۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۱۵:۰۳ شناسه مطلب: 100596
پرسش:
آیا جن میتواند در زندگی ما انسانها دخالت کند و سبب برخی مشکلات مثل مریضی شود یا اینکه نگذارد برخی اتفاقهای خوب در زندگی ما بیفتد؟ چگونه میتوانیم خود را از آسیب جنیان حفظ کنیم؟
پاسخ
آنچه از منابع اسلامی به دست میآید، واقعیت جن و انکارناپذیری وجود آن است. این مسئله به میزانی روشن است که خداوند متعال در قرآن کریم سورهای بهعنوان «سوره جن» بر پیامبرش نازل نموده است. همچنین در برخی روایات نکات و معارفی در مورد اجنه ارائه شده و نیز در احادیثی با اشاره به برخی تأثیرات این موجود در زندگی انسانها، راه مقابله با آن را نیز گوشزد نمودهاند.
تبیین و تعریف
«جن» در لغت به معنای پوشش و مخفی بودن چیزی از حواس است؛(1) جنیان، گروهی از موجوداتند که به صورت طبیعی از حواس ما پنهان هستند، البته مانند انسان ها شعور و اراده دارند و داراى علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند، هم چنین داراى تكليف و مسئوليت می باشند و گروهى از آن ها مؤمن صالح و گروهى كافرند. آن ها مانند انسان، زندگی و مرگ و حشر و قیامت دارند.(2)
شرور بودن جن
از آیات قرآن به دست میآید که جنیان همانند انسانها اختیار و تکلیف دارند(3) و غرض از آفرینش آنان همانند انسان، پرستش خداوند است.(4) پس این گونه نیست که همه آنها موجودات شرور باشند و درصدد آزار و اذیت انسانها برآیند.
ارتباط با جن
رویکرد اهلبیت علیهمالسلام دوری انسان از جن و ارتباط نداشتن با آنها است. این رویکرد را میتوان از پناه بردن ایشان به خداوند از اجنه و شر آنها برداشت نمود.
ارتباط با جن به سود آدمی نیست و گاهی اوقات چنین تماسهایی موجب خسران خواهد شد و کاری سفیهانه تلقی میشود. در آیاتی از قرآن کریم اشاره شده که برخی افراد خود را در دامان جنیان قرار میدهند و به همین جهت مورد اغوا، فریب و آزار جنیان قرار میگیرند.(5)
تاثیرگذاری جن
مطابق آیات و روایات این مخلوقات گاهی میتوانند در زندگی افراد تأثیر گذاشته و دخالتهایی انجام دهند. البته خداوند انسان را در مقابل این موجودات تنها نگذاشته و آداب و اعمالی برای خنثیسازی تأثیرات اجنه در منابع اسلامی بیان شده است. نکته قابل توجه در مورد اجنه این است که آنها در تسخیر خداوند و برخی انبیاء و معصومان علیهمالسلام هستند؛ بنابراین بدون اجازه آنها نمیتوانند ضرری و نفعی به انسان برسانند. باوجود چنینی سلطهای از جانب خداوند و پیامبران الهی و اوصیاء آنها، بهراحتی میتوان با استفاده از پناه جویی به ایشان از شر این موجودات در امان ماند.
تسلط جن بر انسان
با توجه به مفاهیم قرآنی، موجودات غیرطبیعی مانند جن و شیطان که از طایفه جن محسوب میشوند، نمیتوانند سلطهای بر انسان داشته باشند، مگر بهواسطه اعمال خود آدمی.(6) بنابراین تا وقتی انسان خودش اسباب دخالت این موجودات را در زندگی فراهم نکند، ضرری از طرف آنها متوجهش نخواهد بود.
به بیان دیگر؛ جن و شیطان بر هیچ کسی سلطه ندارد، چه مؤمن وچه کافر؛ اما اگر گاهی بر بعضی افراد سلطه پیدا می کند بدین جهت است که اینها خود تسلّط جن و شیطان را پذیرفته اند؛ کما این که جن و شیطان نمی تواند بر مؤمنین و توکّل کنندگان بر خداوند متعال تسلّط پیدا کند چرا که آنها دعوت او را پاسخ نمی گویند.
