سلام
منظور از حیوانات ناخن دار که در سوره مائده بر قوم یهود حرام ذکر شده چه حیواناتی هستند؟
متشکرم

پرسشگر گرامي، با سلام و سپاس از ارتباط­تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
« وَ عَلَى الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوايا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ‏ ؛(1)
بر يهوديان، هر حيوان ناخن‏دار (حيواناتى كه سم يكپارچه دارند) را حرام كرديم؛ از گاو و گوسفند، پيه و چربي شان را بر آنان تحريم نموديم؛ مگر چربى‏هائى كه بر پشت آن ها قرار دارد، يا در دو طرف پهلوها، و يا آن ها كه با استخوان آميخته است؛ اين را به خاطر ستمى كه مى‏كردند ،به آن ها كيفر داديم؛ و ما راست مى‏گوئيم.
این آیه شریفه در سوره انعام است، نه مائده.
« ظُفُر » (بر وزن شتر) در اصل، به معنى «ناخن» مى‏باشد، ولى به سمّ حيوان‏هاى سم‏دار (آن ها كه همچون اسب، سم‏هائى دارند كه شكاف ندارد، نه مانند گوسفند و گاو كه داراى سم شكافته مى‏باشند) نيز اطلاق شده؛ زيرا سم‏هاى آن ها شبيه ناخن است، نيز به پاى شتر كه نوك پاى او يكپارچه است و شكافى ندارد گفته‏اند.
، از آيه فوق استفاده مى‏شود: تمام حيواناتى كه «سم چاك» نيستند، اعم از چهارپايان يا پرندگان، بر يهود تحريم شده بود.(2)
تحريم براي مجازات آن ها بود .
پی نوشت ها :
1.انعام (6)آیه 146.
2. آیت الله مکارم ، تفسیر نمونه ، انتشارات دار الکتب الاسلامیه ،ج6 ، ص32.