اذن پدر

سلام، من یک ایرانی مقیم لس انجلس امریکا می باشم، می خواستم ببینم ازدواج موقت با زن مسیحی یا یهودی چه حکمی دارد و با زنانی که فیلم های مستهجن از خود به نمایش می گذارند یا اینگونه فیلم ها اجرای نقش دارند چگونه است؟ زن مسیحی که زبان عربی نمی داند، چگونه باید حکم صیغه رو بخوانیم؟ این زن از قبلا از طریق رابطه ی نامشروع بکارت خود را از دست داده آیا اذن پدر او الزامی است؟ در ضمن پاسخ رو با توجه به مرجع تقلید ایت الله مکارم بدهید با تشکر

پاسخ:
1. ازدواج موقت با زنان مسیحی و یهودی، اشکال ندارد. (1)
2. در صورتی که مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، می توانند با زبان خودشان بخوانند؛ ولی باید لفظی بگویند که معنای صیغه عربی را بفهماند. همچنین لازم است سایر شرایط اجرای صیغه موقت، مانند: مدت زمان عقد موقت، مهریه و امثال آن رعایت شود. (2)
3. زنانی که فیلم های مستهجن از خود به نمایش می گذارند، اگر بدکاره و مشهور به زنا باشند، بنا بر احتیاط واجب، از ازدواج با آنان باید اجتناب کرد؛ مگر این که توبه نمایند. (3)
4. اگر دختر از طریق رابطه نامشروع بکارت خود را از دست داده باشد، دختر باکره به شمار می رود و اگر مسلمان باشد، باید اذن پدر و یا جد پدری در ازدواج آنان حاصل شود. (4) اما اگر مسیحی و یا یهودی باشد، چنانچه در فرهنگ آن کشور اذن پدر و یا جد پدری را برای ازدواج دختر لازم می دانند، باید از آنان اجازه بگیرند و اگر لازم نمی دانند، اجازه گرفتن لازم نیست. (5)

پی نوشت ها:
1. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئله 394.
2. همان، مسئله 2032.
3. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 2، ص 321، سؤال 927.
4. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئله 2037.
5. سؤال از دفتر آیت الله مکارم شیرازی (شماره تلفن: 2517840001-0098).

چون چند ساعت بيشتر صيغه نيستيم و آميزش هم در كار نيست ,اذن پدر لازم است؟راهنمايي كنيد

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
صيغه و عقد دايم و موقت دختر باكره بدون اجازه پدرش بنا بر احتياط واجب جايز نيست. بنابراين بدون اذن پدر نبايد اين كار را بكنيد.(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله فاضل ؛ توضيح المسايل ،م 2495 .