تسخیر جن توسط انسان
یکی از نکاتی که در مورد جن وجود دارد، تسلط بر اجنه و به عبارتی تسخیر آنها است. در آیاتی از قرآن کریم به این امر اشاره شده و بیان شده که برخی از پیامبران الهی اجنه را در تسخیر خود داشتهاند.(7)
در روایات نیز بیان شده که جنهای مؤمن در خدمت معصومان علیهم السلام هستند و حضرات بر آنها سلطه دارند و حتی دیده شده که سؤالات دینی خود را از اهلبیت علیهم السلام میپرسند.(8)
رویکرد اهلبیت علیهم السلام دوری انسان از جن و ارتباط نداشتن با آنها است و به همین جهت استفاده از اجنه برای رسیدن به اهداف، کاری ناپسند بوده و میتواند باعث ضررهای جبران ناپذیری شود.
چنانچه جن به تسخیر کسی هم دربیاید نمیتواند بدون اذن الهی در افراد دیگر تأثیر بگذارد.(9) بنابراین با استفاده از دعاها و حرزها بهراحتی میتوان از تأثیر آن بر زندگی جلوگیری نمود.
موکل گرفتن جن
برخی افراد مدعی هستند که میتوانند جن را در تسخیر خود دربیاورند و از طریق آنها کارهایی خارقالعاده انجام دهند؛ به اجنهای که این کارها را برایشان انجام میدهند نیز «موکل» میگویند. این ادعاها در اکثر موارد دروغ، غیرقابل اعتماد و برای جذب مشتری است. همانطور که بیان شد چنانچه جن به تسخیر کسی هم دربیاید نمیتواند بدون اذن الهی در افراد دیگر تأثیر بگذارد. بنابراین با استفاده از دعاها و حرزها به راحتی میتوان از تأثیر آن بر زندگی جلوگیری نمود.
راهکارهای دفع اجنه
راه های پیشگیری و درمان آسیبهای ناشی از جن را میتوان در یک کلید واژه خلاصه کرد و آن «بندگی» خداوند است یعنی عمل به واجبات و ترک محرمات؛ بندگی کردن و انسان مؤمن و صالح بودن، مانند حرزی قوی و محکم جلوی تأثیرات منفی را می گیرد؛ بدون دینداری و بندگی، همه درمان ها گذرا و موقّتی خواهند بود.
قرائت قرآن
در حدیثی از رسول خدا صلیالله علیه و آله آمده است: «اجْعَلُوا لِبُیُوتِکُمْ نَصِیباً مِنَ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا قُرِئَ فِیهِ الْقُرْآنُ آنَسَ عَلَى أَهْلِهِ وَ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ کَانَ سَاکِنِیهِ مُؤْمِنُو الْجِنِّ- وَ الْبَیْتُ إِذَا لَمْ یُقْرَأْ فِیهِ الْقُرْآنُ وَحَشَ عَلَى أَهْلِهِ- وَ قَلَّ خَیْرُهُ وَ کَانَ سَاکِنِیهِ کَفَرَهُ الْجِنِّ»(10) برای خانههای تان سهمی از قرآن قرار دهید. همانا منزلی که در آن قرآن قرائت میشود با ساکنینش انس پیدا میکند و خیرش زیاد میشود و اجنه مؤمن در آن رفتوآمد میکنند، ولی خانهای که در آن قرآن قرائت نمیشود برای اهالی آن وحشت میآورد و خیرش کم میشود و اجنه کافر در آن ساکن میشوند.
قرائت قرآن و بودن قرآن در خانه
در حدیثی از رسول خدا صلیالله علیه و آله نقل شده: «لَيْسَ شَيْءٌ أَشَدَّ عَلَى الشَّيْطَانِ مِنَ الْقِرَاءَةِ فِي الْمُصْحَفِ نَظَراً وَ الْمُصْحَفُ فِي الْبَيْتِ يَطْرُدُ الشَّيْطَانَ»(11) ؛ هيچ چيز بر شيطان از قرائت قرآن از روى مصحف سنگينتر نيست و قرآن در منزل، شيطان را طرد مىكند.
