سلام
ایا انسانها با بدن دنیوی خود در قیامت حاضر میشوند؟
و با توجه به اینکه معاد در ادیان و ایین های مختلف تعابیر گوناگون دارد پس چگونه برپا میشود؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بعضىها جسمانى بودن معاد را به معناى اين مىدانند كه جسم انسان با همين خصوصيات مادى كه براى اين دنيا خلق شده و پيوسته در تحول است كه گاهى استخوانش مىشكند، ديوانه مىشود، احتياج به تخليه و دفع فضولات دارد، سرما مىخورد، گرمازده مىشود، خسته مىشود، پير مىشود و... در آخرت هم با همين خصوصيات زنده خواهد شد. بدن اخروى عين بدن دنيوى است.
اما جسمانى بودن به اين معنا كه قابليت براى بقا و جاودانگى ندارد بدون شك هيچ يك از معتقدان به معاد جسمانى ملتزم نمىشوند، جسمى كه در دنيا بود با همان وضعيت بر نمىگردد، بلكه منظور بازگشت آن به گونه ديگر خواهد بود به طورى كه از جهت شباهت عين جسد اول باشد و از جهتى مثل آن است. به طورى كه هر كس اين قالب را ببيند بگويد اين، فلانى است، آن فلان شخص ديگر است. به تعبير ديگر مادى بودن در قيامت و آخرت ماديتى خواهد بود كه با قوانين مربوط به آن جا سازگار باشد به نحوى كه قابليت جاودانگى داشته باشد و فضولات نداشته باشد و موجب خستگى و ملالت نباشد.
صدرالمتألهين مي گويد:
آن چه در اعتقاد به حشر بدنها از روز قيامت لازم است، آن است كه بدن هايى از قبرها برانگيخته مىشوند به طورى كه اگر كسى تك تك آنها را ببيند، بگويد: اين فلان كس است يا بگويد اين بدن فلان است و آن بدن به همان است.(1)
آيات وارد در قرآن كريم هم دلالت بر اين دارند كه روح به بدنى مثل اين بدن تعلق مىگيرد و محشور مىشود. از جمله: «نحَنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكمُُ الْمَوْتَ وَ مَا نحَنُ بِمَسْبُوقِين* عَلىَ أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَ نُنشِئَكُمْ فىِ مَا لَا تَعْلَمُون ؛(2) ما در ميان شما مرگ را مقدّر ساختيم و هرگز كسى بر ما پيشى نمىگيرد! * تا گروهى را به جاى گروه ديگرى بياوريم و شما را در جهانى كه نمىدانيد آفرينش تازهاى بخشيم!».
آيه ديگر: «نحَّنُ خَلَقْنَاهُمْ وَ شَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِيلا؛ ما آنها را آفريديم و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم، و هر زمان بخواهيم جاى آنان را به گروه ديگرى مىدهيم!».(3)
مراد از امثال در اين آيات همان بدن است و به معناى احوال و اطوار است، يعنى ما بدنهاى آنان را به احوالات و اطوار مختلف در مىآوريم. البته با اطوار عاليه محشور مىشود و نه با آن مادّيت و كثافت كه در دنيا بود و محتاج به دفع فضولات بود و قابليت بقا نداشت.(4)
بنابراين انسان در قيامت و بهشت و جهنم با جسم و روحش خواهد بود، امّا جسمانيتى كه با قوانين آن سازگار باشد و از نعمتهاى آن جا استفاده خواهد كرد.
اما در مورد سوال دوم شما بايد گفت با آنكه در اديان و مذاهب مختلف، در مورد چگونگي معاد مطالب مختلف و گوناگوني آورده شده است، اما اينطور نيست كه معاد و روز قيامت براساس تعابير اديان گوناگون و به همان شكلي كه آنها تصور كرده اند، باشد. بايد ديد كه كداميك از آنها، روش و تعريف درست تر و عقلاني تري از معاد و خصوصيات آن ارايه كرده است. با نگاهي اجمالي به تعاليم اديان مختلف مي توان اين نظر را تاييد كرد كه تعريف اديان ابراهيمي و به خصوص اسلام، يهوديت و مسيحيت از قيامت، معاد، بهشت و دوزخ عقلاني تر و بر شاكله مناسبي استوار است. لذا به نظر ما معاد به طور كل آنگونه كه در اين اديان توضيح داده شده، شكل مي گيرد.
براي مطالعه بيشتر در اين زمينه ر.ك: معاد شناسي، علامه تهراني، نشر حكمت، تهران؛ معاد، استاد مطهري، نشر صدرا، تهران.
پى نوشتها:
1. علامه تهرانى، محمدحسين، معادشناسى، انتشارات حكمت، تهران، 1361ش، ج 6، مجلس 37.
2. واقعه (56) آيه 61.
3. انسان (76) آيه 28.
4. معادشناسى، همان، ج 6، ص 158 تا 166 با تغيير و تصرّف.
موفق باشید.