پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

در ابتدا بايد اشاره شود  اين كه حضرت در وقت شستن دست راست فرمودند:

« اَللّهُمَّ اَعْطِني كِتابي بِيَميني وَ الْخُلْدَ فِي الْجَنانِ بِيَساري وَ حاسِبْني حِساباً يَسيراً؛(1)پروردگارا! كتاب و نامة اعمالم را در روز قيامت به دست راستم و جاودانگي در بهشت را در دست چپم قرار ده و محاسبة مرا سهل و آسان نما.»

 به گفته مرحوم مجلسي اين نقل دچار اضطراب است. يعني در روايات متعدد يا اختلاف زياد در تعبير ذكر شده، (2) و ممكن است. تغييري در اصل نقل آن رخ داده باشد. ولي در هر صورت در باره فراز اول اين آموزه بايد گفت:دادن  نامه عمل در دست راست  كه در كلام  ياد شده آمده  ناظر  به نكته ي است كه در قرآن كريم بدان اشاره شده (3) و چون خداوند فرموده نامه اعمال بهشتيان به دست راستشان داده مي شود. حضرت نيز از خدواند خواسته كه نامه عمل او را به دست راستش بدهد. چون دست راست نوعي  يمن و بركت به همراه دارد.

 در باره فراز دوم پرسش بايد گفت در اين باره مرحوم مجلسي چند  گزينه مطرح نموده است:

 اولا : ممكن است مراد ظاهر همان جمله باشد و حضرت از خدا خواسته است كه سند و نوشته مشتمل بر جاودانگي در بهشت را به دست چپ او بدهد.

 ثانيا: ممكن است مراد اين باشد كه خداوند با سهولت وآساني و بدون تقدم عذاب جاودانگي بهشت را نصيب او نمايد و از باب اين آيه باشد كه فرمود: (( فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري‏ ))(4) ما او را در مسير آساني قرار مي‏دهيم!

ثالثا: واژه يسار ممكن است مقابل اعسار و فقدان عبادات باشد

ومراد از آن اين باشد كه  جاودانگي را به سبب كثرت عبادات و آساني انجام آن نصيب او نمايد. (5)

پي نوشت ها :

1. حر عاملي، وسائل الشيعه، نشر درا الاحيا التراث العربي بيروت 1412 ق، ج 1، ص 282 و 297؛ و نيز: مجلسي، بحارالانوار، نشر دار الحيا التراث العربي بيروت 1403 ق، ج 77 ، ص 319 ‌.

2. مجلسي، بحار الانوار ،نشر  دار الاحياء التراث العربي، بيروت  1403 ق، 77، ص320 .

3. الحاقه (69) آيه 19.

4. الليل (97) آيه 7.

5. بحار الانوار همان، ص325.