پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام چند سوال داشتم 1-آيا پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است؟ 2-حكم سرمه كشيدن براي زن در مقابل نامحرم چيست؟ 3-اگر كسي در ماه رمضان در سفري قصد ده روز كرد و بعد از چند روز تصميم به بازگشت گرفت حكم نماز و روزههاي قبلي او و روزهاي باقيمانده چيست؟ متشكرم

پرسش 1:
1-آيا پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است. ولي به نظر آيت الله مکارم واجب نيست اما بهتر است. (1)
پى‏نوشت‏:
1. توضيح المسائل مراجع ،ج2 ،م2435.

پرسش 2:
2-حكم سرمه كشيدن براي زن در مقابل نامحرم چيست؟
پاسخ:
سرمه کشيدن اشکال ندارد .دراين مسئله که آيا پوشاندن سرمه چشم از نامحرم واجب است يا واجب نيست، نظر مراجع فرق مي کند ،مثلاً به نظر حضرت آيت الله فاضل لنکراني(ره) برخانم ها واجب است که سرمه چشم را از نامحرم بپوشانند(1) .
اما به نظر حضرت آيت الله مکارم، پوشاندن زينت هاي ظاهري مانند سرمه كشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر عقيق، ساعت، عينك طبّى زيبا براى زنان ظاهراً جزء زينت ممنوع نيست.(2)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت ها:
1. آيت الله فاضل،توضيح المسائل، مسئله 790.
2. آيت الله مکارم، استفتاءات جديد، ج 1، سؤال 802.

پرسش 3:
3-اگر كسي در ماه رمضان در سفري قصد ده روز كرد و بعد از چند روز تصميم به بازگشت گرفت، حكم نماز و روزه هاي قبلي او و روزهاي باقيمانده چيست؟
پاسخ:
اگر بعد از تحقق قصد ده روز مشكلي پيش بيايد و قصد بازگشت كند ،هر چه بماند ،نمازش کامل و روزه او صحيح است، ولي اگر قبل از تحقق قصد تصميم به بازگشت كند، نمازش شکسته است و نمي تواند روزه بگيرد .
تحقق قصد به اين است که قصد ماندن ده روز در محلي را کند و حد اقل يک نماز چهار رکعتي مانند نماز ظهر بخواند .