سلام خسته نباشيد ممنون از اينكه جواب سوالات مردم را مي دهيد عبادات قبول حق. 1-بنده مقلد جناب آقاي وحيد هستم. آقاي بهجت در جواب يكي از مقلدين خويش كه ميپرسد دختر باكره اي را بدون اذن پدر متعه كرده ام مي فر مايد كه عقد صحيح است استمتاعات هم جايز است. بنده در اين مورد مي توانم به مرحوم بهجت مراجعه كنم. 2-اگر من كه مقلد آقاي وحيد هستم دختري را بدون اذن پدر و با شرط عدم دخول متعه نمايم حكم چيست.با توجه به اينكه ازدواج دائم براي بنده ممكن نمي باشد. بنده اين كار را براي دوري از مشغولي فكر به گناه و دوري از گناه و براي تعديل غريزه جنسي تا زمان ازدواج دائم مي خواهم انجام دهم. شما خود هم ميدانيد كه در اين زمانه اكثرا" دختر را به ازدواج موقت كسي در نمي آورند. بنده 20 سال دارم لطفا" با توجه به سن بنده اگر اسلام راهكار ديگري براي اين موضوع دارد بفرماييد تا استفاده كنيم.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
طبق نظر آيه الله وحيد عقد دختر باکره بنا بر احتياط واجب با يد با اجازه از پدرش باشد (1)
فرقي نمي کند که ازدواج به شرط عدم دخول باشد يا نه در هر صورت اجازه لازم است .
به آيت الله بهجت نمي توانيد رجوع کنيد چون ايشان مرحوم شده اند.
ازدواج موقت با زني که باکره نيست و بيوه است احتياج به اجازه پدر ندارد و اين مطلب يکي از راهکارها براي پاسخ به خواسته هاي انسان است.
متاسفانه در جامعه امروزي يکي از مشکلات جوانان مسئله ازدواج و ارضاي نياز هاي طبيعي و خدادادي آن ها مي باشد وبا توجه به اينکه اين نياز ها در سرشت وطبيعت هر انساني مي باشد خداوند راهکارهاي براي پاسخ به نياز قرار داده است که يکي از آنها ازدواج مي باشد در صورتي که مي توانيد شرايط ازدواج را براي خود فراهم کنيددر غير اين صورت بايد غريزه جنسي خو را کنترل کنيد.
خداوند در قرآن در مورد کساني که شرايط ازدواج براي آن ها فراهم نيست مي فرمايد :
«وليستعفف الذين لايجدون نکاحا حتي يغنيهم اللّه‏ من فضله» (3)
خداوند در اين آيه، دستور به عفاف و عفت نفس مي دهد و اين بهترين شيوه و روشي است که با به کار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مي يابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس مي شود و روحيه عفت در انسان زنده مي گردد.
وبراي کنترل غريزه جنسي مي توانيد به نکات زير عمل کنيد :
- از محيط هاي آلوده بايد تا جايي كه ممكن است پرهيز كنيد. (تغيير محيط كار )
2- افکار جنسي را به ذهن خود راه ندهيد.
3- فعاليت هاي ورزشي انجام بدهد.
4- از غذاهاي تحريک کننده غدد جنسي مثل فلفل , خرما, پياز و... پرهيز کنيد.
5- لباس هاي چسبنده به بدن وتحريک کننده اندام جنسي نپوشد.
6- از اشتغال به اموري که مستلزم برخورد و صحبت با زنان نامحرم است ، دوري کند.
7- از شنيدن و گفتن شوخي هاي جنسي پرهيز کنيد.
8- با جنس مخالف رفتار متکبرانه داشته باشيد ،نه صميمانه .
9- به هنگام خواب سعي کنيد شکم شما بيش از حد معمول پر نباشد.
10- از نگاه کردن به فيلم ها و مناظر تحريک کننده جدا پرهيز کنيد.
11- هرگز فکر و تخيل جنسي را به ذهن خود راه ندهيد.
12- از نوشيدن افراطي آب و مايعات پرهيز نماييد (به خصوص شب ها).
13- روزه مستحبي بگيريد. اگر مقدور نشد ، مقدار غذاي خود را به حدي که ضرري نرساند ،کم کنيد.
14- هرگز وقت خالي براي خود باقي نگذاريد تا افکار جنسي به ذهنتان هجوم آورد. براي تمام اوقات زندگي برنامه مناسب (مطالعه , کار, ورزش , عبادت , زيارت , سياحت و...) داشته باشيد.
15- به محض ورود افکار جنسي به ذهنتان به کار ديگري خود را مشغول سازيد.
اطمينان داشته باشيد جواناني که با وجود طغيان غريزه جنسي خود را حفظ و کنترل مي کند، خداوند به پاداش اين مجاهدت همسري شايسته ودلسوز و با وفا و پاک به او عنايت مي کند که تلخي ايام تنهايي و تجرد را از ياد او مي برد و زندگي در کامش شيرين مي گردد .اين علاوه بر آن پاداش اخروي است که خداوند براي بندگان پاک و با استقامت و مطيعش آماده ساخته است.
موفق باشيد.
پي نوشت ها :
1. آيه الله وحيد ، توضيح المسائل ، م2385 .
2. آيه الله بهجت، توضيح المسائل ، م1891 .
3. سوره نور ، آيه 33 .

