پرسش:
آیا مسلمانان در جنگ خندق پیروز شدند؟ اگر بله چه چیزهای باعث پیروزی آنها شد؟
جنگ احزاب یا خندق، در سال پنجم هجری روی داد، زمانی که قبایل مختلف عرب به تحریک یهودیان، با اتحاد گستردهای (احزاب) برای نابودی اسلام به رهبری ابوسفیان به مدینه حمله کردند. در این جنگ مسلمانان با تدابیر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و اصحاب ایشان، از نفوذ دشمن جلوگیری کردند. سرانجام سپاه دشمن پس از هفتهها محاصره، با سرما، کمبود غذا، تفرقه داخلی و طوفانی شدید روبهرو شد و بدون جنگ مستقیم عقبنشینی کرد.
در این جنگ باید مسلمانان را پیروز نهایی دانست، هرچند این پیروزی به شکل سنتی (با درگیری مستقیم و شکست همهجانبهی دشمن در میدان جنگ) نبود، بلکه پیروزیای دفاعی، روانی، سیاسی و اعتقادی بود.
ابعاد پیروزی مسلمان
از چند منظر میتوان به ابعاد پیروزی مسلمانان نگاه کرد:
۱. پیروزی نظامی – دفاعی
مسلمانان به رهبری پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و به پیشنهاد سلمان فارسی با تدبیر حفر خندق از ورود نیروهای دشمن به داخل مدینه جلوگیری کردند. (1) دشمنان (احزاب)، شامل قریش، یهود بنینضیر، بنیقریظه و قبایل دیگر، نتوانستند پس از هفتهها محاصره کاری از پیش ببرند و بدون دستیابی به هدف خود عقبنشینی کردند. از طرفی از جهت آماری نیز یعقوبی مینویسد که روز «خندق» از مسلمانان شش نفر و از مشرکان هشت نفر کشته شدند. (2) این شکست برای مشرکان نوعی تحقیر بود، چون با سپاهی عظیم و اتحاد قبیلهای، حتی نتوانستند به مدینه نفوذ کنند و یا تلفات سنگینی را برای مسلمانان رقم بزنند.
۲. پیروزی روانی
روحیه مسلمانان، مخصوصاً مهاجران و انصار، در برابر دشمنی گسترده بالا رفت. در مقابل روحیهی قریش و متحدانشان بهشدت آسیب دید؛ آنان دیگر جرئت نکردند با آن عظمت به مدینه حمله کنند. دراینباره پیامبر صلیاللهعلیهوآله پس از پایان جنگ فرمودند:
«اکنون ما به آنها حمله میکنیم، نه آنها به ما»(3)
و این نشان از تغییر معادلهی جنگ داشت.
۳. پیروزی سیاسی و اجتماعی
در جنگ احزاب اتحاد دشمنان داخلی و خارجی مسلمانان (ازجمله یهود بنیقریظه) به نتیجه نرسید و خیانت بنیقریظه نیز کشف و خنثی شد (4) و به دنبال آن جایگاه مسلمانان در مدینه و در میان قبایل عرب تقویت شد.
۴. پیروزی ایمانی و معنوی
آیات متعددی در سوره احزاب، نشان میدهد که این جنگ امتحان بزرگ ایمان برای مسلمانان بود که سربلند بیرون آمدند؛ چنانکه مسلمانان تحتفشار قرار گرفتند، ولی تسلیم نشدند (5) و این پایداری نشانهی رشد ایمان آنان بود.
عوامل پیروزی مسلمانان
پیروزی مسلمانان در جنگ خندق (احزاب) حاصل مجموعهای از عوامل مهم و هوشمندانه بود که میتوان آنها را در چند دستهی کلی خلاصه کرد:
الف. تدبیر نظامی پیامبر صلیاللهعلیهوآله
یکی از اصلیترین تدابیری که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با پیشنهاد سلمان فارسی اتخاذ کردند حفر خندق بود که برای نخستینبار در تاریخ عرب از چنین استراتژی دفاعی استفاده میشد. (6) این نقشه، دشمن را غافلگیر کرد چون آنها به جنگهای رودررو و سرعتی عادت داشتند، نه محاصره و جنگ فرسایشی. خندق امکان نفوذ مستقیم به مدینه را از بین برد و عملاً مهاجمان را بیاثر کرد.
