پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
دختران دم بخت برای گشایش بخت چه دعاها و كلا چكار باید بكنند؟
نگرانی برای آمدن خواستگار در دختران دم بخت امری بسیار طبیعی است كه دیر یا زود آمدن خواستگار باعث زیاد یا كمی این نگرانی می شود به توصیه های زیر توجه كنید ...

دختران دم بخت برای گشایش بخت چه دعاها و كلا چكار باید بكنند؟

نگرانی برای آمدن خواستگار در دختران دم بخت امری بسیار طبیعی است كه دیر یا زود آمدن خواستگار باعث زیاد یا كمی این نگرانی  می شود به توصیه های زیر توجه كنید امیدوارم بتواند به شما كمك كند:

1. راجع به ازدواج باید بگویم این امری است كه معمولا به سراغ همه می آید؛ فقط دیر و زود دارد. مخصوصا برای دختر خانم ها چون معمولا باید خواستگار برایشان بیاید و این كه اجابت خواسته شما به تاخیر افتاده ممكن است مصلحت در تاخیر باشد؛ یعنی باید ازدواج شما به تاخیر بیافتد تا آن همسری كه می تواند شما را خوشبخت كند به سراغتان بیاید. ولی از این نكته هم غافل نمانید هر چند دعا در حل معضلات از جمله ازدواج نقش مؤثری دارد؛ ولی باید بدانیم دعا هرگز نباید جانشین فعالیت گردد؛ یعنی نمی توان فقط با دعا كردن، به مقصود و هدفِ دلخواه رسید، چون خداوند برای هر كاری، علت ها  و مقدماتی قرار داده و از مردم می خواهد از همان راه ها وارد شوند. امام صادق (ع) می فرماید: "خداوند امتناع دارد كه امور عالَم را جاری كند، مگر از طریق وسائط و اسبابی. خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سببی شرحی و حكمتی و برای هر شرح و حكمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است". (1)

طبق روایات، لازمهء استجابت دعا، اقدام و انجام وظیفه است و از این رو، یكی از كسانی كه دعایشان مستجاب نمی شود، فردی است كه در خانه خود نشسته و بگوید: خداوندا، مرا روزی ده! به او گفته می شود: آیا به تو دستور تلاش ندادم؟ (2)

ازدواج نیز مانند امور دیگر به مقدمات و شرایطی بستگی دارد كه باید آن ها را فراهم كرد، مثلاً پدر و مادر و بستگان و واسطه ها نقش اساسی در ازدواج دختران و پسران دارند. دختری كه مایل به ازدواج است، باید هم از اخلاقی متین و نیكو در ارتباط با نزدیكان خود بهره مند باشد و هم  با ظاهری آراسته در جمع زنان حاضر شود، یعنی خود را در محیط امن عرضه كند و با دوستان خویش ارتباط صمیمانه برقرار نماید، در جلسات مذهبی و به طور كلی در مجالس زنان حضور فعال داشته باشد. ضمن حفظ كرامت و شخصیت و وقار، خوشرو و پر انرژی باشد. مطمئناً هم در شادابی و طراوت او و هم در جلب نظر دیگران بسیار موثر خواهد بود.

2. در مورد بخت دختران باید توجه داشت كه  اگر چه سحر و جادو واقعیت دارد ، ولی نیامدن خواستگار برای دختر اصلا دلیل بسته شدن بخت نمیباشد . غالب آنچه امروزه در میان مردم در این  باره شایع است ، بی‏اساس می‏باشد و بیشتر به افكار روانی، تخیلات، سوء ظنها و مشكلات موجود در رفتار آن ها مربوط است. اكثر كسانی كه به این امور می‏پردازند،كلاهبردارانی  هستند كه از این طریق قصد اخاذی و پر كردن جیب خود را دارند.

 اگر بر فرض  موردی پیدا شد كه سحری در كار بود و بخت كسي را با سحر بسته بودند، راه‏هایی برای بطلان آن وجود دارد:

 1-2. پناه بردن به خداوند (گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و خواندن سورههای فلق و ناس.

