با سلام
مي خواستم بدانم آيا در ازدواج توجه به اينكه در طالع بيني ماهها گفته شده مثلا افراد متولد خرداد و فروردين براي هم مناسب نيستند درست است و نظر دين و شرع در ارتباط با اينگونه مسائل چيست ؟
طالعبینی که با نگاه کردن در ساعت، روز، ماه و سال به دنیا آمدن یک شخص و نگاه کردن به اوضاع ستارگان در آن وقت ،حکم به آینده آن شخص میشود ، نوعی نجوم احکامی است. در استعمال عامه به آینده بینی به وسیله فال و رمل و مانند این ها طالعبینی گفته میشود.
بسیاری از فقها اصل پیشبینی حوادث آینده به وسیله نجوم را در صورتی که با اعتقاد به حتمی بودن آن و تأثیرش در حوادث به صورت مستقل همراه نباشد ، بدون اشکال دانستهاند. به این معنی که شخص با اعتقاد به خداوند و مؤثر حقیقی بودن او قائل به اینگونه تأثیرات باشد . مشیت خداوند را در آن مؤثر بداند. به صورت جزمی و حتمی نسبت به آینده پیشبینی نکند. گرچه در همین فرض هم جمعی از فقها چنین کاری را جایز ندانستهاند. (1)
«حكم به حرمت تنجيم و طالع بيني بدين معنا كه اعتقاد و حكم به ارتباط نفع و ضرر خير و شر و ديگر مسايل مربوط به سرنوشت زندگي انسان ها به وضع و موقعيت و حركات ستارگان، در اسلام قطعاً ممنوع بوده و منابع و مآخذي كه به اين ممنوعيت دلالت دارند، از نظر كميت و كيفيت بيش از آن است كه اندك ترديدي در آن ها وجود داشته باشد».(2)
این گونه طالع بینی ها اعتبار شرعی و علمی ندارد ، بلکه بر اساس حدس و گمان است، اگر چه گاهی در برخی موارد مطابقت با واقع داشته باشد. برای رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا می توان از عوارض آن به دور بود.
همچنين آنچه كه تحت عنوان طالع بيني در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ مي رسد، حتي با طالع بيني مصطلح كه با مطالعه نجومي به دست مي آيد، بيگانه است . هيچ پايه و اساس علمي و ديني و عقلي ندارد. به اين گونه طالع بيني ها به هيچ عنوان نبايد اعتنا كرد. اهتمام داشتن به آن ها نوعي بدعت به حساب مي آيد و بدعت هم جايز نيست.
نقل است كه حضرت علی عليه السّلام قصد حركت به سوى خوارج را نمود. يكى از أصحاب عرض كرد: اگر اين ساعت حركت كنى، مىترسم كه به مراد خود نرسيده و پيروز نگردى، و من اين سخن را از علم نجوم دريافتهام.
حضرت فرمود: گمان مىكنى تو از آن ساعتى كه اگر كسى در آن حركت كند، با ناراحتى روبرو نخواهد شد آگاهى؟ و مىتوانى از آن ساعتى كه هر كس در آن به راه افتد، زيان مىيابد، او را با خبر كنى؟كسى كه در اين گفتار تو را تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده ، از استعانت به خدا در رسيدن به هدف هاى محبوب و مصونيت از آنچه ناپسند است ،بىنياز شده است.گويا مىخواهى به جاى خداوند، تو را ستايش كنند، چون به زعم خود، مردم را به ساعتى كه در آن به مقصود مىرسند و از زيان بر كنار مىمانند، هدايت كردهاى! اى مردم، از فراگرفتن علم نجوم بر حذر باشيد، جز به آن مقدار كه در درياها و خشكي ها شما را هدايت كند. چه اينكه نجوم به سوى كهانت دعوت مىكند، منجّم همچون كاهن است. كاهن چون ساحر. جادوگر همانند كافران و كافر در آتش است. اكنون از سخن اين منجّم نترسيد، و به نام خدا به سوى مقصد حركت كنيد.
پس حركت كرده و پيروز گرديد.(3)
قل لا يعلم من في السموات و الارض الغيب الا الله ؛بگو هر كه در آسمان ها و زمين است، غير از خداوند امور غيبي را نمي دانند.(4)
براي مطالعه بيش تر:
1- سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج3، ص 1435 نشر انتشارات اسماعيليان، قم، 1369ش.
2- سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج2، ص 81 ،نشر صبا، بي تا.
3- علي محمدي، شرح مكاسب، ج1، ص 538،انتشارات دارالفكر، قم، 1375ش.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحرير الوسيله، نشر مؤسسة الاسلامي، 1404ق ، ج1، ص 458.
2. محمد تقي جعفري،شرح نهج البلاغه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي ، 1361 هـ.ش ، ج11، ص 236.
3. محمدباقر كمره اي، آسمان و جهان ،(ترجمه السماء و العالم كتاب بحار الانوار ) ، تهران، اسلاميه، 1351هـ.ش ، ج 2 ، ص188.
4. نمل(27) ، آيه 65.