با سلام
مي خواستم بدانم آيا در ازدواج توجه به اينكه در طالع بيني ماهها گفته شده مثلا افراد متولد خرداد و فروردين براي هم مناسب نيستند درست است و نظر دين و شرع در ارتباط با اينگونه مسائل چيست ؟

طالع‏بینی که با نگاه کردن در ساعت، روز، ماه و سال به دنیا آمدن یک شخص و نگاه کردن به اوضاع ستارگان در آن وقت ،حکم به آینده آن شخص می‏شود ، نوعی نجوم احکامی است. در استعمال عامه به آینده بینی به وسیله فال و رمل و مانند این ها طالع‏بینی گفته می‏شود.
بسیاری از فقها اصل پیش‏بینی حوادث آینده به وسیله نجوم را در صورتی که با اعتقاد به حتمی بودن آن و تأثیرش در حوادث به صورت مستقل همراه نباشد ، بدون اشکال دانسته‏اند. به این معنی که شخص با اعتقاد به خداوند و مؤثر حقیقی بودن او قائل به این‏گونه تأثیرات باشد . مشیت خداوند را در آن مؤثر بداند. به صورت جزمی و حتمی نسبت به آینده پیش‏بینی نکند. گرچه در همین فرض هم جمعی از فقها چنین کاری را جایز ندانسته‏اند. (1)
«حكم به حرمت تنجيم و طالع بيني بدين معنا كه اعتقاد و حكم به ارتباط نفع و ضرر خير و شر و ديگر مسايل مربوط به سرنوشت زندگي انسان ها به وضع و موقعيت و حركات ستارگان، در اسلام قطعاً ممنوع بوده و منابع و مآخذي كه به اين ممنوعيت دلالت دارند، از نظر كميت و كيفيت بيش از آن است كه اندك ترديدي در آن ها وجود داشته باشد».(2)
این گونه طالع بینی ها اعتبار شرعی و علمی ندارد ، بلکه بر اساس حدس و گمان است، اگر چه گاهی در برخی موارد مطابقت با واقع داشته باشد. برای رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا می توان از عوارض آن به دور بود.
همچنين آنچه كه تحت عنوان طالع بيني در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ مي رسد، حتي با طالع بيني مصطلح كه با مطالعه نجومي به دست مي آيد، بيگانه است . هيچ پايه و اساس علمي و ديني و عقلي ندارد. به اين گونه طالع بيني ها به هيچ عنوان نبايد اعتنا كرد. اهتمام داشتن به آن ها نوعي بدعت به حساب مي آيد و بدعت هم جايز نيست.
نقل است كه حضرت علی عليه السّلام قصد حركت به سوى خوارج را نمود. يكى از أصحاب عرض كرد: اگر اين ساعت حركت كنى، مى‏ترسم كه به مراد خود نرسيده و پيروز نگردى، و من اين سخن را از علم نجوم دريافته‏ام.
حضرت فرمود: گمان مى‏كنى تو از آن ساعتى كه اگر كسى در آن حركت كند، با ناراحتى روبرو نخواهد شد آگاهى؟ و مى‏توانى از آن ساعتى كه هر كس در آن به راه افتد، زيان مى‏يابد، او را با خبر كنى؟كسى كه در اين گفتار تو را تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده ، از استعانت به خدا در رسيدن به هدف هاى محبوب و مصونيت از آنچه ناپسند است ،بى‏نياز شده است.گويا مى‏خواهى به جاى خداوند، تو را ستايش كنند، چون به زعم خود، مردم را به ساعتى كه در آن به مقصود مى‏رسند و از زيان بر كنار مى‏مانند، هدايت كرده‏اى! اى مردم، از فراگرفتن علم نجوم بر حذر باشيد، جز به آن مقدار كه در درياها و خشكي ها شما را هدايت كند. چه اينكه نجوم به سوى كهانت دعوت مى‏كند، منجّم همچون كاهن است. كاهن چون ساحر. جادوگر همانند كافران و كافر در آتش است. اكنون از سخن اين منجّم نترسيد، و به نام خدا به سوى مقصد حركت كنيد.
پس حركت كرده و پيروز گرديد.(3)
قل لا يعلم من في السموات و الارض الغيب الا الله ؛بگو هر كه در آسمان ها و زمين است، غير از خداوند امور غيبي را نمي دانند.(4)
براي مطالعه بيش تر:
1- سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج3، ص 1435 نشر انتشارات اسماعيليان، قم، 1369ش.
2- سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج2، ص 81 ،نشر صبا، بي تا.
3- علي محمدي، شرح مكاسب، ج1، ص 538،‌انتشارات دارالفكر، قم، 1375ش.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحرير الوسيله، نشر مؤسسة الاسلامي، 1404ق ، ج1، ص 458.
2. محمد تقي جعفري،‌شرح نهج البلاغه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي ، 1361 هـ.ش ، ج11، ص 236.
3. محمدباقر كمره اي، آسمان و جهان ،(ترجمه السماء و العالم كتاب بحار الانوار ) ،‌ تهران، اسلاميه، 1351هـ.ش ،‌ ج 2 ، ص188.
4. نمل(27) ،‌ آيه 65.