زنان

چرا امام علی (علیه السلام) در نامه به فرزندش فرموده با زنان مشورت نکن؟

پاسخ:
در مورد جنس زن در قرآن و روايات سخنان زيادي آمده است که بعضي بر نکوهش جنس زن دلالت دارد ازجمله همین نهی امام از مشورت با زنان؛ و با توجه به اين آيات و روايات، افرادي ديد اسلام را نسبت به زنان منفي شمرده اند.
براي اين که در اين وادي دچار بدفهمي و داوري نادرست نشويم، بايد ابتدا نظر اسلام را در مورد زن بدانيم و بعد با توجه به آن نظر کلي که اصل و اساس کار مي شود، اين آيات و روايات را بررسي کنيم.
براي اين که به صورت اجمالي با نظر قرآن در مورد جايگاه زن آشنا شويم، توجه به چند نکته لازم است:
1.بنا بر متن اصلي اسلام يعني قرآن، زن از همان خميرمايه اي آفريده شده که خمير مايه آفرينش مرد بوده است.(هو الذي خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها)(1)
2.مخاطب قرآن نه مرد بلکه انسان اعم از زن و مرد است.(ناس، بني آدم،انسان)
3.از نظر قرآن نه مرد برتر است و نه زن، بلکه برتر و مقرب تر در نزد خدا(که حقيقت برتري است) مردان و زناني اند که تقواي بيشتري دارند.(انا خلقناکم من ذکر و انثي و...ان اکرمکم عند الله اتقاکم)(2)
4.مسئوليت اجتماعي زن و مرد يکسان است.(المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنکر )(3)
5.متأسفانه زن در طول تاريخ مقهور و تحت ستم بوده و نتوانسته در جامعه حتي در زماني که حکومت به نام اسلامي بوده (جز دوره محدود رسول خدا و امام علي علیهما السلام)، به درستي رشد کند و بسياري از دستورالعمل هايي که از معصومين صادر شده ناظر به واقعيت هاي موجود اجتماعي است.
6.امامان زنان و دختران خود را تربيت کرده و آنان را مانند مردان و پسرانشان رشد داده بودند و سيره عملي آنان با همسران و دختران و زنان مؤمن و تربيت شده، نشان از ديدگاه واقعي آنان نسبت به زنان دارد. آنان در برخورد با زنان تربيت شده نشان مي دادند که از نگاه آنان زن و مرد مؤمن تفاوتي ندارد و اگر در معاشرت با زنان هشدارهايي داده شده، نسبت به زنان تربيت نشده بوده است.
7.معمولا زن به طور طبيعي به زيور و لباس و زيبايي و آرايش و... اهميت زياد مي دهد و اين اخلاق ذاتي اگر جهت صحيح داده شود، در جهت استحکام زندگي خانوادگي و اجتماعي است ولي در جوامعي که حکومت حق و عدل حاکم نيست، اين اخلاق زنان به صورت افراطي رشد داده مي شود به طوري که اين خلق که مي توانست عاملي براي حفظ استحکام خانواده و قوام اجتماع باشد به عاملي براي از هم گسستن قوام زندگي خانوادگي و در هم ريختن نظم اجتماعي بدل مي گردد.
8.از طرف ديگر زنان و مردان نسبت به هم تعهد دارند و بايد يکديگر را امر به معروف و نهي از منکر کنند و چون مسئوليت اداره خانواده به مرد سپرده شده، بدين جهت مسئوليت او بيشتر است و او علاوه بر حفظ خود، نسبت به سلامت فکري و اعتقادي خانواده اش هم مسئوليت دارد و بعضي از دستورها از باب اين مسئوليتي است که دارد و اين توهين به زن و فرزندان نيست بلکه متعهد کردن مرد نسبت به آنان است.
حالا با توجه به اين چند نکته مقدماتي که گفته شد به نگاه دوباره به سخناني که آورده ايد مي پردازيم:
در جامعه اي که افراد بخصوص زنان تربيت نشده اند، زنان بد که ادعاي ايمان و خداباوري و خداترسي و... ندارند که در شهوت و زينت و تفاخر و تفرعن و...غرقند و زنان مدعي ايمان و خداباوري و خداترسي هم چون تربيت نشده اند گر چه به مراتب کمتر، ولي باز هم از اين آفات در امان نيستند.
حالا اگر این زنان تربیت نشده حتی آنان که مدعي ايمان و خدا و دين و... هستند، را بر امور خانواده حاکم کنيم و راهنمايي ها و دستورات غالبا غلط آنها را کنیم، خانواده را به سوي قهقرا سوق مي دهند اما اگر زناني تربيت شده و عاقل و با فهم و تدبير و عالم باشند، اطاعت از آنان و مشورت با آنان نه تنها بد نيست بلکه مشورت کردن با آنان و اطاعت کردن از آنان پسندیده است زيرا آن زنان اگر ميدان پيدا کنند خانواده را به سوي سعادت و خوشبختي سوق مي دهند.
پیامبر و امامان با همسران مؤمن و تربیت شده خود مشورت می کردند و به راهنمایی های عاقلانه آنان عمل می کردند.

