پرسش:
قرآن طوفان نوح را جهانی میداند یا منطقهای؟ آیا ممکن است که یک طوفان سرتاسر جهان را دربربگیرد و زیر آب ببرد و همه را نابود کند؟
حضرت نوح علیهالسلام 950 سال قومش را به یکتاپرستی، تقوا، ایمان به آخرت و... دعوت کرد، اما جز عدهای اندک، کسی ایمان نیاورد. خداوند به او وحی کرد که دیگر کسی از قومش ایمان نخواهد آورد و باید کشتیای بسازد و به همراه مؤمنان سوار آن شوند.
طوفانی عظیم آغاز شد؛ آب از زمین جوشید و از آسمان بارید، به حدی که همهچیز غرق شد. کافران و حتی پسر کافر نوح همگی غرق شدند و فقط سرنشینان کشتی نجات یافتند. پس از فروکش کردن آب، کشتی بر کوه جودی قرار گرفت و زمین دوباره آباد شد. (1)
برخی در مقام نقد قرآن گفتهاند: «وقوع طوفانی در مقیاس جهانی با درک امروز بشر از علومی مانند زمینشناسی و دیرینهشناسی در تضاد است.»
در این نوشتار این اشکال مورد بررسی و نقد قرار میگیرد.
طوفان نوح منطقهای یا جهانی؟
واکاوی و بررسی آیاتی که درباره «طوفان نوح» نازل شدهاند، حاکی از این است که این طوفان جهانی نبوده و فقط در منطقه خاصی از زمین رخ داده است. (2)
در ادامه، به برخی از شواهد و قرائن این قول اشاره میشود:
حضرت نوح دائماً در میان قوم خود حضور داشته و آنان را به توحید دعوت میکرده است:
﴿قٰالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلاً وَ نَهٰاراً﴾؛ (3) «گفت: پروردگارا! همانا قوم خود را شب و روز دعوت کردم.»
حضور دائمی حضرت در میان قومش با جهانیبودن گستره تبلیغی ایشان سازگار نیست. چنانکه استعمال لفظ «قوم» برای مخاطبان حضرت بیانگر این است که تبلیغ ایشان عمومی نبوده و فقط شامل گروه خاصی از مردم بوده است:
﴿وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا نُوحاً إِلىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَهٍ إِلاّٰ خَمْسِینَ عٰاماً فَأَخَذَهُمُ اَلطُّوفٰانُ وَ هُمْ ظٰالِمُونَ﴾؛ (4) «و همانا نوح را بهسوی قومش فرستادیم پس نهصدوپنجاه سال در میانشان درنگ کرد [ولی بیشتر مردم به او ایمان نیاوردند]، سرانجام طوفان، آنان را درحالیکه ستمکار بودند، فراگرفت.»
«قوم» در زبان عربی بهمعنای گروهی از مردم است نه همه مردم.(5) تعابیری همچون «إنّ قومی: همانا قوم من»(6) یا «یا قومِ: ای قوم من» که یازده بار در قرآن از قول حضرت نقل شده، (7) همگی حاکی از این هستند که قوم خاصی مخاطب حضرت بودهاند؛ نه همه انسانهای روی کره زمین. چنانکه مطابق قرآن «قوم عاد» جانشین «قوم نوح» شدند:
﴿... وَ اُذْکُرُوا إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفٰاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ ...﴾؛ (8) «... و به یادآورید که شما را جانشینانی پس از قوم نوح قرار داد ... .»
ازآنجاکه قوم عاد در یک منطقه از زمین ساکن بودند نه در همه زمین، متوجه میشویم که قوم نوح نیز فقط در یک منطقه از مناطق زمین ساکن بوده و شامل همه کره زمین نمیشده است. افزون بر این، هرچند کلمه «ارض: زمین» در آیات مربوط به طوفان بهطور مطلق ذکر شده است، اما این واژه در قرآن همیشه بهمعنای کره زمین نیست و 110 بار برای تعبیر از بخش خاصی از کره زمین بهکاررفته است:
﴿إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِی اَلْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طٰائِفَهً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنٰاءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِسٰاءَهُمْ إِنَّهُ کٰانَ مِنَ اَلْمُفْسِدِینَ﴾؛ (9) «همانا فرعون در زمین [مصر] برتریجویی و سرکشی کرد و مردمش را گروهگروه ساخت، درحالیکه گروهی از آنان را ناتوان و زبون گرفت، پسرانشان را سر میبرید و زنانشان را زنده میگذاشت؛ بیتردید او از مفسدان بود.»
همانطور که مشخص است هرچند در این آیه واژه «ارض» بهصورت مطلق آمده، اما منظور از آن فقط بخش خاصی از کره زمین یعنی سرزمین مصر است.
