پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با عرض سلام وخسته نباشید می خواهم بدانم تن صدا در نمازهای یومیه چگونه باید باشد هم زنها و هم مردها و همچنین اگر نماز قضای مثلا صبح را ظهر بخوانیم ایا باز با صدای بلند خوانده می شود یا نه و همچنین بلندی صدا تا چه اندازه باید باشد.

بر مرد واجب است. حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است . حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند .
بلندي صدا به اين معناست که کساني که اطراف او هستند. صداي قرائت او را بشنوند و به اصطلاح صدايش جوهره داشته باشد و عرفا گفته شود. بلند مي خواند.
زن مى‏تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند، ولي اگر نامحرم صدايش را بشنود بايد آهسته بخواند. در صورتى كه شنيدن صداى او حرام باشد. مثلًا ترس فتنه و لذّت بردن در بين باشد، بنا بر اظهر.
اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند، مثل آن كه آنها را با فرياد بخواند، بنا بر احتياط نمازش باطل است (1). ولي اگر صدايش به مقدار کمي بلند باشد اشکال ندارد
قضاي نمازهاي ظهر و عصر را هر وقت بخوانيم بايد آهسته بخوانيم و قضاي نمازهاي صبح و مغرب و عشا را گرچه در روز بخوانند بايد بلند بخوانند .
پي نوشت:
1 . آيت الله بهجت ، توضيح المسائل مراجع، ج‏1، ص: 550 ذيل مسئله 994 .