پرسش:
چه توصیههای اخلاقی در مواجه با اسیران جنگی وجود دارد؟
اسیران جنگی افرادی هستند که در زمان درگیری مسلحانه و به دست دشمن، دستگیر میشوند. این افراد طبیعتاً در معرض آسیب روانی و احساس بیقدرتی قرار میگیرند و اخلاق اسلامی اجازه نمیدهد که در برابر آنها بیاخلاقی کنیم. تأمین نیازهای اساسی همچون غذا، پوشاک، سرپناه و مراقبتهای پزشکی و بهداشتی از حقوق اولیه اسیران است. ضمن اینکه رفتار با اسرا نباید مبتنی بر نژاد و رنگ و جنسیت و ملیت و... باشد.
قرآن میفرماید:
«هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی (از دشمن) بگیرد تا کاملاً بر آنها پیروز گردد (و جای پای خود را در زمین محکم کند)! شما متاع ناپایدار دنیا را میخواهید؛ (و مایلید اسیران بیشتری بگیرید و در برابر گرفتن فدیه آزاد کنید؛ ولی خداوند، سرای دیگر را (برای شما) میخواهد؛ و خداوند قادر و حکیم است!». (1)
طبق این آیه هدف اصلی در جنگ و جهاد اسلامی، رسیدن به منافع اخروی (جلب رضای خدا، تقویت حقّ و تلاش برای نجات مستضعفان) است، نه بهدستآوردن غنائم و اسیر و فدیه گرفتن؛ بنابراین منطبق بر آموزههای دینی اسیر گرفتن به جهت اهداف مادی چون فدیه، امر ناپسندی است.
اصل کرامت
در نگاه اسلام اسرا هم مانند سایر افراد از حقوق انسانی برخوردارند و نباید بیجهت مورد آزار و اذیت قرار گیرند. اسیر فارغ از دین و نژاد و ملیت یک انسان است و هر انسانی در قاموس دین از کرامت انسانی برخوردار است. قرآن میفرماید:
«ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کردهایم، برتری بخشیدیم؛» (2)
و یا در نهجالبلاغه دررابطهبا حفظ کرامت ذاتی انسانها چنین آمده است: «زیرا آنان دو گروهاند یا همکیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش.» (3)
در جریان اسارت، موازنه قدرت تغییر کرده و آنکه به اسارت گرفته اهل قدرت است و آنکه اسیر شده هیچ قدرتی از خود ندارد. در آموزههای دین سوءاستفاده از قدرت مورد مذمت قرار گرفته است. انسان حق ندارد بهوقت قدرت به تحقیر و شکنجه و خدشهدار کردن کرامت افراد مبادرت ورزد.
اطعام اسیر
خداوند در قرآن میفرماید: «و غذای (خود) را بااینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!» (4)
همانطور که از ظاهر آیه پیداست، برای اسیر هم بهمثابه مسکین و یتیم، حق تأمین معاش در نظر گرفته شده است و یا در روایت آمده است:
«غذا دادن به اسیر و خوشرفتاری با او حقّی است واجب، هرچند [بخواهی] فردا او را بکشی.» (5)
آزادی اسرا
قرآن میفرماید:
«و هنگامیکه با کافران (جنایتپیشه) در میدان جنگ روبهرو شدید گردنهایشان را بزنید، (و این کار را همچنان ادامه دهید) تا بهاندازه کافی دشمن را در هم بکوبید؛ در این هنگام اسیران را محکم ببندید؛ سپس یا بر آنان منّت گذارید (و آزادشان کنید) یا در برابر آزادی از آنان فدیه [= غرامت] بگیرید؛ (و این وضع باید همچنان ادامه یابد) تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد، (آری) برنامه این است! و اگر خدا میخواست خودش آنها را مجازات میکرد، اما میخواهد بعضی از شما را با بعضی دیگر بیازماید و کسانی که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را از بین نمیبرد!» (6)
هدف از جهاد، جلوگیری از ظلم و یا ازبینبردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارشهای اسلام است. این آیه بهصراحت دو راهکار اصلی برای برخورد با اسیران را پس از اسارت کامل مطرح میکند. آزادی با منت (بدون قیدوشرط) یا آزادی درازای فدیه (مالی یا تبادل اسیر). این نشان میدهد که اسلام بر عدم نگهداری دائمی اسیران تأکید دارد.
ارشاد اسیر
قرآن میفرماید:
«ای پیامبر! به اسیرانی که در دست شما هستند بگو: اگر خداوند، خیری در دلهای شما بداند، (و نیّات پاکی داشته باشید)، بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما میدهد؛ و شما را میبخشد؛ و خداوند آمرزنده و مهربان است!» (7)
همانطور که مشخص است لحن آیه، با لطف و مرحمت فراوان همراه است. پیامبر و رهبر حکومت اسلامی مأمور است تا با اسیران گفتگو کرده و آنان را ارشاد کند. تبلیغ و ارشاد اسیران جنگی لازم است و از هر فرصتی باید استفاده کرد.
