پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من جوانی 24 ساله هستم که متاسفانه در اثر جهل ونادانی به مدت 8سال است استمنا کرده ام(تقریبا هفته ای 2بار) واز مضرات و گناه آن تا به حال اطلاعی نداشتم.وحالایک ماهی میشه که ترک کردم.از نظر جسمانی شرایط خوبی دارم و حسابی ورزش میکنم/سوال این حقیر این بود که با آسیبهایی که به بدنم زدم امکان بازگشت هست؟احتمال داره آسیبهای جسمی وروحیم جبران ناپذیر باشه یا نه؟اگر جبرنا میشه حدودا چند سال طول میکشه؟باتشکر از شما لطفا کمکم کنید تو شرایط بدی گیر افتادم

پاسخ:
بسياري از عوارض جسمي رواني اجتماعي معنوي خودارضايي با ترك كامل خودارضايي مرتفع مي گردد. بسته به ميزان سابقه خودارضايي اين عوارض به يكباره يا به تدريج از بين مي روند.
در صورت باقي ماندن برخي عوارض باز جاي هيچ گونه نگراني نيست و فرد مي تواند بسته به نوع پيامد به متخصص ان مراجعه نماييد. مثلا اگر فرد دچار ضعف بينايي گشته مي تواند از طريق تغذيه مناسب و همچنين مراجعه به چشم پزشك به درمان مشكل بينايي خود بپردازد در هر صورت فارغ از بر طرف شدن يا نشدن عوارض خودارضايي آن چه كه بايد در كانون توجه شما قرار گيرد تداوم اين موفقيت بسيار بزرگ است. اگر بتوانيد به اين مهم نايل آييد به يكي از بزرگترين موفقيت هاي زندگي خود نائل آمده ايد شفاي همه امراض جسمي رواني و .... در دست خداست و خداوند هيچگاه بنده توبه كارش را با امراض و عوارض تنها نمي گذارد.
از هر گونه افكار اضطراب زا در زمينه آينده اين عوارض احتمالي بپرهيزيد و با نشاط و سر زندگي بيشتر صرفاً به مديريت جنسي خود بپردازيد.