پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام خسته نباشید من یک دختر مذهبی محجبه ومقید هستم.خیلی نمی شه وارد دانشگاه شدم نماز هام رو قبل ازدانشگاه سر وقت نمی خوندم اما از وقتی اومدم دانشگاه روی نمازاول وقت خیلی حساسم گه گداری نماز شب هم می خونم.تا اونجا که یادمه همیشه توی خونه محرم نامحرم رو خیلی رعایت می کردیم حتی با اقوام نزدیک هم بانامحرم ها صحبت و شوخی نمی کردم.و الان هم توی دانشگاه بدون نگاه کردن به نامحرم راه میرم یا توی جلسه های بسیج بر حسب ضرورت شرکت می کنم که توی دانشگاه مهندسی این خیلی کار سختیه توی بسیج و اینطورکارها هم حضور فعال دارم من روز ثبت نام یکنفر رو دیدم و از ایشون خوشم اومد یعنی نفهمیدم از قیافه بود یا حیا یا مذهبی بودن یا.. این قضیه گذشت تااینکه من ایشون رو دوباره تو دانشگاه دیدم و دوباره همون حس مبهم. من الان خیلی به ایشون فکر نمی کنم اما ازاین می ترسم که این ادامه پیدا کنه من دلم نمی خواد هیچ نوع حسی به یک نفر داشته باشم و برام مثل بقیه افراد فرقی نکنه ایشون هم توی بسیج فعالیت می کنن و مثل خودم مذهبی و مقید و من می ترسم با ایشون برخوردیداشته باشم برا کارهای بسیج و این قضیه رو تشدید کنه(ایشون تمام ملاک های مورد نظر من رو دارن اما به هیچ وجه ابراز علاقه یا اینطور مسائل روصحیح نمیدونم بیشتر ترجیح میدم صورت مسئله پاک شه) از طرفی می ترسم اگه موردی پیش بیادایشونو قیافه یا ویژگیهاشون مقایسه کنم البته اینقدر عاقل هستم امامی ترسم نفسم بهم غلبه کنه گفتم من مطمئنم به دوستی و خیلی چیزهای دیگه نمی کشه اما حتی دلم نمی خواد که به ایشون نگاه هم کنم منو راهنمایی کنید چیکار کنم؟با توجه به این که من ایشون رو دردانشکده کوچیکمون زیادخواهم دید

همان طور كه مي دانيد نگاه تصادفي و اتفاقي به نامحرم از حيطه اختيار ما تا حدودي خارج است، ولي نگاه كش دار و ممتد كاملاً در دايره اراده ما قرار دارد. مهمترين عامل پيشگيري از علائق ناپخته و دردسرساز همانا پرهيز از هرگونه نگاه دامنه دار به نامحرم است. نگاهي كه با كمترين زحمت ما را از بسياري از زحمات آينده رهايي مي بخشد. از سوي ديگر بايد دانست استرس و اضطراب سهم بسزايي در اشتغال ذهني ما دارد. هر چقدر اضطراب ما كمتر باشد اشتغال ذهني ما كمتر است. با اين وصف بايد تا حد امكان از استرس هاي خود بكاهيد و با آرامش بيشتري به فعاليت تحصيلي خود ادامه دهيد. مكانيزم دفاعي خيالبافي (كه رؤياپردازي در مورد شوهر آينده را نيز شامل مي شود) از مكانيزم هاي دفاعي ما در مقابل هجمه ها و حملات اضطرابي است. اگر ما مضطرب باشيم بيشتر غرق در خيالات و اوهام مي گرديم و ناگفته پيداست كه جنس مخالف محتواي جذابي براي اين گونه خيال پردازي ها مي باشد. بايد دانست در بهترين و ايده آل ترين شرايط اين پسر تمام ملاك هاي مورد نظر شما را ندارد و اين امر بسيار غيرمنطقي است كه شما به اتكا امور ظاهري و چند برخورد ساده با ايشان به اين نتيجه رسيده ايد كه ايشان واجد همه ملاك هاي شما مي باشد. البته اين امكان وجود دارد كه شما ملاك هاي ازدواج را بسيار ساده گرفته ايد، به گونه اي كه كار شما با مثبت بودن ظاهر خواستگارتان تمام مي شود.
بسياري از افكار و رفتارهاي شما ستودني است، ولي بايد بدانيد كه شما با يك امر بسيار سرنوشت ساز در حال دست و پنجه نرم كردن هستيد. همان طور كه مي دانيد در ايران مرسوم نيست كه دختر از پسر خواستگاري كند و اگر به هر دليلي اين علاقه به عشق يك طرفه مبدل گردد، شما با ناكامي بزرگي روبرو خواهيد شد. پسران دوست دارند انتخاب كنند نه اين كه انتخاب شوند و هرگونه دلبستگي و وابستگي شما به ايشان بسيار براي شما هزينه بردار خواهد شد. اساساً مردان سالم از زنان عاشق و واله و شيدا گريزانند و دوست ندارند در قفس محبت يك طرفه دختري گرفتار آيند. سعي كنيد در حد امكان از حضور در اماكن و جلسات مختلط پرهيز نماييد و در غير جلسات نيز در حد امكان نگاه خود را از جنس مخالف به طور كامل برچينيد. شايد يكي از حكمت هاي ادامه تحصيل بعد از ازدواج (و نه قبل از آن) همين باشد كه مرد با فراغ بال بهتري به تحصيل بپردازد.
از الان بايد بدانيد گل بي خار خداست و همه آدم ها در كنار نقاط قوت نقاط ضعف بسياري دارند. شوهر آينده شما اگر نسبت به اين پسر كمبودهايي داشته باشد قطعاً نقاط مثبتي دارد كه به نحوي ذهن شما را متعادل مي سازد. با فرض اين كه خواستگار آينده شما يك دهم ويژگي هاي اين پسر را نداشته باشد باز بايد به خود بقبولانيد كه ايشان از شما خواستگاري نكرده است تا بحث قياس بين دو خواستگار پيش بيايد و اين قياس به نوعي قياس مع الفارق است. سعي كنيد به جاي بزرگنمايي و بغرنج سازي اين مسأله به ساده سازي و پيش پا افتاده سازي آن بپردازيد و آن قدر اين مسأله را در ذهنتان پيش پي افتاده نماييد كه حساسيت ذهني شما به كمترين حد برسد. از كاه كوه نسازيد و بدانيد اين علائق يك طرفه بسيار ساده تر و عادي تر از آن هستند كه بخشي از فضاي ذهني شما را بي دليل اشغال نمايند.
موفق باشید.