ب. وحدت و انسجام داخلی مسلمانان
مهاجران و انصار با وجود کمبود غذا، سرما و فشار روانی، در کنار پیامبر صلیاللهعلیهوآله و با روحیه بالا مقاومت کردند. یاران پیامبر صلیاللهعلیهوآله هنگام حفر خندق شعار میدادند: «ما آنهاییم که با محمد پیمان بستیم تا زندهایم جهاد کنیم.» (7)
ج. ایمان و پایمردی در برابر فشار شدید
مسلمانان در اوج فشار روانی، محاصره، ترس، خیانت داخلی و کمبود غذا، پایداری کردند. چنانکه طبق فرمودهی قرآن برخی از مردم گفتند: «این وعده خدا و پیامبر جز فریب نیست!» ولی مؤمنان پاسخ دادند: «هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله» این همان وعدهی خدا و پیامبر است و خدا و پیامبر راست گفتند. (8)
د. نقش امیرالمؤمنین علیهالسلام در پیروزی جنگ خندق
یکی از عوامل کلیدی پیروزی مسلمانان در جنگ خندق، نقش امیرالمؤمنین علیهالسلام در کشتن عمرو بن عبدود بود که توانسته بود از خندق عبور کند. این واقعه تنها بُعد نظامی نداشت، بلکه آثار سیاسی و روانی بسیار بزرگی بر کل جنگ به دنبال داشت.
بعد ایمانی و معنوی
این جنگ آزمون بزرگی برای ایمان مسلمانان بود که با وجود فشارها، پایداری کردند و این نشاندهنده رشد ایمانشان بود.
ازجمله عواملی که منجر به پیروزی مسلمانان گردید عبارت بود از:
تدبیر نظامی پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
حفر خندق، استراتژی دفاعی جدیدی بود که دشمن را غافلگیر کرد و مانع نفوذ مستقیم شد.
وحدت و انسجام داخلی:
مهاجران و انصار با وجود سختیها، با روحیه بالا مقاومت کردند.
ایمان و پایداری:
مسلمانان در برابر فشار شدید، ترس و کمبودها تسلیم نشدند.
نقش امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
کشتن عمرو بن عبدود توسط امام علی علیهالسلام که از خندق عبور کرده بود، ضربه روانی و سیاسی بزرگی به دشمن وارد کرد و مانع نفوذ بیشتر شد.
ناامیدی و اختلاف در سپاه دشمن:
خستگی، سرما و تفرقه داخلی (با نقش نعیم بن مسعود) سپاه احزاب را متفرق کرد.
حمایت الهی و امداد غیبی:
ارسال باد و لشکری نامرئی که باعث هرجومرج در سپاه دشمن شد.
مدیریت سیاسی پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
جلوگیری از گسترش جبهه دشمن، مهار خیانت بنیقریظه و ایمن نگهداشتن ارتباطات داخلی مدینه.
در اهمیت تقابل امیرالمؤمنین علیهالسلام با عمرو بن عبدود، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «تمام ایمان، در برابر تمام شرک ایستاده است.» (9) سرانجام علی علیهالسلام با شجاعت و درگیری سخت، عمرو را کشت. پس از بازگشت ایشان از میدان نبرد، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «ضربت علی در روز خندق، از عبادت جن و انس برتر است.» (10)
با کشته شدن عمرو خطر نفوذ دشمن از خندق خنثی شد و ترسی در دل سایر جنگجویان احزاب برای عبور از خندق پدید آورد.