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

با سلام وتشکر از زحمات شما ،من چند روز پیش از شما سؤالی پرسیده و در ارتباط با اینکه آیا اذن پدر برای دختر باکره لازم بوده یا نه و شما در جواب مفصلی که به بنده داده بودید نظر آیت الله مکارم را در دسته ی نظراتی قرار دادید که می گفتند احتیاط واجب اذن پدر لازم است. ولی من در بخش پرسش های سایت شما که چک می کردم شما گفته بودید نظر ایشون در ارتباط با این موضوع این است که اذن پدر لازم است البته بنده در پایین پاسخ های شما در قسمت پیوست که چک کردم متوجه شدم که جوابی که به بنده داده شده با توجه به رساله بوده ولی جواب موجود در سایت با توجه به استفتا بوده.

1.حال تکلیف چیست؟

2.من از مدتی قبل با توجه به متن رساله ی آیةالله مکارم که مبنی بر احتیاج واجب بودن اذن پدر است با مراجعه به اعلم رده پایین تر ازدواج کرده (با دختر باکره و بدون اذن پدر) الآن با توجه به استفتای حکم موجود در رساله ی ایشان تکلیف چیست؟

3.در رساله ی آیت الله صانعی و طبق جوابی که شما به بنده دادید اذن پدر برای عقد دائم را لازم نمی داند. من بعد از پرس و جو متوجه شدم که ایشون گفته اند باید عقد ثبت شود تا درست باشد و بدون ثبت عقد صحیح نیست.

4.با توجه به اینکه در رساله گفته می شود خود دختر و پسر عقد را بخوانند آیا ثبت نکردن موجب باطل شدن عقد می شود؟

5. و آیا ثبت کردن عقد دائم شرط لازم و واجب برای صحّت است یا بدون ثبت نیز صحیح بوده و عقد باطل نیست؟ (بدون ثبت عقد باطل است یا خیر؟)

6. اگر شخصی که اول مقلّد مرجعی باشد که ازدواج موقت و دائم را بدون اذن پدر بدون اشکال می داند و بعد به دلایلی مرجع خود را تغییر دهد و مرجع جدید اذن پدر را لازم بداند تکلیف مقلد چیست؟ لطفا سؤالات مرا با دقّت خوانده و اگر امکان آن است از خود مرجع و یا دفتر ایشان بپرسید که با مشکلی که در اول متن توضیح دادم دوباره مواجه نشویم.

با تشکر از زحمات شما. خدانگهدار

ازدواج شرح : چند روز پيش از شما سوالي پرسيده و در ارتباط بااينکه آبا اذن پدر براي دختر باکره لازم بوده يا نه و شما در جواب مفصلي که به بنده داده بوديد، نظر آيات الله مکارم را در دسته ي نظراتي قرار داديد که مي گفتند بر احتياط واجب اذن پدر لازم است. ولي من در بخش پرسش هاي سايت شما که چک مي کردم ، گفته بوديد نظر ايشون در ارتباط با اين موضوع اين است که اذن پدر لازم است. در پايين پاسخ هاي شما در قسمت پيوست که چک کردم متوجه شدم جوابي که به بنده داده شده، با توجه به رساله بوده، ولي جواب موجود در سايت با توجه به استفتا بوده.
سؤال1: حال تکليف چيست؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به نظر آيت الله مکارم ازدواج دختر باکره بنابر احتياط واجب بايد با اذن پدر دختر باشد، اگر در استفتا قيد احتياط واجب را نياورده و گفته باشد لازم است، ممکن است مطابق با سؤالي که شده، چنين جواب داده شده باشد. احتياط واجب بودن آن ممکن است در سؤال آمده و در جواب قيد احتياط واجب را نياورده باشد.
در هر صورت حکم همان است که در رساله ايشان نوشته شده است(1) .از دفتر ايشان نيز هم حضوري و هم از طريق تلفن اين مسأله سؤال شده است و پاسخ داده اندکه به نظر حضرت آيت الله مکارم به احتياط واجب اذن پدر دختر شرط مي باشد.(2)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد، نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم.

