پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
. چند فرش از منزل نجس شده بود . من همزمان که شلنگ آب متصل به کر را روی آن می گرفتم با دستم نیز بر روی آن می کشیدم تا غساله آن با آب کر مخلوط شود 1- آیا فرش ها پ

. چند فرش از منزل نجس شده بود . من همزمان که شلنگ آب متصل به کر را روی آن می گرفتم با دستم نیز بر روی آن می کشیدم تا غساله آن با آب کر مخلوط شود 1- آیا فرش ها پاک است؟ 2- در بین آبکشی متوجه شدم در اثر دست کشیدن روی فرشها پوست قسمت هایی از دستم رفته و احساس سوزش می کردم ولی برای اینکه کار تمام شود اهمیت ندادم .در آخر کار یک نقطه از دستم خون آمد (البتهفرش خونی نشد) آیا پوست دستم که بر اثر ساییدگی رفته و بر روی فرش مانده(چون آب از طرف دیگر فرش خارج نمی شد و من همانطور که فرش روی زمین بود آبکشی کردم) نجس است؟ و من باید چه کنم؟ 3- چه موقع حکم عسر و حرج در مورد آب کشیدن پیش می آید و لازم نیست انسان چیز نجس را آب بکشد؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
1- همين که قسمت نجس شده فرش را زير آب شيرلوله کشي که متصل به کر است، قرار دهيد تا آب به تمام جاهايي که نجس شده است برسد، بعد همان قسمت از فرش را بنا بر احتياط واجب فشار دهيد تا آبي که در آن جمع شده است، خارج شود، فرش پاک مي شود.(1)
2-
تا زماني که مطمئن نباشيد نجاست به فرش رسيده يا پوست دست تان روي فرش باقي مانده، نمي توانيد فرش را نجس بدانيد.
3- زماني که انسان دچار مرض وسواس شده باشد، لازم نيست به شک هاي خود اعتنا کند. همچنين متنجس سوم با برخورد با اشياي ديگر آن ها را نجس نمي کند.(2)
بنابراين فرشي که شسته اي ، پاک شده است و پوست دستت هم در فرش مانده باشد، اشکال ندارد و نجس نيست.
پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج1، م 159.
2. آيت الله خامنه اي،استفتاآت، س 283.