بوسه پیامبر نسبت به حضرت زهرا(س) که حاکی از محبت و عاطفه شدید حضرت می باشد,

من سوالات زیادی برام پیش اومده که اگه بتونید پاسخ های منطقی بهم بدید بقیه سوالات رو هم مطرح می کنم مطلبی است که برام جای سوال شده و در حقیقت و مدتها قبل افرادی برای خراب کردن ذهنیت من این موضوغ رو مطرح کردند که برام شوکه کننده بود لا اینکه با کمی جستجو از صحت مطلب مطمئن شدم و می خوام اونو با شما در میون بگذارم امام صادق فرمودند عایشه از روی حسادت عرض کرد:یا رسول الله می بینم دهان فاطمه را زیاد می بوسی و زبانت را در دهانش می گذاری!پیامبر اکبر فرمودتد: بله، هرگاه مشتاق بهشت می شوم، فاطمه را می بوسم و زبانم را در دهانش می گذارم.من از فاطمه بوی بهشت استشمام می کنم و بوی شجره طوبی را می یابم! !!!!! آخه چطور ممکنه یه پدر دخترشو اینطور ببوسه؟!!!حتی اگه بحث دینو کنار بگذاریم این عمل هیچ جوره قابل قبول نیست!!!

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی
جهت اهمیت مساله دو روایت را خدمت تان عرض می کنیم:
1- ام سلمه گوید : بعد از این فاطمه و امیر المؤمنین را به پیش خود طلبید ،دست راست امیر المؤمنین را گرفته و دست چپ فاطمه را بر سینه مبارک خود نهاد . میان چشم هر دو را بوسه داد و فاطمه و على را به هم سپرده ،فرموده: اى على! زوجه تو خوب زوجه‏ای است، و به فاطمه روى آورد. (1)
2- از ابن عباس نقل شده است که رسول اکرم همیشه و بسیار فاطمه علیها السّلام را مى‏بوسید، تا آن جا که عایشه از پیامبر پرسید: چرا فاطمه را این قدر مى‏بوسى؟
فرمود: در آن شبى که جبرئیل مرا به آسمان برد و به بهشت وارد نمود، از میوه‏هاى بهشتى غذایم داد، اثر آن میوه‏ها این شد که نطفه وجود فاطمه منعقد گردید.با همبستر شدن با خدیجه، وى به وجود فاطمه باردار گردید! از آن پس هر زمان به آن میوه‏ها اشتیاق پیدا مى‏کنم، فاطمه را مى‏بوسم .گویى بوى معطّر آن میوه‏ها را از عطر وجود فاطمه استشمام مى‏کنم.(2)
در ادامه به چند نکته مهم توجه جدی کنید:
1- این که هر روایتی در هر کتابی ذکر شده ،دلیل بر صحیح بودن آن روایت نیست. گاه هدف نویسنده نقل روایات صحیح نیست، بلکه روایات مرتبط را را جمع آوری کرده است و اهل فن باید جداسازی را انجام دهند.
2- بوسه پیامبر نسبت به حضرت زهرا(س) که حاکی از محبت و عاطفه شدید حضرت می باشد, لزوما به معنای بوسه بر صورت که مورد نهی روایات است نمی باشد، بلکه در بعضی از روایات وارد شده است که پیشانی آن ها را ببوسید. در کتاب ((فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی )) تالیف احمد رحمانی همدانی روایاتی را نقل می کند که رسول خدا(ص ) به خاطر شدت علاقه اش به حضرت فاطمه زیر گلو و پیشانی و بین دو چشم وی را می بوسید (ج اول , ص 109 - 111). و ما روایت صحیحی که در آن بیان شده باشد ، حضرت زبان در دهان ایشان می گذاشت و می گرداند و از این تعبیرات ندیده ایم. همانگونه که عرض شد شاید چنین مطلبی در یک کتابی به عنوان روایت نقل شده باشد ولی صرف ذکر یک مطلب به عنوان یک روایت در یک کتاب _ هر چند کتاب عالمی باشد _ دلیل بر صحت آن روایت نمی باشد و باید روایت را به لحاظ سندی و دلالی ( محتوائی ) بررسی کرد تا حکم به صحت یا عدم صحت آن نمود.
وانگهی چه بسا, این گونه موارد به عنوان حکمت ها و رازهای نهفته در آن استثنا باشد. چه آن که بوسیدن سینه های حضرت زهرا (س ) اشاره به مصیبت بزرگ ((میخ در)) باشد .بوسیدن صورت حضرت , اشاره به مصیبت (نیلی شدن صورت حضرت ) باشد, همان طور که نسبت به امام حسین روایت شده است که رسول خدا(ص ) زیر گلوی ایشان را می بوسید و می گریید و می فرمود : جای شمشیرها را می بوسم .
حضرت رسول درباره حضرت فاطمه (س ) می فرمودند: ایشان بهترین دختران من است , زیرا به خاطر من دچار مصیبت می شود. (هی خیر بناتی لانها اصیبت فی ). روایات متعددی در این مورد در فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی , ج 1, ص 107 تا 113 نقل شده است.
پی نوشت ها:
1. علی بن حسین زواره ای ، ترجمه کشف الغمه، تهران ، انتشارات اسلامیه ، 1382 هـ .ش ، ج1 ،ص489.
2. سید مجتبی علویی تراکمه ای ، آینه یقین ، قم ، هجرت ، 1374 هـ.ش ، ص347.
3. قاضی نورالله شوشتری ، احقاق الحق و ازهاق الباطل ،قم ، مکتبه آیت الله المرعشی النجفی ، 1409 هـ.ق ، ج 10, ص 183.