پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

در تقویم نجومی سال 1433 یکی ساعت تحویل بروج فلکی استوایی و دیگری بروج نجمی رصدی آورده شده است که کمی با هم تفاوت دارند که نمی توان تشخیص داد و در صورت نزدیکی می توان با دادن صدقه آن را جبران کردبا توجه به روایات در مورد عدم نزدیکی جهت تشکیل نطفه در روزهای قمر در عقرب لطفا راهنمایی کنید چگونه می توان ازاین ایام اطلاع حاصل نمود

جهت تسهیل و تسریع در امر پاسخگوئی از این پس، پرسشهای فقهی و احکام شرعی را تنها از طریق سامانه پاسخگوئی پیامکی به شماره 30009640 ، نشانی اینترنتی http://www.30009640.ir/sms و یا تلفن 09640 مطرح نمایید.

در اصطلاح نجوم هنگامی که ماه در سیر و حرکت خود در برج عقرب قرار گرفت، گفته می‌شود که "قمر در عقرب" است.
از دوران باستان دوازده صورت فلکی که شامل دوازده قسمت فرضی متساوی بوده، برای منطقه البروج، ترسیم شده بود. ظاهراً «ابرحنین» در قرن دوم پیش از میلاد اول کسی است که منطقه البروج را به دوازده قسمت متساوی تقسیم کرد و هر قسمت را به نام صورت فلکی محاذی آن نامید. اسامی آن را ابونصر فراهی در نصاب در قالب شعر چنین می‌گوید:
چون حَمَل چون ثور چون جوزان سرطان و اسد سنبله میزان و عقرب قوس و جدی و دلو و حوت
بر پایة‌علوم پیشینیان، خورشید در حرکت ظاهری سالیانة خود هر ماه از مقابل یکی از برج‌ها می‌گذرد و این ماه به نام آن برج خوانده می‌شود. هنگامی که ماه در سیر و حرکت خود در برج عقرب قرار گیرد، می‌گویند قمر در عقرب است.
تذکر یک نکته: در مورد "سعد و نحس" ساعات و روزها وشب‌ها در برخی روایات اشاراتی شده است، از جمله در روایتی از علی(ع) نقل شده که مسافرت و ازدواج کردن در هنگامی که ماه در محاق باشد (دو سه روز آخر ماه را که جرم ماه دیده نمی‌شود، در محاق بودن می‌گویند) یا ماه در برج عقرب باشد، مکروه است، لیکن صدور این روایات از ائمه معصومین روشن و قطعی نیست.
و بر فرض ثبوت، به دستة دیگری از روایات که می‌فرمایند: "نحوست ایام و لیالی را با دادن صدقه از خود دور کنید"(1) تمسک بجویید و بی دغدغه خاطر، به کاری که با تدبیر برنامه ریزی کرده اید اقدام نمایید.
روایاتی از معصومین(ع) نقل شده که به شدت با اخبار منجمان، یا کاهنان مقابله شده است. علی(ع) در پاسخ فردی که از طریق علم نجوم توصیه کرده بود که الان به سمت نهروان جهت دفع شرارت خوارج حرکت نکن، زیرا ساعتی است که میمنت ندارد و نحس است، فرمود: "فمن صدّقک بهذا فقد کذّب القرآن؛(2) هر کس تو را تأیید کند و به گفته ات اعتماد نماید، قرآن را تکذیب نموده است".
بنابراین امور زندگی را با تدبیر و آینده نگری، توکل به خدا و دعا و صدقه باید دنبال نمود و به هدف رسید.
یکی از این مناطق برج عقرب (یکی از صورت های فلکی ) است. برای تشخیص این موقعیت باید به تقویم های نجومی مراجعه کنید.
کلام پایانی:
در روایات احکام خاصی برای روزهایی که قمر در عقرب است، بیان شده، لکن در مقابل روایاتی است که فرموده‌اند، برای هر کاری در هر وقت خواستید ،می‌توانید اقدام کنید. اگر در یکی از همین روزها هم باشد، می‌توانید صدقه بدهید و اقدام کنید. دادن صدقه آثار منفی این روزها را از بین می برد.
در هر صورت بهتر است در روز هایی که قمر در عقرب است، از خواندن عقد و انعقاد نطفه, مسافرت, حجامت و دیگر کارهای مهم خود داری شود.
و در آخر: اختلافی که بین ساعت تحویل بروج فلکی استوایی و دیگری بروج نجمی رصدی، وجود دارد، خیلی کم است که نباید نسبت به آن وسواس شد و آن ساعاتی که با هم مشترکند را مدنظر داشته باشید؛ در ضمن هنگامی که مدیریت ساعات از دستتان خارج شد، با دادن صدقه و توکل بر خدا مشکل را حل کنید.
باید تذکر داد که کراهت قمر در عقرب، برای مسئلۀ انعقاد نطفه می باشد؛ وگرنه برنامه های آمیزشی نیازی به رعایت قمر در عقرب ندارد.

پی‌نوشت‌ها:
1. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏26، ص 279؛ کافی، ج‏4، ص 3 و من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص 67.
2. محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، ج‏11، ص 374؛ الناشر: مؤسسه آل البيت، قم، سنه النشر/1409ه.