پي نوشت ها:
1. آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله 2037.
2. سؤال تلفني(7840001-0251).
-----------------------------

پرسش 2: من از مدتي قبل با توجه به متن رساله آقاي مکارم که مبني بر احتياج واجب بودن اذن پدر است، با مراجعه به اعلم رده پايين تر ازدواج کرده (با دختر باکره و بدون اذن پدر) الآن با توجه به استفتای حکم موجود در رساله ايشان تکليف چيست؟

پاسخ:
اگر شرايط عدول را رعايت کرده اي، ازدواجت صحيح است.(1)

پي نوشت:
1.آيت الله مکارم، توضيح المسائل، م9.
--------------------------------

پرسش 3: در رساله آيت الله صانعي و طبق جوابي که داديد، اذن پدر براي عقد دائم را لازم نمي داند. من بعد از پرس و جو متوجه شدم که ايشون گفته اند بايد عقد ثبت شود تا درست باشد و بدون ثبت عقد صحيح نيست.

پاسخ:
همان گونه که قبلا گفتيم از دفتر آيت الله صانعي سؤال کنيد و شماره دفتر را در جواب قبلي داده ايم.
از دفتر آيت الله صانعي سؤال کرديم، فرمودند ثبت در دفتر لازم است اما اگر ثبت نشود، عقد باطل نيست.
----------------------------------

پرسش 4: با توجه به اينکه در رساله گفته مي شود خود دختر و پسر عقد را بخوانند ،آيا ثبت نکردن موجب باطل شدن عقد مي شود؟

پاسخ:
اگر عقد با شرايط خوانده شود، ثبت نکردن موجب بطلان نمي شود .
--------------------------------

پرسش 5:
آيا ثبت کردن عقد دائم شرط لازم و واجب براي صحت است يا بدون ثبت نيز صحيح بوده و عقد باطل نيست؟ بدون ثبت عقد باطل است؟

پاسخ:
بدون ثبت عقد باطل نيست.
-----------------------------------

پرسش 6: اگر شخصي که اول مقلد مرجعي باشد که ازدواج موقت و دائم را بدون اذن پدر بدون اشکال مي داند و بعد به دلايلي مرجع خود را تغيير دهد و مرجع جديد اذن پدر را لازم بداند، تکليف مقلد چيست؟

پاسخ:
تکليف مقلّد اين است که از مرجع جديدش مسئله را استفتا کند.
مي توانيد تمام مسائل تان را به صورت کتبي از آيت الله مکارم سؤال کنيد تا پاسخ کتبي مهر شده با مهرآيت الله مکارم به دستتان برسد. مي توانيد با تلفن از دفترش سوال کنيد.با شماره 02517840001.