قرائت سوره جن: از امام صادق علیهالسلام روایت شده که «مَنْ أَکْثَرَ قِرَاءَهَ قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ لَمْ یُصِبْهُ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا شَیْءٌ مِنْ أَعْیُنِ الْجِنِّ وَ لَا نَفْثِهِمْ وَ لَا سِحْرِهِمْ وَ لَا مِنْ کَیْدِهِم»(12) ؛ هر کس زیاد سوره جن را قرائت کند در تمام عمر دچار چشم زخم جن و دمیدن و (جادو) و سحر و مکر آنها نشود.
خواندن دعایی که جبرئیل به پیامبر آموخت
جبرئیل برای دفع جن، این دعا را به پیامبر صلیالله علیه و آله آموزش داد: «قُلْ أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ مِنْ شَرِّ ما يَعْرُجُ فِيها وَ مِنْ شَرِّ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ مِنْ شَرِّ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ مِنْ شَرِّ فِتَنِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ شَرِّ الطَّوَارِقِ إِلَّا طَارِقاً يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَان»(13)
اذان گفتن در خانه
در روایت توصیه شده که «أَذِّنْ فِي بَيْتِكَ فَإِنَّهُ يَطْرُدُ الشَّيْطَانَ»(14) ؛ در خانۀ خود اذان بگو؛ زيرا كه اذان شيطان را مىراند.
نصب آیت الکرسی بر دیوار یا نوشتن آن
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُه»(15) ؛ كسى نزد امام صادق عليه السّلام از بازى اهل زمين (جنّيان) با خانواده و عيالش شكايت كرد، حضرت فرمود: سقف خانه چقدر ارتفاع دارد؟ گفت: ده ذراع [هر ذراع حدودا 47 سانتیمتر است لذا 10 ذراع، کمی کمتر از 5 متر است]، فرمود: آن را هشت ذراع كن [یعنی کمتر از 4 متر]، همان گونه كه دور مىزنى و آية الكرسى را بر آن بنويس، زيرا هر خانهاى كه سقف آن بيش از هشت ذراع باشد، محل حضور جنّ مىشود و در آنجا ساكن مىشوند.
نکته:
در روایات معصومین علیهم السلام وارد شده که نوشتن آیت الکرسی بر دیوار خانه، موجب رانده شدن اجنه از خانه می شود؛ البته توصیه به نوشتن می تواند متناسب با شرائط آن زمان بوده باشد لذا امروزه که تابلو نوشته و پارچه نوشته و... موجود است و رواج دارد، نصب آیت الکرسی (اعم از تابلو نوشته، پارچه نوشته و ...) کفایت می کند و موجب دفع اجنه می شود.
استفاده از اسپند (اسفند) و کندر
درباره خواص و آثار اسپند، در روایت آمده: «سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الْحَرْمَلِ وَ اللُّبَانِ فَقَالَ ع أَمَّا الْحَرْمَلُ فَإِنَّهُ مَا تَغَلْغَلَ لَهُ عِرْقٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا ارْتَفَعَ لَهُ فَرْعٌ فِي السَّمَاءِ إِلَّا وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مَلَكاً حَتَّى يَصِيرَ حُطَاماً أَوْ يَصِيرَ إِلَى مَا صَارَ إِلَيْهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَتَنَكَّبُ سَبْعِينَ دَاراً دُونَ الدَّارِ الَّتِي فِيهَا الْحَرْمَلُ وَ هُوَ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً أَهْوَنُهَا الْجُذَامُ فَلَا يَفُوتَنَّكُم»(16) ؛ از امام صادق علیهالسلام درباره اسفند و كندر سؤال شد؟ فرمود: اما اسفند ريشه اى از آن به زمين نشانيده نشود و شاخهاى از آن سر بر نيارد مگر آنكه خداوند فرشتهای بر آن بگمارد تا خشک شود یا آن را برساند به آن كس كه بايد برسد؛ و شيطان تا هفتاد خانه از خانهاى كه در آن اسفند است میگريزد، و اسفند شفاء هفتاد بيمارى است كه كمترين آنها جذام است. پس (از خاصيت و مصرف آن) غافل و محروم نمانيد.