عمومیتی که در برخی از آیات قرآن در رابطه با طوفان نوح بهنظرمیرسد (10) ناظر به همه سرزمینهایی است که قوم نوح در آن ساکن بودند نهاینکه قوم حضرت سراسر زمین را پر کرده بودند.(11)
نکته پایانی نیز اینکه با توجه به امکانات ارتباطی در آن زمان، رساندن پیام الهی به تمام نقاط زمین و همه انسانها عملاً غیرممکن بهنظرمیرسد. این از یکسو و ازسویدیگر، عذاب تنها برای کسانی نازل میشود که پیام حق به آنها رسیده و سرپیچی کردهاند:
﴿... وَ مٰا کُنّٰا مُعَذِّبِینَ حَتّٰى نَبْعَثَ رَسُولاً﴾؛ (12) «... و ما بدون اینکه پیامبری را [برای هدایت و اتمامحجت بهسوی مردم] بفرستیم، عذابکننده [آنان] نبودیم.»
نتیجهگیری:
حضور همیشگی حضرت نوح علیهالسلام در میان قومش و کاربرد واژه «قوم» برای پیروان حضرت حاکی از این هستند که همه مردم دنیا مخاطب تبلیغ و دعوت ایشان نبودهاند.(13) از سوی دیگر، نزول عذاب جهانی متوقف بر اتمامحجت جهانی است و چنین چیزی در زمان حضرت نوح نه ممکن بوده و برفرض امکان، اتفاق نیفتاده است. کاربرد فراوان واژه «ارض» در قرآن برای مناطق محدود و خاص، مانع از این است که بگوییم چون در برخی آیات حاکی از طوفان، این واژه بهصورت مطلق بهکاررفته، پس منظور از آن کره زمین است و درنتیجه طوفان، جهانی بوده است.
برای مطالعه بیشتر:
معرفت، محمدهادی، نقد شبهات پیرامون قرآن کریم، قم، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، چاپ اول، 1385 ش، ص 48-73.
پینوشتها:
1. سوره اعراف، آیههای 59-64؛ سوره هود، آیههای 25-49.
2. دراینباره سه دیدگاه وجود دارد: 1. جهانیبودن، 2. منطقهایبودن و 3. عدم اشاره قرآن به گستره طوفان. به باور برخی نیز هرچند طوفان منطقهای بود، اما شامل همه بشریت میشد؛ چراکه تمام انسانها در آن زمان در یک منطقه جغرافیایی خاص زندگی میکردند و هنوز در سرتاسر کره زمین پراکنده نشده بودند.
3. سوره نوح، آیه 5.
4. سوره عنکبوت، آیه 14.
5. مصطفی، ابراهیم، المعجم الوسیط، استانبول، دارالدعوه، چاپ اول، 1989 م، ج ۲، ص ۷۶۸: «الجماعه من الناس تجمعهم جامعه یقومون لها.»
6. سوره شعرا، آیه 117: ﴿قٰالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِی کَذَّبُونِ﴾؛ «گفت: پروردگارا! همانا قوم من مرا تکذیب کردند.»
7. سوره نوح، آیه 2: ﴿ قٰالَ یٰا قَوْمِ إِنِّی لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ﴾؛ «گفت: ای قوم من! همانا من شما را بیمدهندهای آشکارم.»
8. سوره اعراف، آیه 69.
9. سوره قصص، آیه 4.
10. سوره نوح، آیه 26: ﴿وَ قٰالَ نُوحٌ رَبِّ لاٰ تَذَرْ عَلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْکٰافِرِینَ دَیّٰاراً﴾؛ «و نوح گفت: پروردگارا! هیچیک از کافران را بر روی زمین باقی مگذار؛» سوره هود، آیه 43 و... .
11. شجاعی، فریبا، جلیل پروین و محمدعلی مهدوی راد، مقاله «تحلیل تطبیقی طوفان نوح در تورات و قرآن»، مجله پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، سال هفتم، پاییز و زمستان 1397 ش، ش 1 (پیاپی 13)، صص 59-74.
12. سوره اسراء، آیه 15؛ سوره نساء، آیه 165 و... .
13. نه «اولوالعزم» بودن لزوماً بهمعنای جهانی بودن قلمرو نبوت است و نه جهانی بودن گستره نبوت یک نبی با شروع کار او از قوم خاصی از مردم منافات دارد. چنانکه حضرات موسی و عیسی علیهماالسلام از پیامبران اولوالعزم بودند، اما فقط برای قوم خاص بنیاسرائیل فرستاده شدند یا پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله برای جهانیان مبعوث شدند، اما کار خود را در مکه و در میان عربها شروع کردند.