سلام من یه پسر 23 ساله و دانشجو هستم. مدتیه که با دختر خانمی آشنا شدم که از هر لحاظ زن ایده آله منه.قبل از آشنایی با ایشون هیچ هدف مشخصی برای زندگیم نداشتم. از درس و کار بیزار بودم و مثل همه ی جوونای هم سن و سال خودم فقط به فکر رفیق بازی و خوشگذرونی بودم. ولی آشنایی با ایشون زندگیمو از این رو به اون رو کرد. ازم خواست که رفیق بازی رو کنار بذارم و برم سر کار. به خاطرش همه چیزو تعطیل کردم و چسبیدم به کار.قبل از آشنایی با ایشون نماز و روزه می گرفتم ولی تو خوندن نماز کمی تنبل بودم. گاهی می خوندم و گاهی نه. گفت باید نمازاتو سر وقت بخونی . به خاطرش عابد و مومن شدم.گفت من از آدمای بی سواد خوشم نمی یاد. همیشه آرزو داشتم شوهر آیندم تحصیل کرده باشه. اگه منو دوست داری برو دانشگاه و درست رو ادامه بده.منی که از درس خوندن گریزون بودم بخاطرش اون قدر درس خوندم که همون سال اول, دانشگاه سراسری قبول شدم.حالا یه آدم دیگه ای شدم. واسه زندگیم هدف دارم و هدفم هم رسیدن به این دختر خانمه. اون قدر دوستش دارم که واسه ازدواج باهاش بی طاقتم و می دونم اونم منو خیلی دوست داره. ولی خانواده ی این دختر خانم خیلی سخت گیر هستند.از اون جایی که تمام خواستگار های ایشون دکتر و مهندس هستند اگه بدونن من دانشجو هستم محاله با ازدواج ما موافقت کنند. از طرفی خود من هم فعلا شرایط ازدواج ندارم. پدرم رو در 6 سالگی از دست دادم و خانوادم نمی تونن واسه ازدواجم بهم کمک مالی کنند. مجبورم خودم چند سالی کار کنم و پول جمع کنم تا بتونم به خاستگاری ایشون برم.ولی این دختر خانم به من قول داده که تا وقتی درسم تموم می شه و کمی پول پس انداز می کنم منتظرم بمونه.به خدا قسم اگه بهش برسم هر کاری می کنم که خوشبختش کنم . با اینکه هم خودش هم من می دونیم که قصدمون از این رابطه فقط ازدواجه ولی بازم این خانم مرتب بهونه گیری میکنه می ترسه که نکنه با هم بودنمون گناه باشه.اون قدر این حرفا رو زد تا منم ته دلم خالی شد که نکنه واقعا داریم گناه می کنیم ؟ میگه باید تا وقت ازدواج از هم دور بمونیم تا خدانکرده گناهی مرتکب نشیم ولی هر دومون می دونیم که طاقت دوری از هم دیگرو نداریم. من نمی تونم حتی یه ثانیه ازش دور بمونم و خودش هم همین حسو داره ولی میگه چاره ای نیست ! مجبوریم ! اگه این کارو نکنیم خدا ازمون رو بر می گردونه. یه مدت این کارو کردیم و زندگی واسه هر جفتمون جهنم شده بود.تجربه ی خیلی تلخی بود واسه همین نتونستیم تحمل کنیم.آخرش تصمیم گرفتیم تا وقتی شرایط برای ازدواجمون محیا شد یه جوری با هم محرم بشیم ولی بهمون گفتن واسه خوندن صیغه ی محرمیت رضایت پدر شرطه ! آخه اگه پدرش راضی می شد که همین الان عقدش می کردم ! چرا صیغه ؟! شما بگید ما باید چکار کنیم ؟ نیت هر دوی ما از با هم بودن فقط ازدواجه ولی ای کاش خانواده ها کمی انصاف داشتند. البته من به پدرش حق می دم ولی به خدا همه ی تلاشمو می کنم تا اون چیزی بشم که خانوادش می خوان. ولی این کار چند سالی طول می کشه ما چکار کنیم که هم با هم بمونیم و هم گناهی مرتکب نشیم ؟ حتما باید اجازه ی پدر واسه صیغه باشه؟ یعنی نمی شه کاریش کرد ؟ آخه به خدا خیلی ظلمه. تو رو خدا منو راهنمایی کنید من چکار کنم که هم این دختر خانم رو داشته باشم هم رضایت خدا رو ؟ مرسی