هم چنین برای دود کردن کندر در روایت آمده: «وَ أَمَّا اللُّبَانُ فَهُوَ مُخْتَارُ الْأَنْبِيَاءِ ع مِنْ قَبْلِي وَ بِهِ كَانَتْ تَسْتَعِينُ مَرْيَمُ ع وَ لَيْسَ دُخَانٌ يَصْعَدُ إِلَى السَّمَاءِ أَسْرَعَ مِنْهُ وَ هِيَ مَطْرَدَةُ الشَّيَاطِينِ وَ مَدْفَعَةٌ لِلْعَاهَةِ فَلَا يَفُوتَنَّكُمْ»(17) ؛ اما کندر مورد استفاده انبیا بوده و مریم علیها السلام از آن کمک می جست و هیج دودی از دود کندر زودتر به آسمان بالا نرود، و دودش شیطان را می راند، بلا را دفع می کند پس از آن غافل نشوید.
نکته:
فارغ از خواص دارویی اسفند و کندر، بودن آن ها در خانه مفید است؛ هم چنین می توان اسفند و کندر را دود کرد؛ البته در خصوص دود کردن اسفند روایت نداریم ولی با توجه به فوائد بسیاری که برای اسفند شمرده شده و این که موارد استفاده مختلفی می تواند داشته باشد، دود کردن آن به همراه کندر نیز مفید است.
نگهداری کبوتر
درباره آثار نگهداری کبوتر در خانه و دور کننده شیاطین و اجنه، روایات متعددی وارد شده که به عنوان نمونه به یکی از آن ها اشاره می شود:
«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْحَمَامُ طَيْرٌ مِنْ طُيُورِ الْأَنْبِيَاءِ ع- الَّتِي كَانُوا يُمْسِكُونَ فِي بُيُوتِهِمْ وَ لَيْسَ مِنْ بَيْتٍ فِيهِ حَمَامٌ إِلَّا لَمْ تُصِبْ أَهْلَ ذَلِكَ الْبَيْتِ آفَةٌ مِنَ الْجِنِ إِنَّ سُفَهَاءَ الْجِنِّ يَعْبَثُونَ فِي الْبَيْتِ فَيَعْبَثُونَ بِالْحَمَامِ وَ يَدَعُونَ النَّاسَ»(18) ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: کبوتر از پرندههاى پیامبران است که در خانه خود داشتند و در هر خانه که باشند، آفت جن به اهل آن خانه نرسد؛ چون سفهاء جن در خانه بازى کنند، با کبوتر مشغول شوند و مردم را کاری ندارند.
خواندن برخی آیات سفارش شده
ده آیه از سوره بقره؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَرَأَ أَرْبَعَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الْبَقَرَةِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ آيَتَيْنِ بَعْدَهَا وَ ثَلَاثَ آيَاتٍ مِنْ آخِرِهَا لَمْ يَرَ فِي نَفْسِهِ وَ مَالِهِ شَيْئاً يَكْرَهُهُ وَ لَا يَقْرَبُهُ شَيْطَانٌ وَ لَا يَنْسَى الْقُرْآنَ»(19) ؛ رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود: هر كس چهارآيه از اوّل سورۀ بقره وآية الكرسى (آیه 255 بقره) و دوآيۀ بعد از آن (یعنی آیه 256 و 257) و سه آيۀ آخر آن سوره (آیه 284 و 285 و 286) را بخواند هيچ گونه بدى در مال و جان خود نمىبيند، و شيطان به او نزديک نمىشود، و قرآن را فراموش نمىكند.
