده توسط صهیونیستها تحت عنوان «اسرائیل» شناخته میشود. امّا با توجه به اینکه صهیونیستها سرزمین فلسطین را اشغال کردهاند، هرگاه کلمه فلسطین بهکار برده شود منظور تمام خاک فلسطین است که از طرف غرب به دریای مدیترانه؛ از طرف شمال، به جمهوری لبنان؛ از جانب شرق به نهر اردن و جمهوری سوریه و از ناحیه جنوب، به شبهجزیره سینا که قسمتی از مصر است، محدود است که مهمترین شهر آن بیتالمقدس است.
فتح فلسطین در اسلام
تا قبل از اسلام کشمکشهای بسیاری بین اقوام وادیان مختلف بر سر حکومت و تصرف منطقهی فلسطین بود و نهایت در دوره رسالت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، این منطقه تحت حاکمیت دولت بیزانس روم بود. در اواخر سال دوازدهم هجری که مصادف با خلافت ابوبکر بود؛ مسلمانان پس از نبرد با مخالفان و مرتدان؛ به فکر فتح و گشودن سرزمینهای همسایه افتادند. ازاینرو عراق و شام نخستین مناطقی بودند که ابوبکر بدانها لشکر کشید که ابتدا عراق به تصرف مسلمانان درآمد و سپس نوبت به فتح مناطق شامات رسید. در آن زمان هرقل پادشاه روم شرقی بر آن منطقه مسلط بود، اما مسلمانان یکی پس از دیگری شهرهای اولیه شام را تصرف میکردند تا اینکه پس از فتح دمشق، نوبت به سرزمین فلسطین رسید.
پس از مرگ ابوبکر، عمر بن خطاب به این فتوحات ادامه داد تا اینکه در دوران خلافت او نبردی بزرگ میان سپاه مسلمانان و رومیان به نام یرموک آغاز شد. نبرد یرموک یکی از مهمترین نبردهای تاریخ اسلام است که در سال ۱۵ هجری قمری (و به قولی ۱۳ هجری قمری) بین مسلمانان به فرماندهی ابوعبیده بن جراح و نیروهای امپراتوری روم شرقی رخ داد. این نبرد که در منطقهای به نام یرموک در نزدیکی رود اردن اتفاق افتاد که نقطه عطفی در گسترش اسلام در شامات و فتح فلسطین بود. (1) در این نبرد رومیان برای جلوگیری از فرار سربازان خود، آنها را با زنجیر به یکدیگر بسته بودند؛ اما این استراتژی که درنهایت به ضرر آنها تمام شد و پس از غلبهی مسلمانان بر نیروهای رومی؛ سربازان آنها که با زنجیر به هم بسته بودند، به درههای اطراف سقوط کردند و تعداد زیادی از آنها در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند. این واقعه بهعنوان یکی از صحنههای تلخ و دردناک نبرد یرموک ثبت شده است. (2)
پس از شکست رومیان در نبرد یرموک، عمر بن خطاب به ابوعبیده نامهای نوشته و دستور داد برای فتح بیتالمقدس، حرکت کند.(3) ابوعبیده به همراه مسلمانان راهی بیتالمقدس شد و ساکنان آن سرزمین را میان پذیرش اسلام و یا پرداخت جزیه مخیر کرد. سرانجام پس از نبردها و کشوقوسهایی که رخ داد، ساکنین بیتالمقدس پیکی را نزد ابوعبیده فرستادند که: «ما میخواهیم صلح کنیم، اما به شما اعتماد نداریم. نامهای بنویسید تا خلیفه شما حاضر شده و با ما پیمانی بنویسد تا ما بر امان او اطمینان کنیم!»(4) ازاینرو خلیفه دوم برای برقراری صلح به شام آمد و اینگونه منطقهی فلسطین در سال شانزدهم هجری قمری، جزء قلمرو حکومت مسلمانان در آمد. (5)
ساکنین فلسطین
