وسواس بی اختیاری

چندروزه بچه هایم را بمباران توصیه ها و بکن نکن های بهداشتی می کنم آیا این مسئله در آینده باعث بروز اختلالات روانی در آن ها نمی شود؟
مراعات و مراقبت افراطی، اختلالات روانی، وسواس بی اختیاری، هشدارهای بهداشتی. 

چندروزه بچه هایم را بمباران توصیه ها و بکن نکن های بهداشتی می کنم و آن ها را مجبور می کنم که به هر قیمتی شده این نکات را رعایت کنند آیا این مسئله در آینده باعث بروز اختلالات روانی در آن ها نمی شود؟

پاسخ:

کنترل بیماری‌های مسری فراگیر (مانند کرونا) نیازمند مشارکت فرد فرد مردم است و درصورتی‌که بعضی از افراد نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌توجه باشند، تمام جامعه را به خطر می‌اندازند. به همین جهت رسانه‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه سطح هشدارها و نگرانی‌ها را بالابرده تا شاید این افراد نیز خطر را احساس کرده و با رعایت بهداشت، از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری کنند؛ بنابراین بخش زیادی از تأکیدها و هشدارهای رسانه‌های عمومی، برای جلب همکاری و مشارکت افراد بی‌توجه یا کم‌توجه است و افرادی که رعایت می‌کنند، مخاطب آن‌ها نیستند.

بنابراین اگر شما ازجمله افرادی هستید که دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت می‌کنید، لازم نیست بیش‌ازاندازه نگران باشید و در تذکر دادن به بچه‌ها و افرادی که در قرنطینه خانگی هستند افراط کنید. چراکه گاهی تذکرات جنبه وسواس به خود می‌گیرد که قطعاً آسیب‌زاست. رعایت بهداشت و توصیه‌های پیشگیرانه امری بایسته و ضروری است، اما لازم است تذکر به کودکان بدون دقت‌های بیش‌ازاندازه و وسواس گونه، صورت گیرد.

پس اگر احساس کردید این رعایت کردن‌ها، حالت‌های اضطرابی و وسواسی را در شما برمی‌انگیزد، لازم است آن را تعدیل کنید؛ چراکه افراط در رعایت بهداشت و انجام آیین‌های وسواسی، بیشتر موجب بیماری می‌شود.

مهم‌ترین مسئله در کاهش آسیب‌دیدگی فرزندان و جلوگیری از اختلالات روانی این است که والدین و بزرگ‌ترها، تذکرات بهداشتی را به‌دوراز افراط و بدون حالت‌های اضطرابی و وسواسی انجام دهند و در برابر تمایلات وسواس گونه، جدا مقاومت کنند.

البته مراقبت و یادآوری‌های مکرر در مواقع بحرانی، برای آموزش کودکان لازم است اما لازم است این یادآوری‌ها با آرامش و خونسردی و در قالب قصه، بازی، نقاشی، کُلاژ (تکه چسبانی) و مانند آن صورت گیرد. توجه داشته باشید که برای آموزش مراقبت از خود، رعایت بهداشت و موضوع قرنطینه، نباید کودکان را دچار ترس و استرس بیش‌ازاندازه نمود. چراکه ترس و استرس طولانی‌مدت، باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود. پس ترس و نگرانی زیاد، نتیجه عکس داده و یادگیری و یادآوری کودک را در رعایت نکات بهداشتی دچار اختلال می‌کند و او را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهد.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

جان بزرگی، مسعود؛ نوری، ناهید؛ آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان، تهران، ناشر: ارجمند، 1393

تاریخ نشر: 05 آبان، 1393

 

کلمات کلیدی

مراعات و مراقبت افراطی، اختلالات روانی، اضطراب، وسواس بی‌اختیاری، هشدارهای بهداشتی.