خواندن سوره حمد، آیت الکرسی، آیه 54 تا 56 سوره اعراف (آیات سُخره)، آیات ابتدایی سوره صافات (آیه 1 تا آیه 11)، آیه 33 تا 35 سوره الرحمن، آیه 21 تا 24 سوره حشر، آیه 3 و 4 سوره جن، و... که به «آيَاتُ الْحَرَس» (آیات محافظ) معروفند.(20)
خواندن معوذتین (سوره ناس و سوره فلق) هم بسیار مفید است.
رعایت بهداشت
«اغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ الْغَمَرِ فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ تَشَمُّ الْغَمَرَ فَيَفْزَعُ الصَّبِيُّ فِي رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ الْكَاتِبَان»(21) ؛ امیرمؤمنان علی علیهالسّلام فرمود: باقیمانده گوشت و چربی را از تن فرزندانتان بزدایید؛ زیرا شیاطین چربی را بو میکنند و کودک در رختخوابش فریاد میکشد و میترسد و دو فرشته کاتب اذیت میشوند.
استفاده از حرزها
خواندن و همراه داشتن حرزهایی که در کتب روایی آمده است، مثل حرز ابی دجانة انصاری(22) ، حرز امیرالمومنین علیه السلام(23) ، حرز امام زین العابدین علیه السلام(24) ، حرز امام رضا علیه السلام(25) ، حرز امام جواد علیه السلام(26) .
پی نوشت:
1 . حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن ، محقق: صفوان عدنان داودی ، دمشق بیروت، دارالعلم الدار الشامیه، 1412ق، ص 203.
2 . ر.ک: سید محمد حسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق، ج12، ص 152؛ ر.ک: تفسير نمونه، ج25، ص154.
3 . سوره انعام، آیه 130.
4 . سوره ذاریات، آیه 56.
5 . سوره جن، آیه 6.
6 . سوره ابراهیم، آیه 22.
7 . سوره سبأ، آیه 12؛ سوره نمل، آیه 39؛ و...
8 . کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج1، ص 395.
9 . سوره سبأ، آیه 12.
10 . على بن موسى، امام هشتم علیهالسلام، صحیفه الإمام الرضا علیهالسلام، محقق / مصحح: نجف، محمدمهدی، مشهد: کنگره جهانى امام رضا علیهالسلام، 1406 ق، ص 91.
11 . ابن فهد حلى، احمد بن محمد، عدة الداعي و نجاح الساعي، محقق / مصحح: موحدى قمى، احمد، بی جا: دار الكتب الإسلامي، 1407 ق، چاپ اول، ص290.
12 . ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، محقق / مصحح: ندارد، قم: دار الشریف الرضی للنشر، 1406 ق، ص 120.
13 . مجلسی، بحار الانوار، ج92، ص151، ح11.
14 . کلینی، الکافی، ج3، ص308، ح35.
15 . کلینی، الکافی، ج6، ص529، ح3.
16 . طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، قم: الشريف الرضى، 1412 ق / 1370 ش، چاپ چهارم، ص 186.
17 . طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، قم: الشريف الرضى، 1412 ق / 1370 ش، چاپ چهارم، ص 187.
18 . کلینی، الکافی، ج6، ص547، ح8.
19 . کلینی، الکافی، ج2، ص621، ح5.
20 . كفعمى، ابراهيم بن على عاملى، المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، قم: دارالرضی(زاهدی)، 1405ق، ص193.
21 . ابن بابویه، الخصال، قم: جامعه مدرسین، ج2، ص632.
22 . كفعمى، ابراهيم بن على عاملى، المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، قم: دارالرضی(زاهدی)، 1405ق، ص229.
23 . طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، قم: الشريف الرضى، 1412 ق / 1370 ش، چاپ چهارم، ص 415.
24 . طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، قم: الشريف الرضى، 1412 ق / 1370 ش، چاپ چهارم، ص 416.
25 . طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، قم: الشريف الرضى، 1412 ق / 1370 ش، چاپ چهارم، ص 416.
26 . ابن طاووس، على بن موسى، مهج الدعوات و منهج العبادات، قم: دار الذخائر، 1411 ق، چاپ اول، ص 39.