پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام مدت 6 ماهه که جراحی کردم و محل عمل جراحی خیلی بد شکل شده جراحی مربوط به عمل روده هام بوده مدتی است که بخاطر این مساله هیچ رابطه ایی با همسرم نمیتونم داشته باشم البته همسرم مشکلی با این قضیه نداره ولی خودم دوست ندارم لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم ؟

کم شدن میل جنسی در هر سنی و به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد، مثلا ممکن است به دلیل شرایط فیزیکی مانند بیماری، مصرف دارو،یائسگی یا حتی استرس باشد. و این تغییرات برای کاهش میل به رابطه زناشویی نرمال و طبیعی است.
بر اساس مطالبی که در نامه خود بیان کردید به نظر می رسد که مسئله شما بیشترجنبه روانی داشته باشد تا جسمی.
برای روشن شدن مطلب باید بگوییم که بعد از عمل جراحی بخاطر مصرف بعضی از داروها یا درد ناشی از عمل جراحی روده (خصوصا بخاطر نزدیک بودن روده به رحم) کاهش تمایل جنسی تا حدی طبیعی به نظر می رسد. ولی طولانی شدن این عدم تمایل به جنبه روانی شما بر می گردد. در واقع شما تصویری منفی از بدنتان در ذهن ثبت کرده اید که باید آن را تصحیح کنید.
تصویر بدنی، تصویر ذهنی یا همان تصوری است که یک فرد در مورد بدن خود دارد و بر اساس آن خود را زیبا و مناسب می بیند یا از ظاهر خود ناراضی است. بین واقعیت جسمانی و ظاهری افراد و این تصویر بدنی اغلب فاصله وجود دارد به این معنی که تصویر بدنی گاهی بسیار زیبا تر از تصویر واقعی است.تصویر بدنی یکی از مهمترین اشتغالات ذهنی افراد است که بر بسیاری از اختلالات روانشناختی تاثیر می گذارد و بر ابعاد مهم زندگی فرد نفوذ می کند. عملکرد جنسی یکی از مواردی است که شدیدا تحت تاثیر این تصویر بدنی قرار دارد. بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته تصویری که فرد از خود دارد می تواند باعث افزایش عملکرد جنسی یا کاهش عملکرد جنسی و نارضایتی وی از رابطه جنسی شود و این رابطه در زنان بسیار قوی تر از مردان است. و زنان نگرانی بیشتری در مورد تصویر بدنی خود دارند. علت آن هم پیچیدگی خاص فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و زیست شناختی انسان است. یافته های یک تحقیق دانشگاهی صورت گرفته نشان داده است زنانی که تصویر بدنی مثبت تری از خود دارند به همان نسبت رضایت زناشویی بیشتری در زمینه رابطه جنسی با همسران خود گزارش کرده اند.
بنابر این می توان با اصلاح تصویر بدنی در افراد بر میزان رضایت جنسی و در نهایت بر میزان رضایت زناشویی این دسته از افراد افزود و پایه های ازدواج را مستحکم کرد. برای حل این مسئله نکاتی را بیان می کنیم:
1. تصور و ذهنیتان را در مورد خود مخصوصا اندامتان بهبود دهید. زیرا سلامت شما بر هر چیزی ترجیح دارد. شما برای بازیابی سلامتتان این عمل را انجام داده اید.
2. جامع‌نگر باشيد بسياري از ما با وسواس درباره اجزاي مختلف بدنمان به صورت مجزا قضاوت مي‌کنيم؛ دماغ من بزرگ است، گردنم کوتاه است و از اين دست جملات که با آن ها خود را مورد عتاب قرار مي‌دهيم. سعي کنيد درباره اندامتان به‌صورت کلي و در کنار هم قضاوت کنيد و از ‌هارموني آن ها لذت ببريد.
3. روياپردازي نکنيد
o اينکه چه صفات مردانه يا زنانه‌اي مورد استقبال ديگران است و باعث جذبشان مي‌شود، اهميتي ندارد، مهم شماييد با ترکيبي که براي‌تان مقدر شده. با اندامتان و کاستي‌‌هايش کنار بياييد. مغرور باشيد و به خاطر ظاهرتان احساس کمبود نکنيد.
4. با بدن خودتان حرف بزنيد
o هر فعاليتي که در طول روز انجام مي‌دهيم غير‌مستقيم با بدنمان صحبت مي‌کنيم. البته اين کافي نيست؛ گاهي لازم است با او خلوت کرده و ضمن اينکه در کمال انصاف نقدش مي‌کنيم با جملاتي محبت‌‌آميز او را مورد حمايت قرار دهيم. شايد در نگاه اول براي‌تان خنده‌دار باشد اما چاره‌اي نداريد چراکه فقط شما را دارد! بدن شما بهترين و نزديک‌ترين دوستتان است؛ همان‌طور که با دوستتان صحبت مي‌کنيد با بدنتان هم صميمي شويد. او هم گه ‌گاهي با شما صحبت مي‌کند؛ وقتي تشنه مي‌شويد يا سردتان مي‌شود او از شما کمک مي‌خواهد. بي‌ترديد تمامي نيازهاي بدن در چنين مواردي خلاصه نمي‌شود. خوب گوش کنيد، او نيازهاي ديگري هم دارد؛ چيزي مثل دوست داشتن.
5. از بدنتان قدرداني کنيد.
6. به خودتان برسيد.
7.برای اینکه رابطه زناشویی را به حالت نرمال و طبیعی برگردانید باید رابطه خود با همسرتان را خارج از محیط اتاق خواب بهبود بخشید.
8 . لحظات خوبی که باهم سپری کرده اید (خاطرات جنسی لذت بخش گذشته) را به یاد آورید و مرور کنید.
9. همدیگر را درک کنید، به یک دیگر محبت کنید، رابطه زناشویی را به دیگری تحمیل نکنید.
10. شرایط را برای ایجاد یک رابطه زناشویی خوب فراهم کنید مثلا، نور اتاق را کم کنید و شمع روشن کنید. از با هم بودن لذت ببرید. بعد از چند هفته، متوجه می شوید که چقدر از با هم بودن لذت می برید.
11. کارهایی انجام دهد تا حس شور و هیجان برای رابطه با همسرتان برقرار شود. به ظاهر و اندامتان بیشتر رسیدگی کند، ورزش کنید فعالیت های مورد علاقه اش را انجام دهید.
12. ورزش کنید و به تفریحات سالم بپردازید. نتیجه یک تحقیق، نشان داده‌ است که 80 درصد مردان و 60 درصد زنانی که دست‌کم هفته‌ای 2 تا 3 بار در یک برنامه ورزشی شرکت می‌کنند، میل جنسی‌شان بیشتر از حد میانگین است.
13. برای رابطه زناشویی تان زمان بندی کنید.