پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام علیکم و خسته نباشید. خیلی ازتون تشکر میکنم که به سوالات مردم جواب میدید. راستش یه سوال داشتم که روم نمیشه از کسی بپرسم: من نمیدونستم که خود ارضایی روزه رو باطل میکنه، توی ماه رمضون متأسفانه نزدیک افطار خود ارضایی کردم. احتمال هم میدادم که روزه رو باطل میکنه اما کامل مطمئن نبودم. بعد از خود ارضایی از یک نفر همین رو پرسیدم و گفت روزه رو باطل نمیکنه!! ممنون میشم جوابش رو بدید. خیلی نگرانم. یعنی باید 60 روز روزه بگیرم؟ خیلی سخته.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
پرسشگر گرامی، با توجه به اینکه احتمال می دادید که خود ارضایی ، روزه را باطل می کند، باید سوال می کردید. چون سوال نکرده اید ،جاهل مقصر می باشد و روزه شما باطل است. علاوه بر قضا باید کفاره هم بدهید.(1)
در پرداخت کفاره انسان به ازاي هر روز باید دو ماه روزه بگیرد و یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مد طعام (یعنی 750 گرم گندم یا جو و مانند آن) بدهد.چنانچه توانایی روزه و تمکن مالی برای دادن طعام ندارد، هر چند مد که می تواند به فقرا طعام بدهد. اگر اصلا نتواند طعام بدهد، باید استغفار کند. بنا بر احتیاط هر وقت توانایی پیدا کرد ،کفاره را بپردازد. (2)
بنابراین در پرداخت کفاره، مخیر بین شصت روز روزه و یا اطعام شصت فقیر می باشید.
کفاره را انسان باید به صورت طعام بدهد.دادن پول کافی نیست . در صورتی که مبلغ کفاره را به دفتر مرجع و یا فرد مطمئنی بدهد که طعام خریده و به فقیر بدهد، کافی است.
کفاره یک روز تقریبا سی هزار تومان است. می توانید از بازار قیمت گندم را سوال کنید.
پی نوشت ها:
1. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، م1625.
2. همان، م1632.