پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام و خسته نباشید من یک سوال دارم از خدوتتون : میخواستم بدونم تاثیر خدا در زندگی ما انسان ها چگونه است ؟ آیا خدا مستقیما " در زندگی آدم ها دخالت میکند یا اینکه این کار را به عهده قوانینی گذاشته که بر جهان حاکم کرده ؟ اصولا" تاثیر خدا در زندگی آدمها چگونه است ؟ ممنون

اسخ:

2پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز

سوال شما به توحيد افعالي بازگشت دارد كه به دوشاخه توحيد در خالقيت و توحيد در ربوبيت قابل تقسيم است. توحيد در خالقيت يعني در جهان يك خالق و آفريننده بيش تر نداريم . كسي كه به خالق هاي متعدد معتقد باشد، مشرك است. توحيد در ربوبيت يعني اين كه گرداننده و مدير همة جهان، خالق واحد است.

در يك تفسير ساده و روشن مفهوم توحيد افعالي اين است كه سراسر جهان فعل خدا است .تمام كارها، حركت ها ، تأثيرو تأثيرها به ذات پاك او منتهي مي شود و به او قائم است . در حقيقت "لا مؤثر في الوجود الا الله، هيچ موجودي تأثير مستقل ندارد جز خدا" . حتي اگر كارد مي برد و آتش مي سوزاند و آب سرد مي كند، همه به اراده و فرمان او است .خلاصه اينكه دراين عالم هر موجودي داراي هر اثري است، از ناحية خداوند است.

البته اين امر هرگز به معني نفي عالم اسباب و مسببات و حاكميت قانون عليت نيست، زيرا خداوند خودش خواسته كه همة كارها از طريق علل و اسباب طبيعي و عادي آن جاري گردد.يعني اراده و قصد ما در انجام كارها در اختيار خودمان است . ما هستيم كه قصد مي كنيم در بين كارهاي ممكن كدام يك را انجام دهيم و مجبور به انتخاب يك گزينه معين نيستيم .

اما در عين حال ما همانند همه موجودات عالم همان طوري كه در ذات خود استقلال نداريم، در تأثيرگذاري و تحقق كارها هم استقلال نداريم. به عبارت ديگر همه موجودات موجودند به وجود خدا و مؤثرند به تأثير خداوند.در نتيجه اعمال و افعال ما منافات با توحيد افعالي ندارد ، پس هم خداوند تاثير در انجام همه اموردارد و هم به شكلي كلي و مطلق مانع اراده و اختيار ما نمي شود .

با اين بيان روشن شد كه خداوند نحوه تاثير گذاري خود برعالم را در نگاهي كلي بر تاثيرگذاري علل و اسباب و استفاده موجودات مختار از اختيارو آزادي عمل شان بنا نهاده است . قوانين و سنت هاي الهي و رابطه علت و معلول هاست كه بر اساس قانون گذاري خداوند چگونگي تاثير و تاثرات را در مجموعه عالم رقم مي زند . خداوند معمولا -جز مواردي مانند نبريدن چاقوي حضرت ابراهيم يا نسوختن آتش نمرود و...در اين قوانين دخالت نمي نمايد. قدرت و تاثير گذاري خود را به واسطه همين عوامل متجلي مي سازد .

البته تاثيرات خداوند در زندگي ما انسان ها و در اداره عالم بسيار وسيع تر از امور مادي و روابط ساده علي و معلولي يا قوانين حاكم بر جهان ماده است . بدون تاثير مستقيم خداوند و اراده تمام و هميشگي او در بقاي عالم ، با لحظه اي عدم التفات خداوند اثري از عالم و موجودات آن باقي نخواهد ماند ، اما در خصوص همين مسايلي كه مورد سوال تان بوده ، نحوه تاثير گذاري خداوند در موارد كلي با واسطه علل و وسايط گوناگون اعم از موجودات مختاري چون انسان ، يا علل و عوامل طبيعي يا سنت هاي جاري در عالم و يا توانايي موجوداتي چون ملائكه صورت مي پذيرد .