پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
بهتر نیست ازدواج نكند؟
این درست است كه گناه در زندگی انسان آثار بسیار زیادی دارد. ولی این دلیل نمی شود كه انسان ازدواج نكند به دو دلیل مهم: 1- ... 2- ...

آیا كسی كه در طول زندگی خود گناه كرده است (گناه كبیره یا در كل گناه) بهتر نیست ازدواج نكند؟

این درست است كه گناه در زندگی انسان آثار بسیار زیادی دارد. ولی این دلیل نمی شود كه انسان ازدواج نكند به دو دلیل مهم:

1. وجود توبه. توبه واقعی گناه و اثرات ان را از انسان بر می دارد قرآن كریم مي فرماید: ای بندگان كه بر خود اسراف و ستم كردید، از رحمت خدا مأیوس نشوید كه خدا همهء گناهان را مي آمرزد, زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.(1) توبه حقیقی نه تنها آثار وضعی و تكلیفی گناه را محو می كند و گناهكار را از گناهان پاك می نماید، بلكه گناهكار توبه كننده را محبوب خدا می سازد. قرآن كریم می فرماید: «اِنّ الله یحبّ التوابین؛(2) خداوند توبه كنندگان را دوست می دارد». كسی كه دوست و محبوب خدا شد، خدا عزیزش می كند؛ همه گناهان كبیره و صغیره او را می بخشد، چنان كه پیامبر فرمود:«التائب من الذنب كمَن لا ذنب له؛(3) كسی كه از گناه توبه كند (خداوند همه گناهان او را می آمرزد و) همانند كسی می شود كه هیچ گناهی نكرده است».

وقتی آن عبارت ها در مورد توبه هست و باب توبه باز است انسان می تواند توبه كند و خود را از  گناه و عواقب آن حفظ كند و با توبه، گناه های قبلی در فرزند تاثیری ندارند.

2- در خود ازدواج سفارش ها و توصیه های زیادی نسبت به آن شده است  و خود ازدواج انسان را از بسیاری گناهان حفظ می كند و یكی از فلسفه های ازدواج دوری از گناه است پیامبر اعظم (ص) می فرماید : ما من شاب تزوج في حداثة سنه إلا عج شيطانه يا ويله يا ويله عصم مني ثلثي دينه فليتق الله العبد في الثلث الآخر(4)

هیچ جوانی نیست كه در تازگی سنش (جوانی)ازدواج كند. مگر اینكه شیطانش فریاد می زند واویلا واویلا دو سوم دینش را از من حفظ كرد پس یاید در یك سوم دیگر تقوای خدا پیشه كند.

 لذا با ازدواج از تیررس گناه و شیطان دور می شوید.و باید ازدواج كنید تا از گناه دور شوید نه اینكه به خاطر گناه ازدواج نكنید.

برای توضیحات بیشتر با شماره(09640) تماس بگیرید.

پی نوشت ها:

1. سوره زمر، آیه 53.

2. سوره بقره آیه 222.

3. كلینی، اصول كافی،  ترجمه حاج سيد جواد مصطفوي‏، كتاب فروشي علميه اسلاميه، ج 3، ص 109.

4. محمد بن محمد بن اشعث كوفي، الجعفريات (الأشعثيات)مكتبة نينوي الحديثة، تهران، ص89.