پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

یک دارو برای ترک استمنا و کم کردن شهوت پیشنهاد دهید چون من تمام راههای پیشنهادی شما را رفته ام وبی اثر بوده است لطفا... (لطفا جواب را روی سایت قرار دهید)

به نظر می رسد اینکه گفتید که تمام راه های پیشنهادی را عمل کرده اید، ولی بی اثر بوده، کمی اغراق آمیز باشد! با توجه به تجربیات قبلی ما، افرادی که به این عمل عادت دارند، در اجرای برخی از این توصیه ها مشکلات بیشتری دارند، یکی از آنها تحریکات جنسی مختلفی است که به دنبال آنها، ارتکاب به استمناء می آید.
اگر کسی انتظار داشته باشد که هر شب در برابر برنامه های سکسی و فیلم های مستهجن باشد و عکسهای شهوت انگیز ببیند و در کوچه و خیابان به اندام دختران و زنان نگاه کند و با این حال بخواهد که هیچ آلودگی پیدا نکند، سخت در اشتباه است. لازم است که همه جوانان، به خصوص افرادی که مبتلا به استمناء هستند از این تحریکات جنسی دوری کنند، حتی از شوخی های جنسی و تعریف کردن و شنیدن جوک های جنسی خودداری کنند، وگرنه برای ترک استمناء بسیار ناتوان خواهند شد. نکته دیگر اینکه: به احتمال زیاد شما توانسته اید و می توانید که میزان این عمل را ولو به میزان کم، کاهش دهید؛ خود این کاهش، ولو اینکه کم باشد، بسیار امید آفرین است! مثلا اگر هفته ایی 7 بار این کار را می کنید، می توانید حداقل آن را به 6 بار کاهش دهید.
بعد از مدتی می توانید آن را به 5 بار در هفته کاهش دهید. با این روش به صورت تدریجی، با سعی در رعایت مسائلی که قبلا به شما توصیه شده است، مخصوصا جلوگیری از تحریکات جنسی، می توانید کم کم به سمت ترک کلی این عادت پیش بروید.
به عبارت دیگر: اینکه بتوانید به یکباره این عمل را ترک کنید، بسیار خوب و عالی است، اما اگر نتوانستید که آن را به یکباره ترک کنید، تدریجی ترک کردن آن، به شکلی که برایتان توضیح دادیم آسانتر است، لذا این راه را عملی کنید.
در مورد کم کردن شهوت، به این مطلب توجه داشته باشید که بیشتر انرژی شهوانی که در افراد، مخصوصا در جوانان وجود دارد، به صورت کاذب و به صورت تحریک پذیری از محیط بیرون است، لذا اگر فرض کنیم که شخصی به تنهائی در جزیره ایی زندگی کند، به این میزان زیاد که در جوانان میل جنسی وجود دارد، در او وجود نخواهد داشت. علتش هم این است که تحریکات بیرونی باعث غلیان شهوت می شود، وگرنه شهوت به خودی خود به این میزان نیست.
به نظر می رسد که همان نکته ایی که در بالا به شما تذکر دادیم، یکی از راههای چاره است؛ یعنی خودداری شدید از دیدن صحنه های جنسی، چه به صورت فیلم و چه به صورت عکس و چه به صورت زنده در کوچه و خیابان! در غیر این صورت، خیلی امید به ترک این عمل نداشته باشید.
یک راه چاره دیگر، ورزش منظم و زیاد است، این مطلب بسیار مهم است، چون ورزش قسمت زیادی از انرژی شما را می سوزاند و شما را خسته می کند و اگر با عدم تحریک جنسی همراه شود، بسیار کارساز است.
این نکته ایی است که در خیلی از افراد تجربه شده است.
راه چاره دیگر این است که میزان کالری ورودی به بدن خودتان را کم کنید، یعنی از خوردن غذای زیاد که تولید انرژی زیاد در بدنتان می کند، بپرهیزید! مطمئن باشید که کم خوری موجب مرگ شما و آسیب جسمی شما نخواهد شد! در مورد این مطلب که درخواست دارو کرده اید، باید بدانید که دارو حتی اگر موثر هم باشد، نمی تواند برای همیشه مشکل شما را حل کند، به عبارت دیگر: دارو فقط مقطعی است، با قطع مصرف آن، مشکلات دوباره شروع می شود.