با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با اين مرکز
در ازدواج موقت يا دائم با دختر باکره نظر مراجع مختلف است، جمعاً پنج نظر دراين مسئله وجود دارد:
1- حضرت امام (ره) فتوي بر لزوم اذن پدر دختر داده است. کساني که مقلدين حضرت امام هستند ،بدون اذن پدر دختر باکره نمي توانند ازدواج موقت يا دائم نمايند.
2- اکثر مراجع،(ازجمله آيت الله مکارم) بنابر احتياط واجب اذن پدر دختر باکره را شرط دانسته اند (1). کساني که مقلد اين عده از مراجع باشند، مي توانند در خصوص اين مسئله، به مرجعي که بعد از مرجع خودش اعلم يا مساوي با ديگران باشد و فتوا بر جواز ازدواج بدون اذن پدر داده است، رجوع کنند .
3- به نظر برخي مراجع، اذن دختر در ازدواج موقت کافي است . اجازه پدر مستحب است.(2)
4- طبق نظر برخي ديگر از مراجع، اذن پدر تکليفاً لازم است، يعني اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود ،عقد صحيح است، ولي فردي که بايد اجازه مي‌گرفت و نگرفته، گناهکار است.(3)
5- برخي از مراجع گفته‌اند: در عقد دائم اذن پدر لازم نيست، ولي در عقد موقت لازم است.(4)
بنابر اين هر کس طبق فتواي مرجع تقليد خودش عمل نمايد . شما نيز طبق فتواي مرجع تقليدخود عمل کنيد. مي تواني شرايط خودت را بنويسي، از جمله اينکه نياز به ازدواج داري، ولي شرايط ازدواج دائم را نداري و بفرستي به دفتر آيت الله مکارم .شايد با توجه به شرايط خاص، مانند عدم دسترسي به پدر ، فتواي ايشان به جواز باشد.
يا از طريق تلفن به شماره 3 -7743110 با پيش شماره 0251 در قم تماس بگيريد . به صورت غير مستقيم سوال تان را مطرح كنيد.
پى‌نوشت‏ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 387، مسأله2376.
2.همان؛ استفتاءآت جديد، آيت الله تبريزى، ص 33، سؤال 1481؛ آيت الله فاضل لنكرانى، جامع المسايل ج1، س 1546؛ استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913؛آيت الله خامنه اي ، مسايل مورد ابتلا، س50.
3. آيت الله گلپايگانى، مجمع المسائل، ج 4، ص 305، ص 843؛آيت الله سيد صادق روحاني، سوال حضوري از محضر ايشان؛ آيت الله گرامي، توضيح المسائل، مسئله2603.
4. توضيح المسائل آيت الله بهجت، مسئله 1891.
5. آيت الله صانعي، توضيح المسائل، مسئله 2412.

باسلام می خواستم بدانم راهی برای محرمیت با دخترم باکره در صورتی که نزدیکی صورت نگیرد بدون اجازه پدر وجود دارد؟ با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که دختر در زندگي مستقل نباشد، براي ازدواج موقت بايد از پدر اجازه بگيرد .در صورتي که مستقل باشد، بنا بر احتياط واجب بايد اجازه بگيرد .(1)
فرقي نمي کند که نزديکي صورت بگيرد يا نه .
پي نوشت :
1. آيه الله سيستاني ، توضيح المسائل ، م2336.

با سلام و تشکر از زحمات شما

1.کدام مراجع ازدواج موقت را بدون اذن پدر باری دختر باکره را صحیح دانسته اند؟لطفا نام آنها را بگویید

2.شرایط رجوع به مرجع دیگر در صورت دادن فتوای احتیاط واجب توسط مرجع شخص را بگویید(برای مثال اینکه در احتیاط واجب میشود به مرجع مرده رجوع کرد؟)

3.در صورتی که مرجع بنده در این مورد(ازدواج موقت بدون اذن پدر برای دختر باکره) احتیاط واجب داده باشد در حال حاضر من به کدام یک از این مراجع می توانم رجوع کنم.که از لحاظ شرعی ازدواج موقت من بدو ن مشکل شرعی باشد (با توجه به تمام شرایط شرعی برای رجوع به مرجع دیگر در احتیاط واجب) 

