پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام .آیا کسی با دوستش که صیغه برادری بخواند به دلایلی از هم جدا و قهر شوند  گناه دارد یا نه؟آیا این صیغه قابل به هم زدن است یا نه؟(با تشکر فراوان)

با خواندن عقد اخوت حقوق اخلاقی بر یکدیگر پیدا مى کنید , مثلا حق پیدا مى کنید که یکدیگر را در مواقع دعا فراموش نکنید, در قیامت از یکدیگر شفاعت کنید, در خوبی ها هر یک دیگرى را مقدم بدارید.(1)
قهر و جدایی از برادر دینی چه عقد اخوت خوانده باشند یانه بر اساس روایات مذموم است. امام صادق(ع) از پیامبر(ص) فرمود: "لاهجره فوق الثلاث؛ بیشتر از سه روز قهر بودن جائز نیست".
علامه مجلسی درباره این حدیث گفته است: ظاهر این حدیث آن است که اگر میان دو برادر ایمانی کدورت و ناراحتی پیدا شد و سرانجام به قهر و جدایی انجامید، نباید بیش از سه روز ادامه دهند. اما در آن سه روز برای قهر و جدایی گناهی نیست، چون سبب تسکین غضب و بد خلقی می‏شود".(2)
2- این صیغه هم مانند دیگر عقود قابل فسخ است و می توان به هم زد مخصوصاً زمانی که رفاقت دو نفر مفسده داشته باشد و ضررش بیشتر است.
پی‌نوشت‏ها:
1. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان.
2. اصول کافی، ج 4، ص 44 (با ترجمه).