5. ناامیدی و اختلاف در میان سپاه دشمن
سپاه احزاب (قریش، یهود، غطفان و...) ماهها در سرما و بینتیجه ماندند و خسته و متفرق شدند که در این تفرقه فردی به نام نعیم بن مسعود که تازه مسلمان شده بود؛ نقش بسزایی داشت. وی با نقشهی پیامبر، بین بنیقریظه و دیگران تفرقه انداخت. (11)
6. حمایت الهی و امداد غیبی
دراینباره قرآن میفرماید:
«فأرسلنا علیهم ریحاً و جنوداً لم تروها؛ ما بر آنان بادی سخت و لشکری که نمیدیدید فرستادیم.» (12)
بنابراین شبانگاه، طوفانی شدید سپاه احزاب را دچار هرجومرج کرد و آنان ناچار به عقبنشینی شدند.
7. مدیریت سیاسی پیامبر صلیاللهعلیهوآله
پیامبر صلیاللهعلیهوآله با درایت، اجازه نداد جبههی دشمن بزرگتر شود و دیگران را از جنگ منصرف کرد؛ خیانت بنیقریظه را شناسایی و مهار کرد؛ ارتباطات داخلی مدینه را ایمن نگاه داشت. (13)
نتیجه:
جنگ خندق اگرچه آنچنان نبرد خونینی نداشت، اما یکی از مهمترین نقاط عطف در تاریخ صدر اسلام بود، زیرا حمله دشمن دفع شد؛ نفوذ یهودیان خائن پایان یافت؛ نیروی اتحاد و ایمان مسلمانان تقویت شد؛ موقعیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و اسلام تثبیت شد و در ادامه، مسیر صلح حدیبیه و فتح مکه هموار گشت. حفر خندق، دفاع غیرمستقیم، خسته کردن دشمن به سبب سرما و کمبود امکانات؛ روحیهی بالای مسلمانان، همبستگی مهاجر و انصار، سیاست تفرقهافکنی میان دشمن، دفع خیانت بنیقریظه، ایمان و پایداری مسلمین در اوج ترس و گرسنگی، فراهم شدن مددهای غیبی نظیر باد، ترس، اختلاف در دشمن و درنهایت پیروزی امیرالمؤمنین علیهالسلام در مقابل عمرو بن عبدود ازجمله مهمترین عواملی بود که منجر به پیروزی مسلمانان گردید.
پینوشتها:
1. بیهقی، ابوبکر، دلائل النبوه، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1405 ق، ج3، ص 399.
2. یعقوبی، احمد بن أبى یعقوب، تاریخ الیعقوبى، بیروت، دار صادر، بیتا، ج 2، ص 51.
3. «الآن نَغْزُوهُم و لا یَغْزُونَنَا؛» مقریزی، تقى الدین، إمتاع الأسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفده و المتاع، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1420 ق، ج13، ص 296.
4. بیهقی، ابوبکر، دلائل النبوه، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1405 ق، ج3، ص 403.
5. «وَ زُلزِلُوا زلزالاً شدیداً.» سورهی احزاب، آیه 10- 11.
6. بیهقی، ابوبکر، دلائل النبوه، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1405 ق، ج3، ص 399.
7. «نحن الذین بایعوا محمداً، علی الجهاد ما بقینا أبداً؛» مقریزی، إمتاع الأسماع، ج5، ص 157.
8. سورهی احزاب، آیهی 22.
9. «بَرَزَ الإیمانُ کلُّه إلى الشِّرکِ کلِّه؛» سید بن طاوس، على بن موسى، الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، قم، خیام، چاپ اول، 1400 ق، ج1، ص 35.
10. حلبی، ابوالفرج نور الدین على بن ابراهیم شافعى، السیره الحلبیه، چاپ دوم، انتشارات دار الکتب العلمیه، بیروت، 1427 ق، ج2، ص 428.
11. بیهقی، ابوبکر، دلائل النبوه، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1405 ق، ج3، ص 404.
12. سورهی احزاب، آیهی 9.
13. ر ک: جعفریان، رسول، سیره رسول خدا صلیالله علیه و آله وسلم، قم، دلیل ما، چاپ سوم، 1383 ش، ص 557-558.