آثار مثبت برخورد مناسب
وقتی در برابر اسیران با اخلاق دینی و الهی رفتار کنیم طبیعتاً این رفتارها منجر به جذب آنها به جبهه حق میشود و حتی اگر همسو با حق هم نشوند درعینحال خاطره ماندگاری از اهل دین در ذهنشان میماند. در نگاه اخلاق اسلامی، اسیر جنگی یک تهدید یا یک غنیمت نیست؛ بلکه فرصتی برای معرفی اخلاق و عدالت به دیگران است. به همین دلیل برخورد انسانی با اسیران، نهتنها یک تکلیف شرعی است، بلکه نقشی اساسی در بازتاب چهره واقعی اسلام در جهان دارد. برخورد ما با اسیران باید به روشی باشد که در عین حفظ امنیت جامعه، بعد تربیتی و هدایتی آن نیز مورد غفلت قرار نگیرد. در نهجالبلاغه آمده است:
«هرگاه بر دشمنت قدرت یافتی، گذشت از وی را شکرانه قدرتیافتنت بر او قرار ده» (8)
و در شرح آن چنین میخوانیم: «در جریان فتح مکه هنگامیکه پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بر دشمنانی که یکعمر خون به دل او کرده بودند و یارانش را کشته و مثله کرده بودند پیروز شد جمله تاریخی «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ» را فرمود و همه جنایتکاران را مورد عفو قرارداد و شعار «الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَهِ؛ امروز روز بخشش است» در مکه طنینانداز شد. اضافه بر این، تبدیل انتقام به عفو اثر مهم اجتماعی دارد و آن این است که انتقام بهصورت تصاعدی پیش میرود و دائماً قتل و کشتار و ناامنی میآفریند و هرگز اجازه نمیدهد صلح و صفا و آرامشی در جامعه پدید آید درحالیکه عفو و گذشت به خشونتها پایان میدهد و سبب آرامش جامعه است؛ بنابراین افزون بر اینکه عفو فضیلتی اخلاقی و مهم است، تدبیر پرارزش اجتماعی است. البته این دستور یک استثنای مهم دارد و آن اینکه در آنجا که دشمن عفو را نشانه ضعف ببیند یا سبب جسارت و ادامه خصومت او شود، عفوکردن، غلط و شبیه ترحم بر پلنگ تیزدندان است. در اینگونه موارد هیچکس عفو را فضیلت نمیشمرد، بلکه نوعی بیتدبیری و رضایت به ادامه خشونت محسوب میشود.» (9) اگرچه این فراز درباره برخورد کلی با دشمن است، اما بهطریقاولی شامل اسیر هم میشود که قدرت دفاع از خود را ندارد.
نتیجهگیری:
در نگاه دین آنچه موضوعیت دارد اصلاح افراد است و نه انتقام از آنان. اسیران جنگی یعنی کسانی که در حادثه جنگ به دست جبهه مقابل میافتند حتی اگر از افراد جبهه باطل باشند باز هم دارای حقوحقوقی هستند. پس از اسارت، جان و مال اسیر تحت حمایت و مسئولیت مسلمانان قرار میگیرد و هرگونه تعرض به جان، مال یا ناموس اسیر خیانت محسوب میشود. اسلام منطبق بر اصل کرامت، حفظ کرامت اسیر را لازم میداند و مبتنی بر اصل عدالت، ظلم به او را جایز نمیشمارد. مهربانی با اسیر، نیکی کردن به او، اطعام اسیر، هدایت و ارشاد او و حتی آزادی او از مهمترین توصیههای اخلاقی دین دررابطهبا برخورد با اسیران است.
پینوشتها:
1. «مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرَىٰ حَتَّىٰ یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ ۚ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللَّهُ یُرِیدُ الْآخِرَهَ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ،» انفال، آیه 67.
2. «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا،» اسراء، آیه 70.
3. «فَإِنّهُم صِنفَانِ إِمّا أَخٌ لَکَ فِی الدّینِ وَ إِمّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الخَلقِ یَفرُطُ،» صبحی صالح، نهجالبلاغه، قم، مرکز البحوث الاسلامیه، ۱۳۷۴، نامه 53 نهجالبلاغه، ص 427.
4. «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا،» انسان، آیه 8.
5. «إطعامُ الأسیرِ و الإحسانُ إلیهِ حقٌّ واجبٌ و إنْ قَتَلْتَه مِن الغد،» الحرّ العاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه المحقق: مؤسسه آلالبیت علیهمالسلام لإحیاء التراث، قم، مؤسسه آلالبیت علیهمالسلام لإحیاء التراث، ج 15، ص 92.
6. «فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ ذَٰلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰکِنْ لِیَبْلُوَ بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ ۗ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ،» محمد، آیه 4.
7. «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِمَنْ فِی أَیْدِیکُمْ مِنَ الْأَسْرَىٰ إِنْ یَعْلَمِ اللَّهُ فِی قُلُوبِکُمْ خَیْرًا یُؤْتِکُمْ خَیْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ،» انفال، آیه 70.
8. «إذا قَدَرتَ عَلی عَدُوِّکَ فَاجعَلِ العَفوَ عَنهُ شُکرا لِلقُدرَهِ عَلَیهِ،» صبحی صالح، نهجالبلاغه، قم، مرکز البحوث الاسلامیه، ۱۳۷۴، حکت 11، ص 470.
9. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمؤمنین علیهالسلام، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1386 ه. ش، ص 89 تا 91.