پي نوشت ها:
1.اعراف(7) آيه179.
2.حجرات(49) آيه13.
3.توبه(9) آيه71.

با سلام چند سوال داشتم 1-آيا پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است؟ 2-حكم سرمه كشيدن براي زن در مقابل نامحرم چيست؟ 3-اگر كسي در ماه رمضان در سفري قصد ده روز كرد و بعد از چند روز تصميم به بازگشت گرفت حكم نماز و روزههاي قبلي او و روزهاي باقيمانده چيست؟ متشكرم

پرسش 1:
1-آيا پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
پوشاندن پا(از انگشتان تا مچ) براي زنان در مقابل نامحرم واجب است. ولي به نظر آيت الله مکارم واجب نيست اما بهتر است. (1)
پى‏نوشت‏:
1. توضيح المسائل مراجع ،ج2 ،م2435.

پرسش 2:
2-حكم سرمه كشيدن براي زن در مقابل نامحرم چيست؟
پاسخ:
سرمه کشيدن اشکال ندارد .دراين مسئله که آيا پوشاندن سرمه چشم از نامحرم واجب است يا واجب نيست، نظر مراجع فرق مي کند ،مثلاً به نظر حضرت آيت الله فاضل لنکراني(ره) برخانم ها واجب است که سرمه چشم را از نامحرم بپوشانند(1) .
اما به نظر حضرت آيت الله مکارم، پوشاندن زينت هاي ظاهري مانند سرمه كشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر عقيق، ساعت، عينك طبّى زيبا براى زنان ظاهراً جزء زينت ممنوع نيست.(2)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت ها:
1. آيت الله فاضل،توضيح المسائل، مسئله 790.
2. آيت الله مکارم، استفتاءات جديد، ج 1، سؤال 802.

پرسش 3:
3-اگر كسي در ماه رمضان در سفري قصد ده روز كرد و بعد از چند روز تصميم به بازگشت گرفت، حكم نماز و روزه هاي قبلي او و روزهاي باقيمانده چيست؟
پاسخ:
اگر بعد از تحقق قصد ده روز مشكلي پيش بيايد و قصد بازگشت كند ،هر چه بماند ،نمازش کامل و روزه او صحيح است، ولي اگر قبل از تحقق قصد تصميم به بازگشت كند، نمازش شکسته است و نمي تواند روزه بگيرد .
تحقق قصد به اين است که قصد ماندن ده روز در محلي را کند و حد اقل يک نماز چهار رکعتي مانند نماز ظهر بخواند .

بر زنان لازم است پاهاي خود (روي پا و کف پا تا مچ) را از نامحرم بپوشانند ،ولي در نماز در صورتي که نامحرمي حضور ندارد ،پوشاندن رو و کف پا تا مچ لازم نيست.(1)
پى‏نوشت‏:
1. آيت الله فاضل ،ذيل مسئله 789 و2435 .