پرسش:
منظور از «مقصوره» در مساجد قدیمی چیست و چه ارتباطی با معاویه دارد؟
پاسخ:
مقدمه
مسجد که از نمادهای مهمّ تمدن اسلامی شمرده میشود، در طول تاریخ، تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است. یکی از بخشهایی که در مقطعی از زمان در برخی مساجد وجود داشته، «مقصوره» است که نخستین بار به دستور معاویه ساخته شد. او پس از اینکه از حادثه ترور جان سالم به در برد، جانپناهی برای حفاظت از خویش در سمت قبله مسجد تأسیس کرد تا هنگام نماز جماعت، او را از سه طرف حفاظت کند و تیری به سویش پرتاب نشود. به این جانپناه «مقصوره» میگفتند. پیشوایان شیعه ساخت مقصوره را تأیید نکردند و آن را بدعت خواندند و حتی نماز کسانی را که به چنین امام جماعتهای ستمکاری اقتدا میکنند، باطل دانستهاند. مقصوره بعدها با اندکی تغییر، به عنوان «محراب» به کار رفت که البته آن کارکرد سابق را ندارد.
پاسخ تفصیلی
مسجد به معنای «محلی برای عبادت خدا و سجده در برابر او» پیش از اسلام نیز بوده و مسجدالاقصی (در فلسطین) و مسجدالحرام (در مکه) دو نمونه از مساجد قبل از اسلام شمرده میشوند. اما تشویق رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به ساخت مسجد و تأکید ایشان بر حرمت و اهمیت مساجد، باعث توجه جدّی مسلمانان به ساخت مسجد گشت و به مرور، مساجد به یکی از نمادهای مهمّ تمدن اسلامی تبدیل شدند.
با مقایسه مساجد امروزی با مساجد روزگار پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و مساجدی که در قرون دیگر ساخته شدهاند، تفاوتهای بسیاری میان آنها مییابیم. این تفاوتها، به صورت تدریجی و در خلال فراز و نشیبهای تمدن اسلامی شکل گرفته است. برای نمونه، روزگاری برای مساجد مناره میساختند. بعدتر، گلدسته هم به مساجد اضافه شد. گنبد و ایوان نیز قرنها جزو اجزای لاینفک مساجد بزرگ بوده؛ ولی در بسیاری از مساجد امروزی به چشم نمیخورد. یکی از بخشهایی که در مقطعی از زمان در برخی مساجد وجود داشته، «مقصوره» است که ساخت آن را از بدعتهای معاویه شمردهاند.
پیدایش مقصوره
براساس آنچه در منابع تاریخی آمده، سه تن از خوارج همپیمان شدند که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و معاویه و عمرو عاص را ترور کنند که از آن میان، فقط ترور امیرالمؤمنین با موفقیت انجام شد و معاویه و عمرو عاص جان سالم به در بردند. پس از این حادثه بود که معاویه برای نخستین بار، جانپناهی برای حفاظت از جان خویش در سمت قبلة مسجد تأسیس کرد تا هنگام نماز جماعت، او را از سه طرف حفاظت کند و تیری به سویش پرتاب نشود. به این جانپناه «مقصوره» میگفتند که در واقع، حائل بین نمازگزاران و امام جماعت بوده است. معاویه همچنین نگهبانانی برای امنیت خود تعیین کرد تا در حال سجده نیز مراقب او باشند.(1) وی در سال 44 هجری قمری، برای مسجدالحرام نیز مقصوره ساخت(2) و پس از وی، دیگر جباران و مستکبران نیز در هر جا مسجدی ساختند، مقصوره یا جانپناهی نیز برای خود ساختند تا به هنگام امامت جماعت، از ترور و سوء قصد مظلومانِ جان به لب رسیده، ایمن بمانند. البته این شکلِ بنا، بعدها با اندکی تغییر، به عنوان «محراب» به کار رفت که کارکرد آن، بیشتر برای نمایاندن قبله مسجد و شناساندن امام جماعت برای تازه واردان است و دیگر آن کارکرد سابق را ندارد؛ هرچند ساخت آن، ضرورتی هم ندارد.(3)
با این حال، پیشوایان شیعه ساخت مقصوره را تأیید نکردند و آن را بدعت خواندند و حتی بنا بر روایتی، امام باقر (علیهالسلام) نماز کسانی را که به چنین امام جماعتهای ستمکاری اقتدا میکنند، باطل دانسته(4) و در روایتی دیگر، از امام حسن عسکری (علیهالسلام) نقل شده است که چون قائم آل محمد (عجل الله فرجه) قیام کند، این جانپناهها را خراب میکند؛ زیرا این کار بدعت بوده است.(5)
نتیجهگیری:
خلاصه اینکه مقصوره، بخش ویژهای از مسجد است که در سمت قبله (جایی که به آن محراب گفته میشود) قرار داشته و هدف از ساخت آن، محافظت از جان امام جماعت بوده است. طبق اسناد تاریخی، نخستین کسی که چنین جایی در مسجد ساخت، معاویه بن أبیسفیان بوده است. برخی، ساخت مقصوره را بدعت دانستهاند. ساخت مقصوره به مرور کنار نهاده شد؛ ولی الگوی ساخت آن، رفتهرفته به صورت «محراب» در آمد که هنوز هم در مساجد ساخته میشود و جایگاه امام جماعت شمرده میشود.
پینوشتها:
1. ابن کثیر، ابوالفداء اسماعیل بن عمر دمشقى، البدایه و النهایه، بیروت، دارالفکر، 1407ه.ق/1986م، ج7، ص329.
2. یعقوبی، احمد بن أبییعقوب بن جعفر، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار صادر، بىتا، ج2، ص223. در عبارت یعقوبی به مسجدالحرام تصریح نشده و فقط آمده است: «فی هذه السنه عمل معاویه المقصوره فی المسجد». ولی از آن جا که او قبلاً در شام برای خود مقصوره ساخته بود و این جمله نیز مربوط به اقدامات او در سفر به حجاز است، معلوم میشود که این تاریخ (سال چهلم) مربوط به ساخت مقصوره در مسجدالحرام بوده است؛ همان گونه که مترجم تاریخ یعقوبی نیز به این نکته تذکر داده است. ر.ک: ترجمه تاریخ یعقوبی، مترجم: محمدابراهیم آیتی، تهران ، انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ ششم، 1371ه.ش، ج2، ص152، پاورقی2.
3. مسعودی، عبدالهادی، مسجد در آیینه ثقلین، ج2: بررسی و تبیین مسجد و جایگاه آن در روایات و سیره ائمه معصومین علیهمالسلام، قم، دفتر مطالعات پژوهشها و ارتباطات حوزوی، چاپ اول، 1396ه.ش، ص177-179.
4. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1407 ق، چاپ چهارم، ج 3، ص 385، ح 4.
5. شیخ طوسى، محمد بن حسن، کتاب الغیبه، قم، مؤسسه معارف اسلامى، 1411ه.ق، ص206-207.