پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اینجانب مسلمان و معتقد به فرایض دینی از قبیل نماز و روزه هستم ولی ولایت فقیه را قبول ندارم و با عقل و تجربه به این نتیجه رسیده ام، یعنی نمی توانم برخلاف عقل عمل کنم و خودم را فریب بدهم، آنچه را که یقین دارم باطل است بپذیرم. آیا دیگر بر من تکلیفی وجود دارد؟

پاسخ:
ولایت فقیه از اصول دین نیست. قبول نداشتن آن موجب نقص دین نیست. اما از آن جایی که عقیده داریم ولایت فقیه نیابت عام از امام زمان(عجل الله فرجه) است و رهبری سیاسی ما را بر عهده دارد، اطاعت از او لازم است. البته ظاهراً‌ منظورتان ولایت مطلقه فقیه است؛ زیرا در ولایت مقیده، یا ولایت در مواردی چون افتا و جمع‌آوری وجوه شرعی، مانند: خمس -که این ها برخی از شئون ولایت عام است- محل اختلاف نظر نیست.
افزون بر آن تبیعت از قانون اساسی جمهوری اسلامی که بندهائی از آن، مربوط به ولایت فقیه است؛ به فتوای بیشتر فقها واجب است. بنابراین در عمل نباید ضد ولایت فقیه عمل کند.
امروز در ایران مسئله رهبری در قانون اساسی که مردم به آن رأی داده اند، آمده و مورد پذیرش مردم قرار گرفته است. رهبر را هم نمایندگان خبره منتخب مردم انتخاب نموه اند. همان گونه که رئیس جمهور بعد از منتخب شدن از طرف مردم، رئیس جمهور همه مردم می شود، حتی رئیس جمهور می شود برای کسانی که به او رأی نداده اند، و تصمیم های قانونی او برای همه مردم لازم الاتباع است، در مورد رهبری هم این طور است، یعنی رهبر، قانونا رهبر همه است و دستور های او که از مقام رهبر بودن صادر شود و بر چیزی حکم کند، بر همه تبعیت از حکم و دستور او لازم است.