2-2. خواندن : « و إن یكادالّذین كفروا لیزلقونك بابصارهم ...». (3)

3-2. و هم چنین خواندن: " آیت الكرسی ". (4)

4-2. در كتاب طب الائمه (ع) از امیر المؤمنین (ع) نقل شده است كه شخصی به حضرت از تأثیر سحر شكایت كرد، فرمود: "جهت باطل كردن سحر این جملات را  بنویس و همراه خود داشته باش تا از تأثیر آن ایمن باشی: «بسم الله و باالله  بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّة إلاّ بالله» .

همچنین آیات :  81 و 82  سوره یونس: « قال موسي ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین* و یحقّ الله الحقّ بكلماته ولو كره المجرمون».

 آیات 27 تا 46 سوره نازعات یعنی از: « ءأنتم أشدّ خلقاً أم السماء بناها رفع سمكها فسوّاها»نوشته شود.

 در ادامه آن آیات 118 تا 122 سوره اعراف :  «فوقع الحقّ و بطل ما كانوا یعملون فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرین و ألقي السحرة ساجدین، قالوا آمنّا بربّ العالمین ربّ موسي و هارون» نوشته شود. (5)

3. ضمنا چند راه تاثیر گذار دیگر برای ازدواج را، توصیه می كنیم :

اول:

در روایات متعدد حضرات ائمه (ع) ما را به دعا كردن و نماز خواندن برای دست یافتن به ازدواجی موفق توصیه و سفارش كردهاند. كافی است با حسن اعتماد و قلب پاك به درگاه الهی روی آورید و دعا كنید. توجه شما را به روایت زیر جلب میكنیم: از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده :

« هر كس قصد ازدواج داشته باشد، دو ركعت نماز گذارد. در هر ركعت پس از حمد، سوره یاسین بخواند، پس از اتمام نماز، حمد و ثنای پروردگار گذارد و این دعا را بخواند:

«اللهم ارزقنی زوجه صالحه ودوداً، ولوداً، شكوراً ،قنوعاً، غیوراً، إن أحسنت شكرت و إن أسأت غفرت و إن ذكرت الله تعالی أعانت و إن نسیت ذكرت و إن خرجت من عندها حفظت و إن دخلت علیها سرّت و إن أمرتها أطاعتنی و إن أقسمت علیها أبرّت قسمی و إن غضبت علیها أرضتنی، یا ذا الجلال و الإكرام، هب لی ذلك، فانّما أسئلك و لا أجد إلاّ ما قسمت لی؛ (6)

این دعا ، برای مردی است كه در خواست همسر دارد و شما می توانید به جای آن در خواست خود را برای شوهر مناسب با خدای خود مطرح نمایید (فارسی هم كافی است).

دوم:

از نماز جعفر طیار - كه در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی هست - غفلت نكنید؛ مخصوصا خواندن نماز در مكان های مقدس مثل مشهد و ... .

سوم :

صدقه دادن.

چهارم:

نذر كردن؛ یعنی نذر كنید كه اگر حاجتم برآورده شد، فلان كار مستحب را انجام می دهم یا فلان مقدار پول خرج كار خیر می كنم و امثال این ها .

پنجم:

از همه راه ها مهم تر راه توبه و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت است كه بسیار در دعا سفارش شده است.

امیدوارم به زودی به حاجت خود برسید.

 

پی نوشت ها:

1.ثقة الاسلام كليني، الكافي ، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 هجري شمسي ، ج 1 ، ص 183.

2. همان ، ج 2 ، ص 511 .

3. قلم (68) آیه51 و 52 .

4. بقره (2) آیه 255 تا 257 .

5. بحار الأنوار، علامة المجلسي، 110 جلد، مؤسسة الوفاء، بيروت لبنان، 1404 ه. ق. ، ج 92، ص 124 و 127 .

6. محدث نوري، مستدرك الوسائل، 18 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 هجري قمري، ج 6، ص 325 .