آن چیزی که ما از شما می خواهیم این است که یک قسمت از شیوه زندگی خود را عوض کنید و مهارت زندگی کردن به شیوه جدید را پیدا کنید و به صورت همیشگی خود را درمان کنید و این شدنی است و خیلی از افراد موفق شده اند که این کار را بکنند. نکته دیگر اینکه: تجویز دارو در این زمینه فقط در صلاحیت روانپزشکان و متخصصان اعصاب و روان است و در بعضی از موارد منشاء استمنا اضطراب بالاست که شما با فراگیری روش های ریلاکسیشن و آرامش عضلانی تا حد زیادی می توانید خود ارضایی خودتان را کاهش دهید؛ برای این کار به تکنیک های زیر توجه کنید:
برای اجرای تن آرمیدگی بدنتان را به شانزده گروه عضلانی: (نوک انگشت تا مچ دست؛ مچ تا انتهای آرنج؛ بازو تا کتف در هر دست؛ نوک انگشتان پا تا مچ پا، عضلات ساق پا، ران تا کشاله ران؛ عضلات پیشانی بعلاوه عضلات کاسه سر؛ عضلات صورت و فک؛ عضلات گردن و سینه؛ مجموعه عضلات شکم) تقسیم نموده و هر یک از آنها را به طور جداگانه برای مدت 7 ثانیه با شمارش معکوس به طور نسبی منقبض نموده و سپس ظرف مدت 3 شماره آن را رها سازید و سپس بر احساس خوشایندی که در نتیجه مقایسه بین حالت گرفتگی و انقباض و حالت رها شدگی متمرکز شوید و به یک احساس خوشایند برسید.
همچنین برای اجرای صحیح تنفس باید مراحل ذیل را طی نمایید:
- دراز بکشید
- یک دست روی سینه یک دست روی شکم
- به یک مساله دیگر فکر کنید
- بر روی دستانتان متمرکز شوید کدام دست با هر دم بالا می‌رود
یکی دیگر از الزامات درمان پرهیز از افکار مبتنی بر احساس تقصیر و گناهکاری کاملاً ضروری است چرا که فرد را از خودش مأیوس ساخته و وادار به ادامه دادن در مسیر عادت ناپسند می‌نماید.
احساس افراطي گناه که در آن خودتخریبی صورت می‌گیرد، به هيچ وجه مطلوب نيست؛ بلکه احساس گناه فزاينده در جهت ادامه اجرای عادت ناپسند خودارضایی است.
احساس گناه يکي از بزرگ‌ترين منابع اضطراب‌زاست؛ مي‌توان دريافت که احساس گناه بيش از حد زمينه‌ایي براي خودارضايي بيش تر فراهم مي‌آورد، پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و اميد به لطف و بخشش بيکران الهي به تعديل احساس گناه بپردازيد. احساس گناه تا حدي خوب و مفيد است که فرد را به سمت جبران خطاها از طريق انجام اعمال نيک و خداپسندانه رهنمون سازد، نه آن که به گناه بيشتر سوق دهد.
اما در نهایت اصلی ترین راه برطرف نمودن این عادت ناپسند، استفاده از روش های تغییر فکر و توقف افکار مبتنی بر تصاویر جنسی است که می‌تواند احساسی خوشایند در فرد ایجاد نماید.
هر چند با انجام روش‌های تن‌آرمیدگی می‌توان تا حدّ زیادی از ادامه این روند کاست؛ اما در درمان، به آن نیز بسنده نمی‌شود و به فرد مبتلا یاد می‌دهند که چگونه با شمارش 1، 2، 3، به خودش با صدای بلند فرمان بس! داده و فکر خود را که شامل تصاویر جنسی متوقف سازد. این روش ظاهراً ساده، کاملاً اثربخش بودن خود را اثبات نموده است و یکی از روش های جالب و کوتاه توقف فکر محسوب می‌گردد. فرد پس از مدتی در نهایت، قادر می‌شود تا با یک صدای نجوای درونی به افکار نامتناسب خود پایان دهد.

امیدوارم که روز به روز موفق باشید و پیشرفت تدریجی را در کار شما شاهد باشیم. باز هم با ما در ارتباط باشید.