پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
1. از نظر روایات برای وضوء (750 )گرم آب و برای غسل (سه لیتر) آب کفایت می کند.
پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند:
«الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صَاعٌ وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِی وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِی مَعِی فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ ؛ (1) وضو با یک مد آب یعنی حدود 750 گرم و غسل با یک صاع یعنی حدود سه لیتر آب انجام می گیرد . به زودی مسلمانانی خواهند آمد این مقدار را کم خواهند دانست. اینان بر خلاف سنت و روش من عمل خواهند کرد . هر کس بر روش و سنت من عمل کند، در بهشت با من خواهد بود » .
امام باقر (ع) فرمود : پیامبر با یک صاع (3 کیلو) آب غسل می کرد. (2)
و این اختصاص به رسول خدا (ص) ندارد . ما هم می توانیم با 3 کیلو آب غسل نماییم ، یعنی این مقدار آب برای غسل کافی است. می توانید امتحان کنید.
اگر انسان در وضعیت کم آبی قرار داشته باشد، متوجه می­شود که 3 لیتر آب کاملا برای غسل کافی است. مستحب است براى غسل بیش از سه لیتر آب مصرف نشود .
از وسواس در تمام مسائل شرعی خودداری کنید، در غسل هم لازم نیست که وسواس به خرج بدهید، با توجه به این که آب ماده سیال است و زود به همه جای بدن نفوذ می کند و جاری می شود مخصوصا اگر زیر دوش حمام باشد و اگر دست هم به موهای خود بکشید، بسیار سریع آب به تمام موهای شما می رسد، و هم چنین به همه جای بدن آب می رسد و جای شک نمی ماند.
با امکانات امروز و دوش های حمام، حداکثر وقت برای غسل کردن پنج دقیقه است. زیاد ماندن زیر دوش حمام به خاطر غسل صحیح، هم اسراف آب است - که شرعا حرام است - و هم تضییع وقت و عمر می باشد که آن هم شرعاً درست نیست.
پی نوشت ها:
1. وسائل الشیعة، ج 1، ص 483 ، باب استحباب الوضوء بمد من ماء.
2. همان، ص 338 .