پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

نوجوان 23 ساله هستم گه گاهی ناخواسته گرفتاراین عمل بد می شوم هر چه هم مقاومت میکنم موفق نمی شم شرایط ازدواج ندارم لطفا راهنمایی کنید.

خودارضايي يكي از انحرافات جنسي است كه عوارض روحي و جسمي فراواني دارد از جمله؛ افسردگي و بي حالي و ضعف بينايي ، ضعف قواي جسماني ، آسيب دستگاه تناسلى و ناتوانى‏هاى جنسى و توليد مثل، بيماري هاى مقاربتى‏،عقيم شدن‏،كم خونى، كم اشتهايى و مشكلات گوارشى؛كم خوابى و اختلال در خواب؛ تنگى نفس؛ سر درد و سرگيجه؛پيدايش تغييرات در نخاع و ستون فقرات، ضعف حافظه، حواس پرتى و ناتوانى در تمركز فكرى‏،اضطراب ،افسردگى‏، پرخاشگرى و بداخلاقى‏، يأس از زندگى‏،از بين رفتن خلاقيت‏ها، توانايى‏ها و سركوب شدن استعدادها، عدم ميل به تحصيل، مطالعه، تحقيقات علمى و فعاليت‏هاى فكرى، هوس باز و بى‏بند و بار شدن ،افت تحصيلى‏،بزهكارى و ... .
دوست عزيز! نياز جنسي برخلاف نيازهاي ديگر انسان تا زماني كه تحريك نشده ، مشكلي به وجود نمي آورد. بنابراين مهم ترين عامل كنترل غريزه جنسي و ترك اين عمل ، عدم تحريك آن و از بين بردن زمينه هاي تحريك است، از جمله؛
1- خواندن و ديدن مطالب و تصاوير تحريك شهوت .
2- دوستان ناباب و يا استفاده نادرست از اينترنت و...
در اولين قدم بايد اين زمينه ها را از بين ببريد. اگر رفيق تان، شما را تشويق به اين عمل مي كند، ارتباط خود را با ايشان قطع كنيد. اگر ديدن تصاوير مستهجن شما را وسوسه مي كند، از ديدن آن ها خود داري كنيد. اگر استفاده از اينترنت و چت شما را وسوسه مي كند، تا مدتي كه نياز ضروري به اينترنت نداريد، از اينترنت استفاده نكنيد. شايد در اوايل استفاده نكردن از اينترنت براي تان سخت باشد، ولي بعد از مدتي كه شيريني و احساس آرامشي كه بعد از ترك به شما دست خواهد داد ، آن را براي شما آسان خواهد كرد.
اگر لذت ترك لذت بداني دگر لذت نفس لذت نداني
ضمنا راهكارهاي زير را نيز براي ترك خودارضايي بكارببنديد:
1. سعي كنيد هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كنيد . شب‏ها به خصوص غذايي سبك ميل كنيد.
2. هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكنيد. اگر تا چند لقمه ديگر جاي داريد، از غذا دست بكشيد.
3. از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير ) اجتناب ورزيد.
4. هرگز در حمام به طور کامل لخت نشويد.مثلا در حالي که هنوز زير شلوار به پا داريد ،قسمت فوقاني بدن خود را بشوييد. از ليف و صابون زدن به اندام جنسي خود که باعث تحريک آن مي شود بپرهيزيد.مطمئن باشيد صرف تماس آب و صابون با اندام جنسي بدون دست ورزي براي بهداشت آن کفايت مي کند.
5. هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهيد . از تصور و تخيل امور جنسي و شهواني سخت پرهيز كنيد.
6. از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوت زا دوري كنيد.
7. از خوردن مواد غذايي محرك مانند: خرما،پياز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهاي چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نماييد.
8. از نگاه كردن و دست‏ورزي به اندام جنسي خود پرهيز كنيد. هرگز به رو نخوابيد.
9. هيچ‏گاه تنها در يك مكان نباشيد تا فرصت و زمينه گناه از بين برود.
10. براي تخليه انرژي زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كنيد.
11. هيچ‏گاه بيكار نباشيد.هميشه براي مشغول ساختن خود به فعاليتي مطلوب و مثبت برنامه داشته باشيد.
12. روزه بگيريد . حتي اگر روزه واجب به عهده نداريد ،روزه مستحبي بگيريد . اگر قادر نيستيد، روزه تربيتي بگيريد، يعني به كم ترين مقدار غذا و كم‏حجم‏ترين نوع غذاها اكتفا كنيد . وعده غذايي خود را كم كنيد.
13. هرگز به نامحرم نگاه نكنيد، حتي اگر به ارتباط كلامي با آن ها مجبور باشيد.
14. با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشيد. هرگز با روي باز و نرمي با آن ها برخورد نكنيد.
15. هرگاه افكار جنسي به ذهن شما حمله ور شد ، ذهن خود را مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن از آن افکار منصرف کنيد. به خود هشدار دهيد.
16. به بدي اين گناه و عواقب آن بيانديشيد . احساس گناه شما از اين کار نبايد به حدي باشد که در شما ايجاد اضطراب مخل به سلامت روان کند .
17. به محض لغزش فوراً توبه كنيد. هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشيد . رحمت خدا از گناه شما بزرگ تر است.
18. قرآن زياد بخوانيد و در معاني آيات آن تفكر كنيد.
19.در مجالس مذهبي، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كنيد.
20. از كتبي كه جنبه موعظه و بيدارگري قلبي دارد بهره بگيريد . مقيد باشيد در روز چند ساعت به مطالعه اين‏گونه كتب بپردازيد . براي مثال مجموعه كتاب‏هاي شهيد دستغيب توصيه مي‏شود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم، معاد و….
21. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان و... پر كنيد.
22. به معاد و قيامت فكر كنيد.
23. ذكر« لاحول ولا قوة الا باللَّه» را زياد بر زبان جاري سازيد.
24. از محيط هاي آلوده، سخت دوري كنيد . بيش تر وقت خود را در كتابخانه بگذرانيد . بي‏علت در خيابان‏هاي آلوده پرسه نزنيد .
25. بعد از موفقيت در ترک ، حتي به طور موقت ، خود را تشويق نماييد . مثلا اگر يک روز توانستيد استمنا نکنيد ، جايزه اي به خود بدهيد ( مثلا يک بستني يا هر چه که دوست داريد ) . اگر اين مدت بيش تر شد ، اين روند را ادامه دهيد .
26. به اهداف و آينده خود فكر كنيد. براي رسيدن به آن ها برنامه ريزي كنيد. يك برنامه منظم درسي و غير درسي براي خود تنظيم كنيد به طوري كه هيچ وقت بيكار نباشيد. شيطان بيش تر در اوقات بيكاري انسان را وسوسه مي كند.
موفق باشيد.