باسلام چند سوال در زمينه نماز دارم متشكر مي شوم راهنمايي فرماييد. 1- اگر سهوا در ركعت دوم به جاي حمد و سوره تسبيحات اربعه رابخوانيم و بعدا (قبل از اتمام نماز متوجه شويم ) تكليف چيست؟ 2- اگر سهوا در ركعت دوم به دنبال تشهد سلام را هم بدهيم تكليف چيست؟ 3- اصول صحيح سجده سهو چگونه است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- اگر پيش از رفتن به رکوع متوجه شويد که به جاي خواندن سوره حمد سهوا تسبيحات اربعه راخوانده ايد، بايد حمد و سوره را بخوانيد و تسبيحات اربعه که سهوا خوانده شده است اشکال ندارد و نماز صحيح است(1)
اگر بعد از رفتن به رکوع متوجه شويد که حمد و سوره را نخوانده ايد، و سهوا تسبيحات اربعه راخوانده ايد ، نماز صحيح است و چون وارد رکوع شده ايد نمي توانيد. برگرديد حمد و سوره را بخوانيد. بلکه به نماز ادامه دهيد نماز صحيح است.
2- در فرض سؤال بعد از اينکه متوجه شديد که سهوا سلام داده ايد بايد براي رکعت بعدي بلند شويد و به نماز ادامه دهيد و بعد از تمام شدن نماز بايد دو سجده سهو بجا آوريد.(2)
3. کسي که برايش سجده سهو واجب است، بعد از نماز بلافاصله نيّت سجده سهومى‏كند و بعد به سجده مى‏رود و مى‏گويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ» سپس سر از سجده بر مى‏دارد و مى‏نشيند، دوباره به سجده مى‏رود و همان ذكر را مى‏گويد و بعد از آن كه سر از سجده برداشت تشهّد مى‏خواند و سلام مى‏دهد و احتياط آن است كه در تشهّد به مقدار واجب اكتفا كند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد.
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله920.
2. همان ، مسأله1099.
3. همان، مسأله 1105.