باسلام وخسته نباشید خدمت همه سمت خدائیها خصوصا دست اندرکاران محترم برنامه جوانی هستم 25ساله لیسانسم راگرفته ام واکنون به عنوان سربازمعلم درحال خدمت هستم وماهانه حدود100000تومان حقوق دریافت میکنم وکمتراز سه ماه ازسربازی ام مانده است وبعدازسربازی بیکار میشوم واکنون قصد ازدواج دارم وازانجایی که بدرم کشاورز است وهیچ کمکی نمی تواند بکند وچون تابه حالا درس میخواندم وهیچ بس اندازی ندارم والان برای ازدواجم حداقل به سه الی چهار میلیون نیاز دارم واگر الان صبر کنم وبه تحصیلم ادامه بدهم وفوق لیسانم را بگیرم احتمال استخدام شدنم زیاد است واز یک طرف چون دختر مورد علاقه ام را بیدا کرده ام واستخاره گرفته ام وخوب درامده الان وسط دو راهی مانده ام چیکار بکنم لطفا سوالم را در برنامه ازاستاد محترم اقای ماندگاری ببرسید لطفا سوال راحتما در برنامه مطرح کنید با تشکر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان بااین مركز.
هر چند سايتي که با آن ارتباط برقرار کرده‌ايد ،سايت برنامه سمت خدا نيست، ولي تلاش مي کنيم راهنمايي‌هاي در مورد مساله مذکور داشته باشيم.
در مساله مورد نظر شما سه گزينه وجود دارد:
گزينه اول اينکه هم ازدواج کنيد و هم ادامه تحصيل دهيد ،
گزينه دوم با تهيه وام, قرض و... ازدواج کنيد و از ادامه تحصيل منصرف شويد .
گزينه سوم اينکه تحصيل را ادامه داده و ازدواج را تا زمان اتمام تحصيل و پيدا کردن کار مناسب به تاخير بياندازيد.
حال بايد ديد با توجه به شرايطي که شما دارد کدام گزينه بهتر است.
بررسي گزينه اول
گزينه اول بهتر از گزينه هاي ديگر است. يعني اينکه هم ازدواج کنيد و هم به تحصيل خود ادامه دهيد.
البته اين گزينه نيز مي تواند چند صورت داشته باشد:
الف - اينکه ازدواج را محور قرار داده و درس را به صورت پاره وقت, غيرحضوري و يا با يک سال تاخير ادامه دهيد.
ب- اينکه تحصيل را محور قرار داده و تا تمام شدن درس به صورت نامزد و در عقد باقي بمانيد.
ج- همزمان هم ازدواج کرده و زندگي مشترک را شروع کنيد و هم به تحصيل خود ادامه دهيد.
البته براي اينکه بتوانيد هزينه زندگي را تامين کنيد، ناچاريد تا تمام شدن تحصيل يک کار پاره وقت نيز پيدا کنيد و در آمدي براي خود کسب نماييد.
توصيه مي‌کنيم با توجه به شرايطي که داريد ،سود و زيان هر کدام از صورت هاي فوق را بررسي کرده و گزينه اي را که بيش ترين سود و کم ترين ضرر را دارد، انتخاب کنيد.
بررسي گزينه دوم و سوم
حال اگر شرايط شما به گونه اي است که به هيچ يک از صورت هاي فوق نمي توانيد هر دو را با هم جمع کنيد و ناچاريد از بين ازدواج و ادامه تحصيل فقط يکي را انتخاب کنيد، پيشنهاد مي‌کنيم براي حل تعارض بين ازدواج و ادامه تحصيل، از شيوه تحليل سود و زيان استفاده کنيد.
با توجه به اين که دقيقا با روحيات و شرايط زندگي شما آشنا نيستيم، به صورت جزئي گزينه خاصي را انتخاب نمي‌کنيم؛ بلکه راه درست انتخاب کردن را به شما نشان مي دهيم تا خودتان گزينه بهتر را انتخاب کنيد.
تکنيک تحليل سود و زيان را به شکل‌هاي گوناگون مي‌توان انجام داد. اما روشي که ما در اين جا پيشنهاد مي‌کنيم:
ابتدا دو جدول به صورت زير ترسيم کنيد؛ در جدول اول سودها و منافع هر دو گزينه‌ را ( بر اساس اهميتي که در زندگي شما دارد) بنويسيد و امتياز‌ دهي کنيد؛ سپس در پايان امتيازات هر گزينه را جداگانه جمع نموده و با يکديگر مقايسه نماييد. در جدول دوم زيان‌هاي هر يک از گزينه‌ها را بنويسيد. سپس مثل جدول قبلي براي هر مورد از موارد ذکر شده در جدول (از 0-100 يا 0 - 20 ) امتيازدهي کرده و امتيازات هر کدام را جداگانه جمع نموده و با يکديگر مقايسه نماييد.
در نهايت هر کدام از گزينه‌ها که امتياز بيش تري در منافع و امتياز کم تري در زيان ها داشته باشد، گزينه مناسب تري مي‌باشد.
(جهت روشن شدن مطلب) به طور نمونه و فرضي، در جدول زير چند مورد از منافع را به طور فرضي نوشته و امتياز دهي مي‌کنيم. ( البته شما به حسب تعداد منافع و ضررها مي‌توانيد رديف‌هاي جدول را بيش تر کنيد)

امتيازات منافع ازدواج با دختر مورد نظر امتيازات منافع ادامه تحصيل و به تاخيرانداختن ازدواج
60 زندگي با همسر مورد نظر 60 به دست آوردن مدرک و وجهه اجتماعي بهتر
80 ارضاي نيازهاي جنسي و کاهش احتمال گناه 70 به دست آوردن شغل مناسب

و ... و...

............. جمع امتيازات جمع امتيازات

امتيازات زيان‌هاي ازدواج بدون ادامه تحصيل امتيازات زيان‌هاي ادامه تحصيل و به تاخير انداختن ازدواج
60 بيکاري و مشقت در يافتن شغل مناسب 70مثلا احتمال فشار جنسي و افتادن به گناه
50 فشار مالي حسرت و افسردگي بخاطر از دست دادن همسر مناسب

............. جمع امتيازات جمع امتيازات
چند نکته مهم
1- مطمئنا براي زندگي خود هدف يا اهداف اخلاقي ، مادي و غيره داريد؛ از اين رو هنگام پر کردن جدول و امتيازدهي، حتما اهداف‌تان را نيز در نظر گرفته و بر اساس اينکه چقدر شما را به اهداف تان نزديک يا دور مي‌کند، امتياز دهيد.
2- در مورد هر دو گزینه تحقيق جدي کنيد ،مخصوصا در مورد روحيات دختر و ميزان تحمل و ايستادگي او در برابر مشکلات تحقيق جدي بکنيد.
همچنين در مورد تحصيل، با چند نفر از افرادي که در رشته مورد نظر شما فارغ التحصيل شدند ،مشورت کنيد . ببينيد آيا تصوري که نسبت به پايان تحصيل داريد، درست است؟ در ضمن با کساني که بدون ادامه تحصيل ازدواج کردند ، گفتگو کرده و در مورد مشکلات احتمالي اطلاعات لازم را به دست آوريد. خلاصه اينکه بعد از تحقيق در اين امور و امتيازدهي منافع و زيان هاي کشف شده مي‌توانيد گزينه مناسب تر را انتخاب کنيد.