با سلام واحترام ، توجه به اشتراكهاي اهل كتاب در قران نيز براي اتحاد و جلوگيري از فتنه توسط كافران، مطرح شده است.در ترجمه بعضي كتب از زيارت عاشورا در قسمتي كه گروهي را لعن ميكند نوشته شده منظور ابوبكر عمر و عثمان است. همين باعث رخنه بين مسلمانان (شيعه و سني ) شده است ؟؟ جدايي از اينكه من شيعه ميدانم خيلي از مسايل از همين افراد سرچشمه گرفته ولي چون اصل مهمتري پيش مي ايد به ارزشهاي اهل سنت احترام ميگذارم . پس يا اين ترجمه اشتباه است يا اينكه سنديت زيارت عاشورا مورد سوال قرار ميگيرد. لطفا راهنمايي فرماييد

در بعضی از کتب معتبر که این زیارت را نقل کرده اند، این فصل بدین صورت نیست، مثلا در کامل الزیاره ابن قولویه این فصل به این عبارت آمده:
اللهم خص انت اول ظالم ظلم آل نبیک باللعن ثم العن اعداء آل محمد من الاولین و الآخرین اللهم العن یزید و...(1)
سید ابن طاووس هم بعد از ذکر این زیارت می نویسد : در مصباح الکبیر دو فصل آخر که صد بار تکرار می شوند، وجود ندارد.(2)
در تاریخ آمده که وقتی دشمنان شیخ طوسی سعایت او را نزد خلیفه عباسی کردند و خلیفه منظور از این افراد را که در زیارت نقل شده در مصباح آمده، از شیخ پرسید، جواب داد: اولی هابیل است که قابیل را به ناحق کشت .
دوم قیدار پی کننده شتر صالح است .
سوم قاتل یحیی بن زکریا است .
چهارم ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است .
افراد نامبرده هم قاتلان امام حسین هستند.(3)
گر چه توجیه شیخ خوب است ،ولی اگر این عبارت از معصوم علیه السلام صادر شده باشد، منظورش را به ابهام فرموده است و کسی نمی تواند به یقین بگوید منظور معصوم چه کسانی هستند .
بنا بر این بدون این که به یقین حکم کنیم منظور از این سه نفر چه کسانی هستند ، می گوییم آنان کسانی هستند که به پیامبر و اهل بیت که حرمت آنان واجب بوده ، ظلم آگاهانه روا داشته اند . به خاطر ظلم آگاهانه به پیامبر و اهل بیت ، مستحق لعن و نفرین می باشند . هیچ فرد سنی نیست که مخالف لعن دشمنان پیامبر و اهل بیت که به حکم قرآن دوست داشتن و حفظ حرمت شان واجب است (4) ، باشد . چنین لعنی به صورت اجمالی و به جهت دشمنی لعن شدگان با پیامبر و اهل بیت ، مخالف وحدت نیست.
مخالف وحدت آن است که خلفای بعد از پیامبر را با ذکر نام دشمن اهل بیت بشمریم . در مقابل چشم اهل سنت که آنان را یاران با وفای پیامبر می دانند ، لعن کنیم . چنین کاری به هیچ وجه صحیح نیست. در هیچ آیه و روایت و دعایی وارد نشده است.
ما و اهل سنت دشمنان اهل بیت پیامبر را مسلمان نمی دانیم اما در مورد مصداق ها با هم اختلاف داریم . باید در اختلاف ، اصول برادری رعایت شود. از اهانت و لعن و نفرین به اشخاصی که از نظر برادران اهل سنت محترم می باشند ، خودداری ورزیم.
پی نوشت ها:
1.ابن قولویه ، کامل الزیارات ، قم ، انتشارات اسلامی ، 1417 ق ، ج332.
2.ابن مشهدی ، مزار ، ص485 پاورقی.
3. شیخ طوسی ، استبصار ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه ، 1363 ش ، ج1 ، ص16 (مقدمه در ترجمه و زندگی نامه شیخ).
4. شوری (42) آیه 23.