پاسخ:
با سلام
در اين که در ازدواج (دائم يا موقت) دختر باکره اي که به حد بلوغ رسيده و رشيده ، يعني مصلحت خود را تشخيص مي­دهد، اذن پدر شرط است يا نه، پنج نظر هست:
ا: به نظرآيات عظام: امام خميني، شبيري زنجاني، شيخ جواد تبريزي، نوري همداني وسيستاني ، اذن پدر لازم است. البته آيت الله سيستاني در دختري که متصدي امور زندگي خويش باشد، اذن پدر را بنا بر احتياط واجب لازم مي داند، نه به فتوا.
ب: به نظر آيات عظام: خامنه اي، مکارم شيرازي، اراکي، خوئي، فاضل لنکراني، صافي، وحيد خراساني بنا بر احتياط واجب اذن پدر لازم است.
ج : به نظر آيت الله بهجت اذن پدر تکليفاً لازم است، يعني اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود ، عقد صحيح است، ولي فردي که بايد اجازه مي گرفت و نگرفته، معصيتکار است .(1)
د: به نظر آيت الله سيد صادق روحاني، و آيت الله گرامي، و آيت الله گلپايگانى، اذن پدر لازم نيست، ولي خوب است رعايت شود.(2)
ه: به نظر آيت الله صانعي اذن پدر در عقد دائم اذن لازم نيست، ولي در عقد موقت لازم است.(3)
هر كس بايد به فتواي مرجع خود عمل نمايد.
چنانچه مرجع تقليد احتياط واجب گفته است، مي توان به مرجع ديگر مراجعه نمود. مراجعه به مرجع ديگر كه اجازه پدر را لازم ندانسته، در صورتي صحيح است كه به نظر شخص مقلد، اين مرجع بعد از مرجع او اعلم از ديگران يا حداقل مساوي با ديگران در اعلميت است؛ بنابراين اگر بعد از مرجع خودتان به نظر شما، يكي از مراجع« آيت الله سيد صادق روحاني، و آيت الله گرامي، و آيت الله گلپايگانى، آيت الله بهجت» اعلم از مراجع ديگر يا مساوي با آن ها باشند، مي توانيد به فتواي آن ها مراجعه كرده و عقد موقت يا دائم بخوانيد.
ضمناً لازم است نسبت به خطرات اين نوع عقد نيز كاملاً آگاه باشيد. خطبه عقد موقت تنها در صورتي به صلاح شما است كه مقدمه اي براي خواندن عقد دائم شده ؛ از رفتارهاي جنسي گسترده و بي حد و مرز پرهيز نموده، يا در ضمن عقد شرط نماييد.

پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛
رساله آيت الله وحيد، مسئله 2385؛
سوال تلفني از دفتر آيت الله خامنه­اي در قم و دفتر آيت الله نوري .
2. آيت الله سيد صادق روحاني، سوال حضوري از محضر ايشان؛
آيت الله گرامي، توضيح المسائل، مسئله2603؛
آيت الله گلپايگانى، مجمع المسائل، ج 4، ص 305، سوال 843.
3. آيت الله صانعي، توضيح المسائل، مسئله 2412.

اگر دختر بالغه رشيده كه مقلد 1-آيت الله مکارم 2-آيت الله خامنه ای است بدونه اذن پدر ازدواج كند آيا اين ازدواج باطل است يا صحيح است؟

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
بنا به فتواي آيت الله مکارم و آيت الله خامنه اي، بنا به احتياط واجب اذن و اجازه پدر شرط صحت عقد است. بنا براين اگر اذن و اجازه نباشد ،عقد باطل است . (1)
پي نوشت:
1 . استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913. وآيت الله خامنه اي ، مسايل مورد ابتلا، س50.

ba salam va tashakor. ezne pedar baraye 2khtare bakerei ke mikhahad ezdevaje movaghat konad va faghat ghasdash dast dadano khandidano inha bashad chist? ham baraye marje ayat makarem, ham ayat khamenei. ba tashakor.. اذن پدر براي دختره باکره اي که مي خوهد ازدواج موقت کند و فقط قصدش دست دادن و خنديدن و اين ها باشد چيست؟ هم براي مرجع آيت الله مکارم، هم آيت الله خامنه اي.

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
بنا به فتواي آيت الله مکارم،و آيت الله خامنه اي در ازدواج دايم و موقت ، اذن پدر بنا براحتياط واجب شرط است و بدون اذن و اجازه عقد صحيح نيست .(1)
پي نوشت:
1 . استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913. وآيت الله خامنه اي ، مسايل مورد ابتلا، س50.

صفحه‌ها