با سلام
سریعا سراغ اصل مطلب می روم :
ما یک خانه ی چهار طبقه داریم با 3 مستاجر
1.در خانه ی ما بعد از ساخت افرادی آمدند و گویا با کنتورمان کاری کردند که مقدار کمتری نسبت به مقدار واقعی نشان دهد بعد از مدتی مامورین آب و فاضلاب متوحه شدند و کنتور را عوضکردند اما دوباره از خانه به افرادی زنگ زده شد و آنها کنتوری همانند آنی که کمتر نشان می دهد نصب کردند در واقع لو دادن این مطلب تاثیری ندارد و دوباره آن را عوض می کنند . می خواستم بدانم حکم این آب برای ما و مستاجرین ما چیست ؟("وضو"غسل"

2.در بام خانه ما اتاقکی ساخته شده که برق آن متصل از برق راه پله (که مشترک است) تامین می شود برخی مواقع ما در آنجا درس می خوانیم و بخاری و برق هم روشن است آیا مشکلی دارد ؟

3.در خانه ی ما پمپی وجود دارد که برای بالا بردن فشار آب وقتی طبقات بالاتر لازم دارند( مثلا وقتی می خواهند حمام بروند )روشن می شود و برق آن از برق مشترک تامین می شود اولا خود پمپ مشکل دارد یا خیر وثانیا تامین برق آن از برق مشترک در حالی که طبقه ی اول از آن استفاده ای نمی کند چه حکمی دارد؟

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
1- در صورتی که یقین دارید کنتور دستکاری شده است. باید به اداره آب خبر دهید و مصرف واقعی آب را پرداخت کنید و وضو و غسل با آب کنتور دستکاری شده حکم وضو با آب غصبی را دارد و باطل است و چنانچه شما صاحب خانه هستید باید اجازه ندهید که دیگران کنتور را دستکاری کنند.(1)
2- باید هزینه برق را به مقداری که مصرف می کنید پرداخت کنید. و چنانچه کسانی که در برق شریک اند اجازه استفاده از بخاری برقی را ندهند استفاده از بخاری برقی جایز نیست و نسبت به مقداری که مصرف برق به واسطه بخاری برقی افزایش پیدا می کند ضامن هستید.
3- نصب و استفاده از پمپ فشار بدون اجازه اداره آب، جايز نيست، و وضو و غسل با آبى كه به وسيلۀ پمپ به دست مى‌آيد، محل اشكال است ( یعنی به احتیاط واجب باطل است).
نسبت به مصرف برق آن نیز کسانی که از آب پمب استفاده می کنند پرداخت کند و طبقه پائین اگر از پمپ آب استفاده نمی کند ضامن مصرف برق آن نمی باشد.
پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 381 ( نظر رهبری دراین مسأله مطابق با فتوای امام خمینی می باشد). و سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفتر آیت الله خامنه ای.
2. آیت الله خامنه ای، اجوبه الإستفتائات، سؤال 109و سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفتر آیت الله خامنه ای.