پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

naghshe khandane emam dar in harekat baram roshane.ebham injast ke emam ke az aval be ghasde karbala harekat nakard! amad makke ke amre be maroof konad. inja lozume hamrahie ahle beit chist?

پرسش:در جريان عاشورا نقش خانواده امام حسين دراين حركت برام روشنه ، امام كه از اول به قصد كربلا حركت نكرد. آمد به مكه كه امر به معروف كند .اين جا لزوم همراهي اهل بيت چيست ؟

پاسخ:
مشكل اصلي در خصوص همراه بردن خانواده در داستان قيام كربلا مربوط به حركت به سوي كوفه و رسيدن به كربلا مي شود . در همراه كردن اهل بيت به سمت مكه ابهام و سوالي مطرح نيست ، زيرا حركت حضرت از مدينه حركتي اعتراض آميز و به جهت مجبور نشدن براي بيعت با نماينده يزيد بود كه به شكل طبيعي به بازگشت زود هنگام منتهي نمي شد .همراه نبردن خانوداه در آن وضعيت معنايي نداشت .
از طرف ديگر حضرت به قصد انجام فريضه حج عازم مكه شدند تا در خلال ايام مناسك حج به امر به معروف پرداخته ، حقايق امور را براي توده مردم بيان نمايند . در اين زمينه همراه نبردن خانواده در سفري عبادي و چند ماهه نيازمند دليل است، نه همراه بردن آن ها ؛ به علاوه كه در كاروان هاي حج غالبا زنان هم از مناطق گوناگون حاضرمي شدند . حضور زنان بزرگي مانند حضرت زينب و ام كلثوم در كاروان امام ، مي توانست به هدايت و روشنگري در بين قشر بانوان جامعه اسلامي نيز بسيار كمك كند .
به علاوه حضرت كه از سرانجام اين حركت مطلع بودند و مي دانستند كه در نهايت حركت به مكه به كربلا منتهي مي شود و حضور خانواده در نتيجه بخشي قيام كربلا ضروري است ، در نتيجه طبيعي و منطقي بود كه از ابتداي حركت ايشان را به همراه خود ببرند .