در سال 313 میلادی بهفرمان کنستانتین اول امپراتور روم، مسیحیت در سرزمینهای تحت سلطه وی ازجمله فلسطین به رسمیت شناخته شد و گسترش پیدا کرد؛ بنابراین هنگام ظهور اسلام و قبل از آنکه توسط مسلمانان فتح شود، همچنان مسیحی نشین بود. (6) بااینحال شواهد نشان میدهد که یهودیان و ادیان دیگری نیز بهصورت اقلیت مذهبی در آنجا ساکن بودند. (7)
برخورد مسلمانان با ساکنین فلسطین
وقتی بیتالمقدس به دست مسلمانان فتح شد، صلحنامهای نوشته شده که اهالی بیتالمقدس ازنظر خون و مال و کلیساهاى خود در اماناند، نه کسى حق دارد در کلیساهای آنها ساکن شود و نه ویران کند. (8) همچنین حقوق راهبان کلیسا محفوظ است و کسی حق ندارد آنان را بیرون کنند. (9) از برخی گزارشها به نظر میرسد با توجه به اینکه مسیحیان، جمعیت اغلب بودند و قبل از آن با یهودیان درگیریهایی داشتند؛ خلیفه بهمنظور جلوگیری از شرارتهای یهود، دستور داد تا یهودیان در محلهها و معابد مسیحیان سکونت نداشته باشند؛ ضمن اینکه آثار و کنیسههای یهودیان نیز نباید از جانب احدی تخریب شود. (10)
نتیجهگیری:
در دوران خلافت عمر بن خطاب در سال 16 هجری؛ پس از پیروزی مسلمانان بر رومیان در نبرد یرموک مسلمانان راهی بیتالمقدس شدند و ساکنان آن سرزمین را میان پذیرش اسلام و یا پرداخت جزیه مخیر کرد. در آن زمان بیشتر ساکنین فلسطین پیرو آیین مسیح بودند؛ و سایر ادیان بهصورت اقلیت مذهبی در آنجا زندگی میکردند. ازاینرو برای مسیحیان صلحنامهای نوشته شده که اهالی بیتالمقدس ازنظر خون و مال و کلیساهاى خود در اماناند، نه کسى حق دارد در کلیساهای آنها ساکن شود و نه ویران کند و اینگونه بیتالمقدس جزء قلمرو مسلمانان در آمد.
پینوشتها:
1. ذهبی، شمسالدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، بیروت، انتشارات دار الکتاب العربى، 1413 ق، ج ۳، ص ۱۳۹.
2. ذهبی، شمسالدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، بیروت، انتشارات دار الکتاب العربى، 1413 ق، ج ۳، ص 41.
3. ابن اعثم کوفی، احمد بن اعثم، الفتوح، تحقیق، شیری، علی، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۱ ق، ج ۱، ص ۲۲۲.
4. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، بیروت، دار صادر، ۱۳۸۵ ق، ج ۲، ص ۵۰۰.
5. ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدا و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشأن الاکبر (تاریخ ابنخلدون)، تحقیق، خلیل شحاده، بیروت، دارالفکر، چاپ دوم، ۱۴۰۸ ق، ج ۲، ص 544.
6 یعقوبی، احمد بن ابییعقوب، تاریخ یعقوبی، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بیتا، ج ۱، ۱۵۳۳.
7. مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، مکتبه الثقافه الدینیه، بیتا، ج ۵، ص ۱۸۵.
8. یعقوبی، احمد بن ابییعقوب، تاریخ یعقوبی، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بیتا، ج 2، ص 147.
9. مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، مکتبه الثقافه الدینیه، بیتا، ج ۵، ص ۱۸۵.
10. حمیری، محمد بن عبد المنعم، الروض المعطار فی خبر الأقطار، محقق احسان عباس، بیروت، مکتبه لبنان،1984 م، ص 69.