سلام
فرق نماز بين سني و شيعه كدام است. جرا سني ها ركعت هاي نماز بيشتر دارند و شيعه ها كمتر وذا سني ها فرض و سنت ادا ميسازند اما شيعه ها صرف فرض را بجا مي ارند فرق در كجا است.
هارون
نروز
در اصل تعداد نماز های واجب بین شیعه و سنی اختلاف نیست، بلکه در جزئیات مسائل و چگونگی انجام نماز و به جا آوردن اذکار نماز اختلاف در موارد چند وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:
1- قرائت سوره فاتحه در دو رکعت اول نمازهای یومیه:
از نظر شیعه واجب است در دو رکعت اول نماز های یومیه سوره فاتحه خوانده شود . اگر سوره دیگری از قرآن به جای آن خوانده شود، صحیح نیست و نماز باطل است. در دو رکعت سوم و چهارم، نماز گزار می تواند تسبیحات اربعه بخواند و می تواند به جای آن سوره حمد یعنی فاتحه را بخواند.
اما از نظر اهل سنت: بنابر مذهب حنفی ، خواندن سوره فاتحه در دو رکعت اول نماز به طور معین لازم نیست، بلکه اگر سوره دیگری به جای فاتحه خوانده شود ،نماز صحیح است
اما نظر شافعی و مالکی و حنبلی آن است که خواندن سوره فاتحه در تمام رکعت های نماز واجب است، بدون فرق بین دو رکعت اول یا رکعت های سوم وچهارم نماز . هم چنین فرق بین نماز واجب و مستحب نمی باشد. در تمام نماز ها و در تمام رکعت ها خواندن حمد به نظر این سه مذهب واجب است.
2- خواندن سوره بعد از فاتحه:
از نظر شیعه خواندن سوره در رکعت اول و دوم نماز بعد از خواندن سوره حمد (فاتحه) واجب است و باید یک سوره کامل خوانده شود
از نظر اهل سنت:
به نظر حنبلی دردو رکعت اول نماز فقط خواندن یک سوره کفایت می کند ،هر سوره که باشد، بلکه هر مقداری که ازآیات قران خوانده شود، کفایت می کند؛ اگر کسی حمد را هم بخواند، خواندن سوره بعد از حمد واجب نیست.
اما به نظر سه مذهب دیگر، خواندن یک سوره در دو رکعت اول نماز بعد از خواندن سوره فاتحه، مستحب است، نه واجب .
3- خواندن بسم الله در اول هر سوره
از نظر شیعه بسم الله الرحمن الرحیم، درهر سوره جزء همان سوره است و خواندن سوره های قرآن بدون بسم الله در نماز سبب بطلان نماز است و ترک آن در نماز جایز نیست.
اما از نظر اهل سنت:
از نظر مذهب حنفی، حنبلی و مالکی: بسم الله در هر سوره ، جزء سوره نمی باشد . خواندن بسم الله در اول سوره در نماز واجب نیست و ترک آن جایز است.
اما از نظر شافعی بسم الله جزء هر سوره است و ترک آن در نماز جایز نیست.
4- جهر و اخفات در نماز:
از نظر شیعه واجب است قرائت حمد و سوره در نماز صبح و مغرب و عشا بلند خوانده شود . در نماز ظهر و عصر واجب است آهسته خوانده شود.
اما از نظر اهل سنت:
به نظر حنفی: جهر و اخفات در نماز واجب نیست، بلکه مستحب هم نیست و نماز گزار مخیر است که قرائت را بلند بخواند یا آهسته.
اما شافعی مطابق با مذهب شیعه در مسئله جهر و اخفات فتوا دارد.
از نظر مالکی و حنبلی، جهر در نماز صبح و مغرب و عشا مستحب است.
5- تکتف: دست گذاشتن روی هم در نماز
از نظر شیعه گذاشتن دست روی هم در نماز باطل است.
اما از نظر مذاهب اهل سنت:
از نظر هر چهار مذهب، دست روی هم گذاشتن در نماز مستحب است ،نه واجب . از نظر مذهب مالکیه ، تکتف جایز است و مستحب هم نیست لکن ازاد گذاشتن دستان در نماز واجب مستحب است.
6- گفتن آمین درنماز:
از نظر شیعه گفتن آمین در نماز حرام است و نماز باطل است.
اما از نظر چهار مذهب اهل سنت مستحب است.
7- خواندن قنوت:
به نظر شیعه در تمام نماز های یومیه خواندن قنوت مستحب است.
اما به نظر مذاهب اهل سنت:
به نظر حنفی ها و حنابله: در غیر نماز وتر در نمازهای دیگر قنوت ندارد.
به نظر شافعی و مالکی: خواندن قنوت فقط در نماز صبح مستحب است. (1)
هم چنین در موارد دیگر نماز در ذکر های رکوع و موارد دیگر نیز اختلافات بین شیعه و سنی وجود دارد . ذکر تمام موارد آنها بحث فقهی جدا گانه لازم دارد .می توانید جستجو کنید.
همان طور که در جزئیات بعضی از مسائل بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد، بین مذاهب چهار گانه اهل سنت نیز اختلاف است . بین نظر مراجع شیعه نیز اختلاف در فتوی وجود دارد . این نوع اختلافات براساس اختلاف در مبنای استنباط حکم می باشد
نسبت به نماز هاي مستحبي و نوافل شيعه نيز مانند اهل سنت به آنهامعتقد است اما در برخي مسايل مانند جماعت خواندن نماز مسحبي اختلاف داشته و شيعه بر اين باور است كه نماز هاي مستحبي را بايد فرادا خواند.وشيعيان بر نماز هاي مستحبي اهتمام دارند
از نظر شيعه به جز نمازهاى واجب روزانه(17 رکعت)،نمازهاى دیگرى هموجود دارد که انجام آنها مستحب است و بسیار ثواب دارد و چون ایننمازها،اضافه بر نماز واجب است،به آنها نافله و نوافل گفته مىشود(نفل،به معناى زاید و افزون است).
پی نوشت:
1. محمد جواد مغینیه، الفقه علی المذاهب الخمسه، ص108-111،1402 قمری.